Citat:
Ursprungligen postat av
Soffpotatis1357
Aha, släktingen som bor i huset äger 50%. Även om du som den andre delägaren inte bor i huset fattar jag inte varför en delägare av huset ska betala hyra. Hälften är ju ändå hans 😆 Sen är det ju självklart att han som bor där ska sköta boendet, precis som om han bott i ett annat hus. Och betala alla kostnader boendet innebär, som el, vatten, uppvärmning, internet, hemförsäkring och andra eventuella fasta kostnader. Men att han ska betala hyra för ett hus han äger hälften av, nja...
Citat:
Ursprungligen postat av
Soffpotatis1357
Enda anledningen till att äga ett hus man inte själv bor i är ju för att hyra ut det. Likaså om man är delägare. Dumt av den som inte bor i huset att låta den andre delägaren bo där, oavsett om denne inte betalar för sig eller om denne gör det. Den delägare som inte bor i huset får inte ut något utav det. Och den delägare som bor i huset förlorar pengar på att betala hyra för ett hus denne redan köpt. Ser inga fördelar alls med något utav detta. Är bara märkligt. Antingen köper den boende ut den andre delägaren eller så säljer de båda huset till någon annan. Dels för det märkliga upplägget och dels för att undvika konflikter, de är ju ändå inte överens. Ser inga fördelar med att fortsätta äga huset tillsammans på det här viset det är nu.
Tror du missade vad jag menade och jag skrev lite oklart (vaknade för tidigt)
Om jag äger ett hus tillsammans med någon, får jag inte ut lite hyra så får jag inte ut något alls
av att äga min andel. Den som bor där får ju i alla fall ut att han bara behöver betala halva hyran av motsvarande. Ifall han inte har råd att lösa ut mig.
I övrigt som jag skrev, äga något tillsammans fungerar sällan och utmynnar ofta i bråk om ekonomin. Sälj antingen till den som bor där eller till någon utomstående, precis som du också tycker.