Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-10-31, 21:53
Medlem
På sjukhuset där jag jobbar ska all personal verka som politiskt och religiöst obundna. Men vid behov att bära slöja, så får man det! Trots att det innebär kvinnoförtryck.

Jag är häpen av alla eras kännedomar om vad man får. '
Citera
2025-10-31, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Vem förbjuder dig att ha ett kors på dig.

Och vad är problemet med att någon bär slöja.

Ska det var tillåt eller förbjudet att vara maskerad på fotbollsläktarna

För att man inom sjukvården, som personal, skall vara politiskt och religiöst neutral.
Citera
2025-10-31, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har du någon källa på att man inte får det? Jag säger inte emot, bara undrar om det finns någon sådan regel.

Ligger det under samma paragraf som att man inte får fira skolavslutning i kyrkan, ha pepparkaksgubbar i luciatåget och hissa svenska flaggan på nationaldagen?

Nej, jag har ingen källa. Men det är allmänt vedertaget att arbetar man inom vården skall man vara politiskt och religiöst neutral. Så kristna medarbetare bör ej visa synliga kors.
Citera
2025-10-31, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
Nej, jag har ingen källa. Men det är allmänt vedertaget att arbetar man inom vården skall man vara politiskt och religiöst neutral. Så kristna medarbetare bör ej visa synliga kors.
Som sagt, en källa vore bra. Annars får jag se det hela som rent hitte-på från dig.

Att det skulle vara allmänt vedertaget att man inte får bära kors stämmer dock inte. Och om det är förbjudet handlar det om hygien och annan säkerhet.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-31 kl. 22:05.
Citera
2025-10-31, 22:06
Medlem
Citat:
Som sagt, en källa vore bra. Annars får jag se det hela som rent hitte-på från dig.

Ja, du får ser det så. Jag skrev av erfarenhet. Men ska så klart återkomma om jag finner en källa. Just nu är jag förbluffad över vad många som är oförstående inför eventuellt dilemma. Jag har en väninna som brinner för damerna i Iran, och så har hon själv fått cancer och måste ibland t.ex. provtas av slöjbeklädd personal.

Alltså jag är FÖR neutral vårdpersonal. Och ser ingen ursäkt till att behöva bära slöja på jobbet?

Men jag vill gärna veta VARFÖR man ska få göra det?
Att varför ska man godta slöjbeklädd vårdpersonal och förskolepersonal etc.?
Citera
2025-10-31, 22:09
Medlem
Citat:
Ja, du får ser det så. Jag skrev av erfarenhet. Men ska så klart återkomma om jag finner en källa. Just nu är jag förbluffad över vad många som är oförstående inför eventuellt dilemma. Jag har en väninna som brinner för damerna i Iran, och så har hon själv fått cancer och måste ibland t.ex. provtas av slöjbeklädd personal.

Alltså jag är FÖR neutral vårdpersonal. Och ser ingen ursäkt till att behöva bära slöja på jobbet?

Men jag vill gärna veta VARFÖR man ska få göra det?
Men självklart har du en väninna som har fått cancer och inte vill få behandling av icke slöjklädd personal.

Jag har en kompis vars pappas kusin en gång träffade en man med bara ett ben, men ändå kunde han hoppa jämfota.

Är för övrigt av samma åsikt som du gällande neutralitet inom vård och omsorg.
Citera
2025-10-31, 22:10
Medlem
Citat:
Men självklart har du en väninna som har fått cancer och inte vill få behandling av icke slöjklädd personal.

Jag har en kompis vars pappas kusin en gång träffade en man med bara ett ben, men ändå kunde han hoppa jämfota.

Ja, tack för din förståelse.
Citera
2025-10-31, 22:14
Medlem
Citat:

Är för övrigt av samma åsikt som du gällande neutralitet inom vård och omsorg.

Men du tycker alltså att det är okej, om du hamnar inom sjukvården, att du kan bli bemött av kristen, muslim, jehovas(då får du inte ge blod/eller ta emot!) eller moderat, sosse, sd och dessa kan skylta med det, fast du står milsvid ifrån men det är okej?! För att att du känner enbenta som kan hoppa jämfota.
Citera
2025-10-31, 22:22
Medlem
Jag ber om ursäkt för att jag startade denna tråd överhuvudtaget.

Jag trodde att det var ett var ett VISST vis(att vården skulle vara neutral) men när en sjukdomsdrabbad väninna frågade mig, blev jag osäker, fast jag tyckte mig veta. Men denna tråd har mig fått förstå att jag visste inte ett skit! Och det var det dummaste ämne man kunna diskutera! Att det är ju TYDLIGEN självklart, att folk får jobba i slöjor! Oavsett vad som sker i Iran!

Så tack och adjö! Det var högst förbluffande för mig!

Men jag må ha levt under en...Slöja?
Citera
2025-10-31, 22:53
Medlem
Citat:
Men du tycker alltså att det är okej, om du hamnar inom sjukvården, att du kan bli bemött av kristen, muslim, jehovas(då får du inte ge blod/eller ta emot!) eller moderat, sosse, sd och dessa kan skylta med det, fast du står milsvid ifrån men det är okej?! För att att du känner enbenta som kan hoppa jämfota.
Näe, jag anser inte att det är okej att flasha sin religion eller vilket parti man står för när man arbetar inom offentlig verksamhet som vård och omsorg. Och jag har heller aldrig sagt att jag anser att det är okej.

Du får gärna läsa vad jag skriver stället för att hitta på vad du tror att jag skriver.
Citera
2025-10-31, 23:55
Medlem
quts avatar
Citat:
För att man inom sjukvården, som personal, skall vara politiskt och religiöst neutral.
Är det en lag eller?
Citera
2025-11-22, 11:35
Medlem
Batiktantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Folk borde slöjprotestera mer.
Alla borde svepa in sig i lakan o vägra komma ut.
Aldrig visa ansiktet vid bankärenden eller för polisen.
På körkortsfotot skall det bara vara en hög med tyg.

Är det det dags för högskoleprov så fixa extra stora lakan som släpar 12 meter bakom er.
Vid demonstrationer så skall alla gå i hucklen.
Sätt ut en docka i lakan o sedan lämnar du arbetsplatsen o åker hem. Kom tillbaka i slutet av dagen.

Just för att alla skall se det absurda i det hela.
Men slöja är bra..Dom är ju så fula dom där vill inte må illa hela dagarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in