Idag, 17:38
Medlem
Soffan skulle säljas och plötsligt blev den viral på sociala medier. Men annonsen om ”otrohetssoffan” uppskattades inte av alla – nu har annonsörens ex-partner anmält honom för förtal.

– Är man vuxen nog att ta det ansvaret så får man äga det tycker jag, säger mannen till SVT Nyheter.

Det var i slutet av september som en annons på Blocket fick stor spridning på sociala medier. Ägaren av soffan, en man i Småland, beskrev att han kommit på sin partner med att vara otrogen på soffan, och att han därför sålde den.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...ald-for-fortal
Citera
Idag, 17:50
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Soffan skulle säljas och plötsligt blev den viral på sociala medier. Men annonsen om ”otrohetssoffan” uppskattades inte av alla – nu har annonsörens ex-partner anmält honom för förtal.

Är man vuxen nog att ta det ansvaret så får man äga det tycker jag, säger mannen till SVT Nyheter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...ald-for-fortal
Antingen så är jag osedvanligt trög idag eller så är den meningen inte tillräckligt tydlig. Ta ansvar för vad? Att sälja soffan?

I övrigt en oerhört larvig sak att göra. Det kanske var den mentala omognaden som föranledde otroheten från början?
Citera
Idag, 17:53
Medlem
Det är ju straffbart dock, att dela det för en större "publik".

Det är lika straffbart att peka ut sin våldtäktsman i sociala medier - även om vederbörande blivit dömd.

Sveriges lagstiftning är därmed unik i Europa inom förtalsprocesser.
Citera
Idag, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Det är lika straffbart att peka ut sin våldtäktsman i sociala medier - även om vederbörande blivit dömd.

Men i det här fallet måste ett eventuellt åtal vara helt beroende av utformningen av annonsen tänker jag.

Själv har jag inte ens sett den flimra förbi så ”Sveriges mest omtalade” låter lite överdrivet?
Citera
Idag, 18:22
Medlem
sp00ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Antingen så är jag osedvanligt trög idag eller så är den meningen inte tillräckligt tydlig. Ta ansvar för vad? Att sälja soffan?
Att hen var otrogen såklart!

Hade annonsören sitt för- och efternamn som användarnamn på blocket? Hur skulle annars folk kunna identifiera den otrogna partnern?

Förresten, lär ju bli Streisand-effekten på det här...
Senast redigerad av sp00k Idag kl. 18:26.
Citera
Idag, 18:47
Medlem
Är det "förtal" att säga "min partner har varit otrogen" om hon eller han nu har varit det?

Svensk förtalslag tycks helt galen så det skulle i och för sig inte förvåna mig.
Å andra sidan borde väl massor av kändisar som gråter ut som sitt privatliv i media i så fall dömas?
Citera
Idag, 19:10
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Nja både jag och nej. Man kan dömas till ett förtal trots att påståendet varit sant. Men sanningen spelar ändå roll i en ev rättegång, annars vore det ju helt meningslöst att ens ha en rättegång.

Sanningen kan göra att det anses försvarligt, som jag ser det pekar han inte ut en person i syfte att skada personen. Han kan ganska enkelt argumentera för sina påståenden.

”Rengjord från allt förutom dåliga minnen”
"Stabilare än mitt äktenskap"

Detta pekar inte ut den otrogne frun utan är hans egna påståenden och känslor.

Väldigt svårt att se ett förtal i detta, den otrogne frun känner sig uppenbarligen träffad.
Detta kommer naturligtvis inte bli nåt såvida den otrogne frun inte driver det civilrättsligt, och har mycket svårt att se hur hon då skulle vinna.
Citera
Idag, 19:13
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Är det "förtal" att säga "min partner har varit otrogen" om hon eller han nu har varit det?

Svensk förtalslag tycks helt galen så det skulle i och för sig inte förvåna mig.
Å andra sidan borde väl massor av kändisar som gråter ut som sitt privatliv i media i så fall dömas?

Det kan vara förtal men då måste den otrogne personen ifråga fått konsekvenser på nåt sätt, tex massor med spridning, personer som hör av sig och hatar osv.
Citera
Idag, 19:43
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Det kan vara förtal men då måste den otrogne personen ifråga fått konsekvenser på nåt sätt, tex massor med spridning, personer som hör av sig och hatar osv.
Det är knappast förtal att berätta att ens partner varit otrogen. Faller på så mycket. Är det ens ett klandervärt beteende i ett sekulärt samhälle? Det tror jag inte. Dessutom tar det ju i första hand sikte på mannen själv. Han har blivit bedragen. Det är som någon skrev tidigare något som folk berättar i kvälls- och skvallerpressen.
Citera
Idag, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Men i det här fallet måste ett eventuellt åtal vara helt beroende av utformningen av annonsen tänker jag.

Själv har jag inte ens sett den flimra förbi så ”Sveriges mest omtalade” låter lite överdrivet?

Inte jag heller. Å han skrev väl inga namn? Fattar inte att man vill köpa en beg soffa el säng överhuvudtaget
Citera
Idag, 20:09
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Det är knappast förtal att berätta att ens partner varit otrogen. Faller på så mycket. Är det ens ett klandervärt beteende i ett sekulärt samhälle? Det tror jag inte. Dessutom tar det ju i första hand sikte på mannen själv. Han har blivit bedragen. Det är som någon skrev tidigare något som folk berättar i kvälls- och skvallerpressen.

Ja, jag säger att detta inte är förtal ju, om du kollar mina inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in