2025-10-25, 03:23
Hej alla

Jag vill diskutera en viktig fråga som många av oss kanske ställs inför när vi skapar konton på sociala medier som Instagram och YouTube. Är det verkligen en bra idé att använda våra riktiga namn då menar jag förnamn och efternamn, särskilt när tjänster som Ratsit gör det så enkelt att hitta vår personinformation, inklusive hemadresser och personnummer?

Risker med riktiga namn

Att använda sitt riktiga namn kan öka trovärdigheten, men det medför också vissa risker:

Integritetsinvasion: Ditt namn kan länkas till annan personlig information, vilket gör det lättare för någon att "gräva" fram mer om dig.

Identitetsstöld: Om någon får tillgång till din information kan de i värsta fall utge sig för att vara dig.

Slutsats

Det handlar verkligen om balans. Medan riktiga namn kan bidra till att öka trovärdigheten är det viktigt att vara medveten om de risker som följer med. Kanske kan en kompromiss vara att använda en unik användarnamn som version av ditt riktiga namn utan att avslöja hela din identitet.

Jag ser fram emot att höra era tankar om detta! Hur hanterar ni säkerhet och anonymitet på era konton?

Bästa hälsningar!
Citera
2025-10-25, 03:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Nej. Du bör använda ett falskt namn. Det mest besvärande är varför behöver du fråga om det? Aldrig absolut ge ett hint ens till ditt riktiga liv. Det är A och O. Även om det nu inte är något riktigt liv att behöva försvara. Du ska aldrig låta någon veta skit.
Citera
2025-10-25, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal
Hej alla

Jag vill diskutera en viktig fråga som många av oss kanske ställs inför när vi skapar konton på sociala medier som Instagram och YouTube. Är det verkligen en bra idé att använda våra riktiga namn då menar jag förnamn och efternamn, särskilt när tjänster som Ratsit gör det så enkelt att hitta vår personinformation, inklusive hemadresser och personnummer?

Risker med riktiga namn

Att använda sitt riktiga namn kan öka trovärdigheten, men det medför också vissa risker:

Integritetsinvasion: Ditt namn kan länkas till annan personlig information, vilket gör det lättare för någon att "gräva" fram mer om dig.

Identitetsstöld: Om någon får tillgång till din information kan de i värsta fall utge sig för att vara dig.

Slutsats

Det handlar verkligen om balans. Medan riktiga namn kan bidra till att öka trovärdigheten är det viktigt att vara medveten om de risker som följer med. Kanske kan en kompromiss vara att använda en unik användarnamn som version av ditt riktiga namn utan att avslöja hela din identitet.

Jag ser fram emot att höra era tankar om detta! Hur hanterar ni säkerhet och anonymitet på era konton?

Bästa hälsningar!
Folk som tycker att saker tappar trovärdighet pga namn eller anonymitet, är blåsta! Det är informationen som är viktig, inte vem som presenterar den. Det kan finnas 1000 anledningar till varför någon som delar med sig av informatiion, vill vara hemlig eller anonym.
Citera
2025-10-25, 04:06
Medlem
Galejans avatar
Enbart en riktig jubelidiot har sociala medier i sitt eget namn. Lagstiftningen är riktad mot att jaga enskilda för tankebrott och saken blir heller inte bättre av att sociopater bland medborgarna använder sociala medier för att koppla ihop människor och förstöra deras liv och företag (se Dumpentrådarna). Att ha Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn och liknande under eget namn är att be om problem den dagen man blir ovänner med någon, ska söka ett arbete eller blir intressant för massmedia eller ”privata initiativ” av typen Flashbackmobben. Man behöver inte ens vara skyldig till något själv. Det räcker att en vän, partner eller släkting hamnar i sökarljuset och man finns i deras listor.

Sociala medier är Stasi, fast som frivilligalternativ. Man ska aldrig någonsin lämna ut information om sig själv på de här plattformarna.
Citera
2025-10-25, 14:17
Medlem
bithaxs avatar
Jag gjorde ju det misstaget när threads kom, och använde mitt personliga instagramkonto. Direkt var det ju någon vänsterbliven person som inte kunde hålla sig och som började hänga ut mig och min sambo i någon tråd.

Så innan vi har bankid krav överallt och alla medier är som linkedin så tycker jag inte att det är någon bra ide.
Citera
2025-10-25, 14:18
Medlem
SmarterThanYous avatar
Med de öppna databaser som finns tar jag reda på :

din inkomst, ditt belastningsregister, dina släktrelationer, din adress samt alla dina släktingars adresser, ditt mobilnummer som är kopplat till ditt swish, eventuellt husdjur, körkort, värnplikt, betyg och några saker till.

När du sen säger något jag inte tycker om kommer jag påpeka att jag vet allt det här om dig och tänker minsann missbruka den informationen.

Du är inte klok om du använder ditt riktiga namn.
Citera
2025-10-25, 14:36
Medlem
Nej absolut inte om man har ovanligt namn! Speciellt inte när man har barn oxå, socialtjänsten!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in