Citat:
Ursprungligen postat av
Soffpotatis1357
Jag är säkert trög. Men om de ÄGER huset. Varför har båda en hyra? Varför existerar en hyra överhuvudtaget? Egentligen spelar det väl ingen större roll vem som bor eller inte bor i huset. De ÄGER huset tillsammans till lika stor del. Skulle aldrig få för mig att betala hyra för ett hus jag ÄGER och alltså har andel i. Bor man i huset tillsammans ser man väl till att betala lika av alla fasta kostnader. Men bor bara den ena i huset får den stå för alla fasta kostnader. Sen är det självklart att båda ägarna betalar lika (eftersom de äger 50% var) stor del av alla kostnader som ett husköp innebär, exempelvis villaförsäkring (hemförsäkring betalar den som bor i huset) och om det finns ett lån att betala tillbaka. Men varför betala HYRA för ett hus man ÄGER? Fattar faktiskt inte. Ska man betala hyra för ett hus man äger finns ingen anledning att äga det och då kan man lika gärna bo någon annanstans...
Ganska lätt.
Säg att vi är släkt men inte speciellt nära vänner eller så är vi det.
Vi äger ett hus som vi kanske inte är sams om.
Vi har möjligheten att hyra ut det för 10000kr i månaden för täcka underhåll och lån?
Du säger att vi inte behöver hyra ut det för du kan tänka dig bo där.
Då är ju svaret enkelt. ”Vi” hyr ut det för 10000kr och du betalar 5000kr till mig och vi fortsätter som vanligt och delar på allt och du står för de som en annan gäst hade stått för.
Alternativ är att jag säljer min del så kan du bo där som det är ditt egna.
Andra alternativet är att du inte bor där alls och vi hyr ut till någon annan.