2025-10-28, 12:09
Medlem
Ursäkta om detta är i fel forumdel...

Jag har köpt en sak via företaget på avbetalning, kan detta betalas via mitt privatkonto? Har inte tänkt dra av moms eller något. Måste detta bokföras på något vis om det betalas via mitt privatkonto? Inga pengar går ju ut eller in från företaget utan allt betalas från mina egna pengar. Jag är usel på ekonomi så är förmodligen en dum fråga D:
Citera
2025-10-28, 13:00
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luderpingvinen
Ursäkta om detta är i fel forumdel...

Jag har köpt en sak via företaget på avbetalning, kan detta betalas via mitt privatkonto? Har inte tänkt dra av moms eller något. Måste detta bokföras på något vis om det betalas via mitt privatkonto? Inga pengar går ju ut eller in från företaget utan allt betalas från mina egna pengar. Jag är usel på ekonomi så är förmodligen en dum fråga D:
Om du har köpt något via ditt företag så måste det även bokföras i företaget.
Citera
2025-10-28, 13:07
Medlem
swebarbs avatar
Är det köpt via företaget är det bara märkligt du vill betala det med ditt privata konto vad är vitsen med sånt?
Citera
2025-10-28, 13:16
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Köper du via företaget för att få bättre priser eller vad är grejen? Eller är det något man inte kan köpa som privatperson?

Oavsett hur du betalar har du köpt via företaget. Det måste bokföras. Annars är det ett brott. Har du enskild firma spelar det noll roll om du betalar från ditt privata konto eller från ditt företagskonto, för det är juridiskt samma person. Har du köpt något via aktiebolag men betalar från privatkonto ska det ändå bokföras och ditt aktiebolag måste köpa varan du köpt från dig som privatperson. Så det spelar ingen roll. Det ska oavsett bokföras genom företaget.
Citera
2025-10-28, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Är det köpt via företaget är det bara märkligt du vill betala det med ditt privata konto vad är vitsen med sånt?

Det kan du sitta och fundera på
Citera
2025-10-28, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Köper du via företaget för att få bättre priser eller vad är grejen? Eller är det något man inte kan köpa som privatperson?

Oavsett hur du betalar har du köpt via företaget. Det måste bokföras. Annars är det ett brott. Har du enskild firma spelar det noll roll om du betalar från ditt privata konto eller från ditt företagskonto, för det är juridiskt samma person. Har du köpt något via aktiebolag men betalar från privatkonto ska det ändå bokföras och ditt aktiebolag måste köpa varan du köpt från dig som privatperson. Så det spelar ingen roll. Det ska oavsett bokföras genom företaget.

Nej och nej, det är inte "grejen". Då tackar jag för infon.
Citera
2025-10-28, 14:31
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luderpingvinen
Det kan du sitta och fundera på

Det är något du bör fundera på som försöker dra en fuling, företagsköp är inget du ska blanda dina privata konton eller ärenden i.
Citera
2025-10-28, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det är något du bör fundera på som försöker dra en fuling, företagsköp är inget du ska blanda dina privata konton eller ärenden i.

Hahaha dra en fuling, jag gillar att du sitter och hittar på saker som om du vet vad situationen i sin helhet handlar om. Jag ville bara ha svar på en fråga men så kommer en kaffekäring som du och bidrar noll men ska ändå veta vad det handlar om, hade kunnat berätta om du var trevlig från början, nu kommer du aldrig få veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in