Citat:
Ursprungligen postat av McRill
hej,
har ganska väldigt ont i halsen idag, kände först av det igår eftermiddag, och jag skulle behöva lite tips om olika huskurer för att få bort den. har andats vattenånga, druckit het buljong och gurglat i kinesisk rissprit för att bli av med det. samtliga metoder hjälpte i typ 5 minuter. sitter för till fället och trycker i mig ett packet Vicks. måste bli frisk till imorrn, det här påverkar både mitt studerande och min träning...

När jag låg i lumpen så fick jag en sån där halvhjärtad förkylning som gör lite småont i halsen men aldrig riktigt bryter ut. Jag gick omkring och harklade i lite över en vecka tills sjuksyrran gav mig en lite lila flaska med jod. Vätskan var brun som motorolja och såg helt vidrig ut men smakade bara tonvis med mint. Det där gurglade jag mig med ett par gånger och sedan var det klart.
Jag minns inte vad det heter men det finns att köpa receptfritt på apoteket. Alltså en lila liten flaska, stor som ett vispgräddespaket ungefär, innehållandes jodlösning för gurgling.
Jag har använt det lite titt som tätt och funkar riktigt bra, men jag kan säga att det inte gäller för "riktiga" infektioner. Typ halsfluss eller influensa. Där blir det samma effekt som du beskriver, det hjälper i fem minuter.
Har du feber? I så fall har du en "riktig" infektion och kan glömma huskurer. Eventuellt så kan ett riktigt sjöslag med whiskey som någon skrev, rensa ur kroppen. Men då måste man alltså kröka till ordentligt. Kanske inte världens bästa om du ska plugga och träna?