• 1
  • 2
2025-10-25, 22:36
Medlem
Masingas avatar
Har tittat en del på denna kanal och har nu blivit motiverad att göra pizza hemma själv.

https://youtube.com/@davespizzaoven?si=cC_tQDIeJilu7MAc

Är det någon här som redan gör det? Vad använder ni för pizzasten och har mi något bra recept på hur ni gör degen?
2025-10-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Har tittat en del på denna kanal och har nu blivit motiverad att göra pizza hemma själv.

Är det någon här som redan gör det? Vad använder ni för pizzasten och har mi något bra recept på hur ni gör degen?
Har retirerat till pizzakit då deras deg är perfekt vilket min aldrig blev. Jag suger på att göra mat från grunden. Inte svaret du ville ha, men så är det.
2025-10-25, 22:41
Medlem
(FB) Den stora tråden om pizzor. (ALLA inlägg om godaste pizzan, bästa degen osv.)
2025-10-25, 22:49
Medlem
Peterheterhans avatar
200g surdegsstart
350g vatten
20g salt
370g tipo '00' mjöl
200g caputo mjöl

Blanda ihop allt sätt på autolys i en timme. Sedan viker du degen "the fold" med 30 min mellanrum 3-4ggr. Dela upp degen i tre eller fyra bollar beroende på hur mycket deg du vill ha. Lägg bollarna i lätt oljade lådor.

Sedan kalljäser du i 24t och innan tillagning tar du ut degarna i ca 4t. Tryck ut degen eller dra ut den. Syftet är att förflytta bubblorna i degen till kanterna. Var varsam så dom inte spricker.

Jag använder inte sten, jag kör mina pizzor i stekpannor på 250° tills kanterna får bra färg.
2025-10-25, 22:54
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterheterhan
200g surdegsstart
350g vatten
20g salt
370g tipo '00' mjöl
200g caputo mjöl

Blanda ihop allt sätt på autolys i en timme. Sedan viker du degen "the fold" med 30 min mellanrum 3-4ggr. Dela upp degen i tre eller fyra bollar beroende på hur mycket deg du vill ha. Lägg bollarna i lätt oljade lådor.

Sedan kalljäser du i 24t och innan tillagning tar du ut degarna i ca 4t. Tryck ut degen eller dra ut den. Syftet är att förflytta bubblorna i degen till kanterna. Var varsam så dom inte spricker.

Jag använder inte sten, jag kör mina pizzor i stekpannor på 250° tills kanterna får bra färg.
Det där låter skrämmande för en som aldrig gjort en deg eller pizza tidigare.
2025-10-25, 23:27
Medlem
pn222jws avatar
Hemmavegetarisk: Rapsolja, vetemjöl med någon knivsudd bakpulver, salt och vatten. Bakplåtspapper i ugnen - baka ut - och på med tomatsås (pure och passerade och en matsked ketchup), flera sorters ost, gärna också nedhyvlade gamla bitar och mer olja och massor med oregano. Lite strimlad gul lök överst. 8-10-12 minuter cirka 200 grader.

Som salladstillbehör finstrimlad vitkål med olja, lite citronsaft, svartpeppar och italiensk salladskrydda.
2025-10-26, 00:07
Medlem
Gitarrvalpens avatar
Mitt lilla tips är att göra pizzan på ugnsform.

Det blir inte 100 procent italienskt, men ganska gott ändå.

Bröd i ugn som man toppar med ost och vad man gillar. Vad kan gå fel?

Det går inte att misslyckas med. Ett generöst lager med valfri ost, lite peperonikorv och kanske lite köttfärs.

Ja!

Och nu är klockan snart ett på natten, och jag ska göra just den pizzan. Inte med pepperoni utan med falukorv.

Att jäsa tar ungefär en timme, inte så lång tid, men tänk på att ni får 6-8 Billypizzor ur en ugnsform.

Och det är ganska enkelt
Senast redigerad av Gitarrvalpen 2025-10-26 kl. 00:39.
2025-10-26, 00:57
Medlem
systems avatar
Pizzadeg med jäst kräver - i min mening - tid för att resultatet inte ska bli en för bubblig deg med resultatet som dessa bubblor ger.

Det går att göra pizzadeg utan jäst. Istället använder man bakpulver. Detta om man har bråttom. Resultatet är grymt bra.

Båda funkar. Använd det ena eller det andra beroende av hur brådis det är.
2025-10-26, 01:50
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga

Googla pizzabotten på blomkål om du är sugen på något nytt, jäkligt gott och fan så mycket nyttigare.
2025-10-26, 02:00
Medlem
Gitarrvalpens avatar
Tack för inlägget!

Jag tycker det är lite svårt att mäta upp torrjäst och bakpulver. Då handlar det om gram i precision.

Det är enklare att köra lite på fri hand med vanlig jäst.

Men man kan använda vad man vill så klart.

- -

Citat:
Ursprungligen postat av system
Pizzadeg med jäst kräver - i min mening - tid för att resultatet inte ska bli en för bubblig deg med resultatet som dessa bubblor ger.

Det går att göra pizzadeg utan jäst. Istället använder man bakpulver. Detta om man har bråttom. Resultatet är grymt bra.

Båda funkar. Använd det ena eller det andra beroende av hur brådis det är.
2025-10-26, 02:06
Medlem
zombie-nations avatar
Gör jag det blir det allra enklaste. Pizzadeg på jäst, lite salt, olja och vetemjöl. Den får jäsa. Sedan knådar man den med eventuellt lite mer mjöl om den är väldigt klibbig och eventuellt med olja för smidighet. Sedan trycker ut eller kavlar och har på en plåt.

Såsen är hela tomater på burk som piskas kall till en sås med lite salt och peppar.

Sedan riven ost av den ost som finns hemma.

På med någon topping.

Gräddas i ugn utan någon mer jäsning såvida man inte vill ha mer som panpizza. Har ingen pizzasten.
2025-10-26, 02:10
Medlem
Vi gjorde på 80-talet, i långpanna i ugnen.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in