• 1
  • 2
2025-10-28, 06:44
Medlem
Vi har tvillingar i åldern 10 år. Vi ger 100 kronor i veckan. Problemet är att det inte räcker och vi sticker till extra pengar. Hur ser ni på detta?
Citera
2025-10-28, 06:48
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueslover
Vi har tvillingar i åldern 10 år. Vi ger 100 kronor i veckan. Problemet är att det inte räcker och vi sticker till extra pengar. Hur ser ni på detta?
Det är snålt. 100kr räcker knappt till en påse godis
Citera
2025-10-28, 06:56
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:

Vad köper 10-åringarna för pengarna då?
Citera
2025-10-28, 07:18
Medlem
Pripps0.0s avatar
Det räcker inte?
Vem har sagt det?

Hur skulle det vara om du lärde dna barn om ekonomi?
Citera
2025-10-28, 07:23
Medlem
Vad ska pengarna räcka till?

100 kr i veckan tycker jag låter som mer än tillräckligt för en tioåring. Men det beror på vad det ska räcka till.
Citera
2025-10-28, 07:25
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Nu var jag liten för länge sen så vi skiter i att prata om summor då detta har förändrats.

När jag fick veckopeng så hade mina föräldrar en regel att en viss del av pengen skulle gå rakt ner i spargrisen och sen för de resterande pengarna så köpte man det man det man behövde. Jag sparade ofta lite mer då man som 10-åring inte hade så stora behov på den tiden.

Vad handlar egentligen en tioåring idag kan man undra, 100kr på godis, läsk och spelcoins för olika appar?

Att ge swish är också ett problem då man inte kan se hur de fysiska pengarna försvinner. Problem med kontanter är att de inte går att använda överallt.
Vet man sen också att om pengarna tar slut så kommer det mer så är problemet också löst, barnet lär sig snabbt att när veckopengen är slut så frågar man efter mer och får det. Så funkar det inte på mitt jobb.

Du får helt enkelt sätta gränser, 100kr och inget mer. Om de nu måste ha mer så får de ”jobba” hemma. Se också till att barnen lär sig hur man spar pengar.
Citera
2025-10-28, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu var jag liten för länge sen så vi skiter i att prata om summor då detta har förändrats.

När jag fick veckopeng så hade mina föräldrar en regel att en viss del av pengen skulle gå rakt ner i spargrisen och sen för de resterande pengarna så köpte man det man det man behövde. Jag sparade ofta lite mer då man som 10-åring inte hade så stora behov på den tiden.

Vad handlar egentligen en tioåring idag kan man undra, 100kr på godis, läsk och spelcoins för olika appar?

Att ge swish är också ett problem då man inte kan se hur de fysiska pengarna försvinner. Problem med kontanter är att de inte går att använda överallt.
Vet man sen också att om pengarna tar slut så kommer det mer så är problemet också löst, barnet lär sig snabbt att när veckopengen är slut så frågar man efter mer och får det. Så funkar det inte på mitt jobb.

Du får helt enkelt sätta gränser, 100kr och inget mer. Om de nu måste ha mer så får de ”jobba” hemma. Se också till att barnen lär sig hur man spar pengar.
Helt rätt. också 10 år för länge sedan.
Citera
2025-10-28, 07:33
Medlem
Väljer du att ge 100:- i veckan är det ett beslut som du ska stå för. Vill de ha mer, jobba, hjälp till.
Citera
2025-10-28, 07:44
Medlem
Citat:
Ge dem var sin kassabok så att de båda plus du kan se vart pengarna tar vägen.
Citera
2025-10-28, 07:47
Medlem
Citat:
Vad tycker ni veckopengen ska täcka?
Varför får de lära sig om ni "sticker till extra"?

Så här verkar de flesta ge i olika åldrar.
https://www.sambla.se/blogg/veckopeng-och-manadspeng/
Citera
2025-10-28, 07:57
Medlem
100 kronor i veckan låter väldigt generöst, men det beror förstås på vad de måste betala själva.

När våra barn ville ha höjd veckopeng så sa jag att "okej, men då får du betala din egen mobilräkning" och sen var den diskussionen över. Sen när vi började be dem att gå och handla åt familjen och de insåg hur jävla dyrt det är med mat så blev det också en insikt för dem. Och när de ville att vi skulle skaffa en streamingkanal endast för barn så fick de snällt ta från sina privata pengar för det också.

Lär barnen att saker kostar och att de inte bara kan ha hög veckopeng samtidigt som föräldrarna står för mycket som de inte ens förstått så kommer de att inse att 100 kronor i veckan är generöst.
Citera
2025-10-28, 08:13
Moderator
HelgeBuks avatar
100 kr i veckan är onödigt mycket tycker jag. Även om det är länge sen jag var 10 år så minns jag inte att jag hade något problem med de kanske 20 kr jag fick då, borde motsvara kanske 50 kr idag.

Vad är det barnen köper (eller kanske snarare, vad förväntar ni er att de köper) på egen hand för pengarna? Det vanliga är väl att man köper lite godis för veckopeng och lägger överblivna pengar "i spargrisen".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in