2025-10-30, 14:38
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sve...ers-gravsten-/

Artikeln i korthet
”Lev farligt dö ung, kom till ... som en kung”. Det vill familjen skriva på 23-åriga Alexander Lindvalls gravsten.

Men kyrkogårdsförvaltningen säger nej.

Familjen vill inte ändra formuleringen och har överklagat till länsstyrelsen.

Bör man få ha denna text på en gravsten?
Citera
2025-10-30, 14:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Artikeln i korthet
”Lev farligt dö ung, kom till ... som en kung”. Det vill familjen skriva på 23-åriga Alexander Lindvalls gravsten.

Låter ju oerhört wt men det är väl i sig inget fel…

Förstår inte riktigt ”kom till … som en kung”. Vad menar de?
Citera
2025-10-30, 14:45
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Bilden i bar överkropp på ett biltak med cider/alkoläsk i handen är väl också lite väl mycket WT.
Citera
2025-10-30, 14:46
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Låter ju oerhört wt men det är väl i sig inget fel…

Förstår inte riktigt ”kom till … som en kung”. Vad menar de?

Han kom kom till livet och var kung.

Kan lika gärna få stå kvar.. När man strosar sen på kyrkogården så ser man att där var det en jävel som var rolig!
Senast redigerad av buhbye 2025-10-30 kl. 14:51.
Citera
2025-10-30, 14:47
Medlem
Crabbofixs avatar
jag vet inte, det är ju white trash å andra sidan bland invandrare är det fullt med bilder på dom på gravstenarna med adidasbrallor.

vet inte om man döda gangsterrappare får posera med skjutvapen och citera 2pac på gravstenarna, oklart.

tydligen tycker kyrkan att texten kan vara känslig för andra besökare, men det är väl inte därför man har gravstenar för främmande människors skull...

om dessa bilder och text speglar den han var och hjälper hans anhöriga med sorgen och att minnas honom så är väl det viktigare än att främmande människor, som råkar gå förbi tycker.

så, kör säger jag. och Jesus hade nog hållt med.

kanske kommer vi i framtiden se gravstenar med en digital display där man kan klicka på bilder och filmsekvenser med dom döda... och om det är känsligt innehåll så måste man logga in med en kod eller också döljs det under en sån här

Senast redigerad av Crabbofix 2025-10-30 kl. 14:53.
Citera
2025-10-30, 15:07
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat i den stilen drar väl till sig massor med folk som inte ska vara på en kyrkogård kan jag tänka mig. Typ unga som inte har någon de ska sörja.

Jag förstår inte varför man ska spöka ut gravstenar med varken bilder eller citat men så är jag heller inte religiös eller med i någon kyrka heller.
Citera
2025-10-30, 15:09
Medlem
De får väl vänta ut en ny kyrkogårdsförvaltning med annorlunda syn på hur graven får utsmyckas. Man kunde ju skrivit livsnjutare som titel för yrke.
Citera
2025-10-30, 15:13
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Artikeln i korthet

Nej. Pinsamt. WT över det hela.
Visa lite klass och respekt på kyrkogårdar.
Citera
2025-10-30, 15:16
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Citat i den stilen drar väl till sig massor med folk som inte ska vara på en kyrkogård kan jag tänka mig. Typ unga som inte har någon de ska sörja.

Jag förstår inte varför man ska spöka ut gravstenar med varken bilder eller citat men så är jag heller inte religiös eller med i någon kyrka heller.

Därför att det är vackert och det är coolt. Kyrkogårdar har hela historier som berättas på stenarna om man bara kollar runt lite, ifrån alla årtal. Har du aldrig varit inne på en eller något?
Citera
2025-10-30, 15:23
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Därför att det är vackert och det är coolt. Kyrkogårdar har hela historier som berättas på stenarna om man bara kollar runt lite, ifrån alla årtal. Har du aldrig varit inne på en eller något?
Jag har varit på en del kyrkogårdar, bodde ett tag nästgårds till en gammal och övergiven kyrkogård rent av.

Jag tycker inte det är vackert eller coolt med gravstenar, tycker mest det är fånigt.
Citera
2025-10-30, 15:23
Medlem
immenhusens avatar
Vilka gräsliga förslag till gravsten! Det är verkligen vanhelgande på en kyrkogård. En kyrkogård är inte till ”for the lulz,” men det verkar familjen ha missat. ”Vi får inget avslut,” säger modern. Alltså, va?

/AI
Citera
2025-10-30, 15:24
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Jag har varit på en del kyrkogårdar, bodde ett tag nästgårds till en gammal och övergiven kyrkogård rent av.

Jag tycker inte det är vackert eller coolt med gravstenar, tycker mest det är fånigt.

Okej, då kanske det bara är du som är totalt ointresserad eller bara konstig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in