• 1
  • 2
2025-10-28, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
En närliggande frågeställning: Jag har hört att man inte ska blotta sina tänder för en hund, alltså med käkarna sammanpressade, eftersom det skulle kunna tolkas som utmanande. Ligger det något i det?

Det beror nog på vad det är för hund. Du kan grimasera allt du vill eller stirra i mina hundars ögon utan att de gör annat än kollar konstigt på dig.
Citera
2025-10-28, 18:43
Medlem
Varför skulle man ens anpassa sig för en hund eller katt. Jag gillar hundar och katter men de är inte i kontroll. Stirrar dem inte i ögonen men har ögonkontakt de tycks inte reagera särskilt på det ofta vill de bara hälsa lite, katter undantaget de kör sin grej.
Citera
2025-10-28, 18:57
Medlem
Borasare1980s avatar
Det är olika hur de reagerar. Stirrar man på främmande hundar blir de oftast antingen aggressiva eller nervösa. Stirrar man på sin egna hund blir den snarare uppmärksam och förväntansfull. Sedan beror det såklart på hur man stirrar också. Skillnad på att stirra argt eller vänligt och det känner hundar av.
Citera
2025-10-31, 08:03
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Hoppas inte de gör det mot dig deras ägare?

Jag brukar titta min hund djupt i ögonen innan jag ska somna och tacka för all kärleken den ger mig.
Nej aldrig mot mig eller ngn i vår familj.
Citera
2025-11-08, 20:24
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Tittar alla djur inkl hundar i ögonen, ofta blir de nyfikna men aldrig aggressiva. Skulle kanske inte göra det på varg, lo, lejon, rabiessmittad gatuhund, morgonsur flodhäst, etc.

😆
Har Du träffat en?
Citera
2025-11-08, 20:29
Medlem
Vitiss avatar
Grannarna har en obehaglig pinscher som gör utfall när man går förbi deras tomt.
Deras staket / stängsel är precis så högt att hunddjäveln inte kan hoppa över, men det känns inte helt säkert.
Kan man stirra ut hundfan så den ger sig?
Citera
2025-11-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Grannarna har en obehaglig pinscher som gör utfall när man går förbi deras tomt.
Deras staket / stängsel är precis så högt att hunddjäveln inte kan hoppa över, men det känns inte helt säkert.
Kan man stirra ut hundfan så den ger sig?

Det kommer antagligen inte funka. Fråga grannarna om du får kasta in godis när du passerar istället. Kan funka som en bra avledning och få hunden att associera dig med något positivt istället för främmande och skrämmande.
Citera
2025-11-09, 12:15
Medlem
Testa och stirra ut en främmande människa så kan du få samma reaktion som med en hund. Detta gäller väl främst hanhundar och hanmänniskor. Va fan glor du på, vill du ha bråk……
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in