2025-10-29, 17:51
Medlem
Hej!

Jag behöver köpa nya vinterdäck till min BMW ix40, det vill säga en elbil. Under dagen har jag kollat runt på diverse sidor och märker att det är en stor skillnad på däck och däck, elbilar skall tydligen ha specialdäck, stämmer det?

Bilen har just nu Goodyear UltraGrip Performance + 255/50 R21 som är stjärnmärkta (godkänt från BMW) samt anpassade för elfordon, dessa kostar 3500 kr/st.

Ett annat märke som jag kollat på är Hankook Winter i*cept evo3 W330
255/50 R21, dessa kostar 2700 kr/st. Dessa däck är dock inte anpassade för elfordon.

Vad är det för skillnad på däck för elfordon jämfört med vanliga däck? Vad skulle ni rekommendera?

Tack på förhand!
Citera
2025-10-29, 17:59
Medlem
SilentVictorys avatar
Ja det är faktiskt skillnad.

En faktor att ta in är att elbilar väger mer, likaså rullmotståndet får inte vara för högt.

Nästa faktor är vridmomentet, elbilar sliter mer på däck och behöver kraftigare gummiblandning.

Något specifikt däck kan jag inte rekommendera, men kolla på kända och bra märken så blir du inte besviken.

Sen kan du kolla specifkationer såsom ljudnivå, grepp på is och vatten.
Citera
2025-10-29, 18:02
Medlem
Tigerkakans avatar
Prioritera de anpassade däcken….De garanterar att däckets Load Index är korrekt för den tunga bilen, att rullmotståndet är så lågt som möjligt för ha räckvidd, och att ljudnivån är lägre för optimal komfort.
Det är det säkraste och bästa valet.
Vridmomentet är brutalare än på ICE bilar så däcken designas efter det.
Märkt själv det är stort slitage ändå trots rätt däck på min Tesla.
Lite blyfot så bakdäcken höll bara 2 sesonger.
Citera
2025-10-29, 18:48
Medlem
Du kanske skulle kolla c-klassade däck i rätt dimension
Citera
2025-10-29, 19:00
Medlem
Det finns en anledning till att originaldäcken vunnit gehör hos BMW. Allt är en helhet.
Citera
2025-10-29, 19:51
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Braavos
Hej!

Jag behöver köpa nya vinterdäck till min BMW ix40, det vill säga en elbil. Under dagen har jag kollat runt på diverse sidor och märker att det är en stor skillnad på däck och däck, elbilar skall tydligen ha specialdäck, stämmer det?

Bilen har just nu Goodyear UltraGrip Performance + 255/50 R21 som är stjärnmärkta (godkänt från BMW) samt anpassade för elfordon, dessa kostar 3500 kr/st.

255/50 R21, dessa kostar 2700 kr/st. Dessa däck är dock inte anpassade för elfordon.

Vad är det för skillnad på däck för elfordon jämfört med vanliga däck? Vad skulle ni rekommendera?

Tack på förhand!
Du behöver inga specialdäck se bara till att de är märkta XL så funkar de. Finns ju däck som utöver det har EV-märkning men det ska inte behövas.
Citera
2025-10-29, 19:57
Medlem
RostigHinks avatar
Jag köpte vanliga vinterdäck till min elbil. Enda jag kollade var att belastningsindex var minst det som krävdes och måtten enligt godkännandet.
Citera
2025-10-29, 20:11
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag köpte vanliga vinterdäck till min elbil. Enda jag kollade var att belastningsindex var minst det som krävdes och måtten enligt godkännandet.

Belastningsindex på 109 ställer ju till det lite i TS fall...
Utbudet av "billiga" vinterdäck med rätt belastningsindex är hyfsat begränsat.

Ja det kostar en del pengar att ligga på topp.
Citera
2025-10-29, 23:17
Medlem
Det är inget särskilt speciellt med elbilsdäck. För att biltillverkaren ska få bra räckvidd så brukar man ha mindre mönsterdjup när däcken är nya och vissa kan ha ljuddämpande skum på insidan.
Citera
2025-10-30, 07:06
Medlem
Hej!

tack för alla svar! Prismässigt skiljer det sig inte mycket mellan de däck jag kollat på, ca 1500 kr totalt, samma dimension och belastningsindex. Tydligen kommer man längre med EV däck och det kan vara vart prisskillnaden. Kommer nog lägga en beställning på EV-däcken som jag nämnde tidigare i originalposten.

Edit: Någon som beställt från DackLeader och kan rekommendera dem?
Senast redigerad av Braavos 2025-10-30 kl. 07:09.
Citera
Igår, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braavos
Hej!

Tack på förhand!

Nä, köp som klarar vikt och hastighet bara. Precis som bensin och dieselbilar vägar elbilar olika mycket och har olika styrka på motorerna.

Vår elbil är lättare än dieselbilen tex.
Citera
Igår, 20:53
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Nä, köp som klarar vikt och hastighet bara. Precis som bensin och dieselbilar vägar elbilar olika mycket och har olika styrka på motorerna.

Vår elbil är lättare än dieselbilen tex.

En IX40 är ju en väldigt tung bil med nästan 2500 kg i tjänstevikt och typ 3000 kg i totalvikt.
Vilket gör att den behöver belastningsindex 109 och då är kruxet att däcken blir ganska dyra och det finns inte så mycket "billigt" att välja på. I alla fall inget med kvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in