2025-10-29, 21:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Hej hur gör ni som hyr ut hus till släktingar ni äger 50% var ?
Om vi säger att hyran är på 5000 då ska släktingen betala 2500 kr men släktingen sköter även om huset klipper gräs måla reparerar osv.
Vad är rimligt för den andra delägaren att ta i hyra ?
Anser ni att man ska ta mindre ihyra på grund av att det är en släkting som hyr ?

Skriv vad ni anser jag vill ha många svar
Antar att du med "hyra" menar löpande kostnader?
I så fall anser jag att den som bor där ska betala 5000kr och kanske lite till för slitage, den andra delägaren har ju ingen nytta av bostaden.

Sedan är det så klart rimligt att man delar på kostnader för reparationer och underhåll, eftersom det genererar ett bestående värde på fastigheten som bägge äger.

Gräsklippning och snöskottning sköter så klart den som bor där, arbete med att måla och reparera delar man rimligtvis också på om man inte köper in såna tjänster. Här får man komma överens om någon ersättning om den boende ska sköta reparationer och underhåll själv.
Citera
2025-10-29, 21:28
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Aha, släktingen som bor i huset äger 50%. Även om du som den andre delägaren inte bor i huset fattar jag inte varför en delägare av huset ska betala hyra. Hälften är ju ändå hans 😆 Sen är det ju självklart att han som bor där ska sköta boendet, precis som om han bott i ett annat hus. Och betala alla kostnader boendet innebär, som el, vatten, uppvärmning, internet, hemförsäkring och andra eventuella fasta kostnader. Men att han ska betala hyra för ett hus han äger hälften av, nja...
Citera
2025-10-29, 21:32
Medlem
Enkel lösning.

Han/hon betalar hyra som vilken hyresgäst som helst.

Har ni bestämt att ni ska ha tex 10000kr per månad då betalar han/hon 10000kr i hyra och ni delar för pengarna.

Behövs det köpas grejer delar ni på kostnaden.

Att sätta värde på den andras arbete är svårt och skulle me se det som en taksamhet mer än sätta ett värde på det.

Sen så klart skötsel och vård är ju upp till hyresgästen oftast när man hyr ett hus och då menar jag klippa gräs osv.
Citera
2025-10-30, 12:01
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Aha, släktingen som bor i huset äger 50%. Även om du som den andre delägaren inte bor i huset fattar jag inte varför en delägare av huset ska betala hyra. Hälften är ju ändå hans 😆 Sen är det ju självklart att han som bor där ska sköta boendet, precis som om han bott i ett annat hus. Och betala alla kostnader boendet innebär, som el, vatten, uppvärmning, internet, hemförsäkring och andra eventuella fasta kostnader. Men att han ska betala hyra för ett hus han äger hälften av, nja...
Men är det verkligen rättvist delägaren som inte bor i hustet har en hyra på ca 6000 och den andra delägaren bor gratis i huset ..Då har inte delägaren som inte bor i huset någon somhelst nytta av huset som är värt över 1 miljon ..Delägaren som bor i huset kan spara ca 2500 kr i månaden medans delägare 2 har en hyra på 6000.
Delägare 2 vill sälja sin del till delägare 1 men delägare 1 vill inte köpa och det förstår man delägare 1 förlorar på att köpa huset delägare 2 vill inte bråka.
Citera
2025-10-30, 12:10
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Men är det verkligen rättvist delägaren som inte bor i hustet har en hyra på ca 6000 och den andra delägaren bor gratis i huset ..Då har inte delägaren som inte bor i huset någon somhelst nytta av huset som är värt över 1 miljon ..Delägaren som bor i huset kan spara ca 2500 kr i månaden medans delägare 2 har en hyra på 6000.
Delägare 2 vill sälja sin del till delägare 1 men delägare 1 vill inte köpa och det förstår man delägare 1 förlorar på att köpa huset delägare 2 vill inte bråka.

Jag är säkert trög. Men om de ÄGER huset. Varför har båda en hyra? Varför existerar en hyra överhuvudtaget? Egentligen spelar det väl ingen större roll vem som bor eller inte bor i huset. De ÄGER huset tillsammans till lika stor del. Skulle aldrig få för mig att betala hyra för ett hus jag ÄGER och alltså har andel i. Bor man i huset tillsammans ser man väl till att betala lika av alla fasta kostnader. Men bor bara den ena i huset får den stå för alla fasta kostnader. Sen är det självklart att båda ägarna betalar lika (eftersom de äger 50% var) stor del av alla kostnader som ett husköp innebär, exempelvis villaförsäkring (hemförsäkring betalar den som bor i huset) och om det finns ett lån att betala tillbaka. Men varför betala HYRA för ett hus man ÄGER? Fattar faktiskt inte. Ska man betala hyra för ett hus man äger finns ingen anledning att äga det och då kan man lika gärna bo någon annanstans...
Citera
2025-10-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Jag är säkert trög. Men om de ÄGER huset. Varför har båda en hyra? Varför existerar en hyra överhuvudtaget? Egentligen spelar det väl ingen större roll vem som bor eller inte bor i huset. De ÄGER huset tillsammans till lika stor del. Skulle aldrig få för mig att betala hyra för ett hus jag ÄGER och alltså har andel i. Bor man i huset tillsammans ser man väl till att betala lika av alla fasta kostnader. Men bor bara den ena i huset får den stå för alla fasta kostnader. Sen är det självklart att båda ägarna betalar lika (eftersom de äger 50% var) stor del av alla kostnader som ett husköp innebär, exempelvis villaförsäkring (hemförsäkring betalar den som bor i huset) och om det finns ett lån att betala tillbaka. Men varför betala HYRA för ett hus man ÄGER? Fattar faktiskt inte. Ska man betala hyra för ett hus man äger finns ingen anledning att äga det och då kan man lika gärna bo någon annanstans...

Ganska lätt.

Säg att vi är släkt men inte speciellt nära vänner eller så är vi det.

Vi äger ett hus som vi kanske inte är sams om.

Vi har möjligheten att hyra ut det för 10000kr i månaden för täcka underhåll och lån?

Du säger att vi inte behöver hyra ut det för du kan tänka dig bo där.

Då är ju svaret enkelt. ”Vi” hyr ut det för 10000kr och du betalar 5000kr till mig och vi fortsätter som vanligt och delar på allt och du står för de som en annan gäst hade stått för.

Alternativ är att jag säljer min del så kan du bo där som det är ditt egna.

Andra alternativet är att du inte bor där alls och vi hyr ut till någon annan.
Citera
2025-10-31, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Ganska lätt.

Säg att vi är släkt men inte speciellt nära vänner eller så är vi det.

Vi äger ett hus som vi kanske inte är sams om.

Vi har möjligheten att hyra ut det för 10000kr i månaden för täcka underhåll och lån?

Du säger att vi inte behöver hyra ut det för du kan tänka dig bo där.

Då är ju svaret enkelt. ”Vi” hyr ut det för 10000kr och du betalar 5000kr till mig och vi fortsätter som vanligt och delar på allt och du står för de som en annan gäst hade stått för.

Alternativ är att jag säljer min del så kan du bo där som det är ditt egna.

Andra alternativet är att du inte bor där alls och vi hyr ut till någon annan.

Oavsett vem som bor där, så ska hyresgästen stå för hyran. Och eventuella kostnader som inte ingår i hyran (om det tex är kallhyra, så blir det alla driftkostnader. Plus hemförsäkring tex). Någon som inte bor där ska inte betala hyra. Hade man hyrt ut huset till någon utomstående så hade ingen av delägarna betalat någon hyra, och det är ingen skillnad om en av delägarna hyr.

Däremot kan man komma överens om hur det blir med underhåll och reparationer av huset. Samt lån.

Men om man inte är överens om huset, så låter det som en mardröm att äga det ihop.
Citera
2025-10-31, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Oavsett vem som bor där, så ska hyresgästen stå för hyran. Och eventuella kostnader som inte ingår i hyran (om det tex är kallhyra, så blir det alla driftkostnader. Plus hemförsäkring tex). Någon som inte bor där ska inte betala hyra. Hade man hyrt ut huset till någon utomstående så hade ingen av delägarna betalat någon hyra, och det är ingen skillnad om en av delägarna hyr.

Däremot kan man komma överens om hur det blir med underhåll och reparationer av huset. Samt lån.

Men om man inte är överens om huset, så låter det som en mardröm att äga det ihop.

Precis nu är ju inte TS överens där av lättast att behandla vem som helst som bor i huset som en planerad hyresgäst.
Citera
2025-10-31, 06:54
Medlem
Bra för den som bor där att kolla reglerna för förmånsbeskattning. Med stor säkerhet så blir denna person beskattad för sin halva av hyran som han skall betala till sig själv.
Aldrig bra att bo i ett hus under de förhållandena. Blir lätt dyrt och krångliga regler.
Citera
2025-10-31, 12:05
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Då kommer vi till nästa fråga. Låt oss säga att det ska betalas en hyra. Är det meningen från er sida att det kommer finnas ett lagenligt hyreskontrakt och att det sen ska redovisas? Eller är meningen att sköta detta svart? Sköter ni det lagenligt med kontrakt och redovisning är frågan hur reglerna egentligen ser ut då ni äger huset privat och även ska sköta hyrningen privat... Eller finns ett företag inblandat? Är nämligen inte helt säker på att det är tillåtet att både äga privat och även hyra privat när det gäller samma person. Även det med nivån på hyran ska visst vara marknadsmässig för att inte åka på något skattemässigt. Tror det är bra att fråga någon kunnig om det är tillåtet och hur det blir med hyresnivå och beskattning och avgifter och grejer... Om ni inte sköter det svart alltså...
Citera
2025-11-01, 19:44
Medlem
dart100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime

Japp det är en mardröm.
Citera
2025-11-02, 04:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Hyra? Delägare äger. Man hyr inte. Nyttjanderätten är alltid i förhållande till en icke-ägare. Som delägare har du förfoganderätt.

Finns egentligen inget som hindrar att man upprättar ett avtal sinsemellan om vem som ska bära kostnaderna. Men rent hyresförhållande kan jag inte se att man kan skapa här. Närmast blir det att tillämpa privatuthyrningslagen analogt om ett avtal skulle behöva tolkas beträffande skäligheten av vissa villkor eller som utfyllnad.

Men tror det här bättre att kalla det för vad det här: Samäganderättsavtal.

Skriv ned vilka skyldigheter varje part har. Alltså vem står för driftkostnaderna. Hur fördelas kostnaderna för eventuella renoveringar. Vem har rätt att fatta beslut i vissa frågor utan samtycke.
Det är skatterättsligt förmånligt om ni undviker att kalla det för ett hyresavtal. Så avråder starkt från att locka Skatteverket att jaga prejudikat på ert mellanhavande.

Och nej, ni behöver inte beräkna skälig hyra enligt privatuthyrningslagen.
Ni behöver heller inte beräkna hyra enligt bruksvärdet, 12 kap. JB.

Skriv bara ner vad ni tänker är rättvist istället och följ avtalet.

Alternativt köp ut den andra delägaren genom att upprätta ett skuldebrev och amortera på det inklusive ränta. Inga problem.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-11-02 kl. 05:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in