• 1
  • 2
2006-09-05, 10:00
Medlem
McRills avatar
hej,
har ganska väldigt ont i halsen idag, kände först av det igår eftermiddag, och jag skulle behöva lite tips om olika huskurer för att få bort den. har andats vattenånga, druckit het buljong och gurglat i kinesisk rissprit för att bli av med det. samtliga metoder hjälpte i typ 5 minuter. sitter för till fället och trycker i mig ett packet Vicks. måste bli frisk till imorrn, det här påverkar både mitt studerande och min träning...
Citera
2006-09-05, 10:14
Medlem
core_s avatar
Medicin och hälsa är forumet för dig......
Citera
2006-09-05, 11:29
Medlem
Droppa ner en stor klick honung i en kopp te och drick det.
Har för mig att man mår rätt så mysigt i halsen efter det.
Citera
2006-09-05, 11:35
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McRill
hej,
har ganska väldigt ont i halsen idag, kände först av det igår eftermiddag, och jag skulle behöva lite tips om olika huskurer för att få bort den. har andats vattenånga, druckit het buljong och gurglat i kinesisk rissprit för att bli av med det. samtliga metoder hjälpte i typ 5 minuter. sitter för till fället och trycker i mig ett packet Vicks. måste bli frisk till imorrn, det här påverkar både mitt studerande och min träning...

Whiskey funkar alldeles utmärkt för mig!

Annars kan du testa vitlökste. Det är en bra huskur som botar det mesta, dock bäst mot förkylningar.
Citera
2006-09-05, 11:53
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McRill
hej,

När jag låg i lumpen så fick jag en sån där halvhjärtad förkylning som gör lite småont i halsen men aldrig riktigt bryter ut. Jag gick omkring och harklade i lite över en vecka tills sjuksyrran gav mig en lite lila flaska med jod. Vätskan var brun som motorolja och såg helt vidrig ut men smakade bara tonvis med mint. Det där gurglade jag mig med ett par gånger och sedan var det klart.
Jag minns inte vad det heter men det finns att köpa receptfritt på apoteket. Alltså en lila liten flaska, stor som ett vispgräddespaket ungefär, innehållandes jodlösning för gurgling.

Jag har använt det lite titt som tätt och funkar riktigt bra, men jag kan säga att det inte gäller för "riktiga" infektioner. Typ halsfluss eller influensa. Där blir det samma effekt som du beskriver, det hjälper i fem minuter.

Har du feber? I så fall har du en "riktig" infektion och kan glömma huskurer. Eventuellt så kan ett riktigt sjöslag med whiskey som någon skrev, rensa ur kroppen. Men då måste man alltså kröka till ordentligt. Kanske inte världens bästa om du ska plugga och träna?
Citera
2006-09-05, 12:05
Medlem
roaders avatar
Stark whiskey, kom ihåg att gurgla ett tiotal sekunder innan du sväljer. Fungerar varje gång.
Citera
2006-09-05, 12:10
Medlem
Pendeltågs avatar
Övrigt >>>>>>>>>>> Medicin & hälsa.

//Moderator
Citera
2006-09-05, 12:21
Medlem
McRills avatar
jag får tacka er alla så mycket för hjälpen... det blir apoteket, sprit och te efter skolan idag... feber klarade jag mig utan...
Citera
2006-09-05, 12:33
Bannlyst
Jag MÅSTE bumpa denna tråden, jag har ett alvarligt problem:

Jag har Körtelfeber och det blöder konstant ur halsen på mig, jag kan inte svälja värken mitt egna saliv eller någon slags vätska för om jag gör det så känns det som om någon vrider om en kniv i halsen på mig, det är FRUKTANSVÄRT! Första dygnet var jag utan mat och dryck och igår lyckades jag få i mig lite mat och lite vatten.

Det hära är riktigt jävla fruktansvärt altså, det går inte att beskriva i ord! Va på akuten i en halv dag där dom tog massa blodprover och skit men dem sade att det inte fanns pencilin till sådant hära, jag tror fittorna ljuger för jag klarar ju fan snart inte av att leva längre!!

Jag hade feber hela första dagen och som högst var den uppe i 42 grader, huvudvärk har jag konstant och jag är så jävla törsig just nu!!!

SNÄLLA, HJÄLP! Vad ska jag göra!?
Citera
2006-09-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbåt
Jag MÅSTE bumpa denna tråden, jag har ett alvarligt problem:

...Körtelfeber...bla bla...
Hmm, tvivlar lite på att du är så dödssjuk som försöker ge intryck av med tanke på att du orkar sitta och skriva inlägg här.
Körtelfeber är en förbannat jobbig sjukdom, men bit ihop, gnäll blir du inte friskare av. Vätska är det viktigaste att få i sig, prova olika typer av drycker med olika temperatur och sen kör du på det som gör minst ont att svälja (för mig funkade rumstempererad tropisk juice).
Det finns någon slags gurgellösning (kommer tyvärr inte ihåg vad det heter) som lokalbedövar halsen, hör efter om din läkare kan skriva ut det.

Antibiotika hjälper inte eftersom körtelfeber orsakas av ett virus (Epstein-Barr virus).
Citera
2006-09-07, 10:59
Medlem
plasticplans avatar
jag tror du menar Andolex, receptbelagt så ta ett snack med din läkare
Citera
2006-09-09, 02:23
Medlem
Flickan Melindas avatar
Strepsil & bafusin!

När jag blir förkyld och får ont i halsen så finns det bara tre saker som gäller:
Bafusin
Strepsil
Te

Strepsilen & bafusinen kan man hitta på apoteket. Båda är rekommenderade till varannan timme, så jag tar en varje timme, men varvar med en bafusin, sen strepsil osv.
Imellan det ska man dricka te, så mycket man orkar.

Jag kör alltid detta första dagen av min förkylning, det tar hela dagen, men sedan ska halsonten vara borta.
Halstabletterna är bakteriedödande och effektiva och teet lindrar smärtan bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in