2025-10-24, 20:24
Medlem
Lagade en tand för 2 veckor sedan. Efteråt gjorde det ont när jag tuggade. Var idag iväg och justerade/slipade ner lagningen, nu gör det fan mer ont. Har dom slipat ner den förmycket? eller är det en spricka?

Det ilar inte när jag dricker kallt eller varmt.
Det gör inte ont när jag bara biter ihop eller tuggar mjuka saker som grönsaker etc.
När jag tuggar på fastare saker som chips hugger det till

Är jag öm efter behandling och bör vänta lite?

Ska resa bort snart och har fan inte råd med en eventuell rotfyllning innan resan...
Citera
2025-10-24, 22:58
Medlem
ps870s avatar
Der kan ömma några dagar efter en lagning.Men inte 2 veckor. Der låter som en bristfällig lagning. De har förmodligen inte borrat och fyllt tillräckligt djupt utan borde ha gjort en rotfyllning.
Fixa innan du reser bort. I synnerhet om du ska flyga då flygning kan leda till galen tandvärk om du har en trasig lagning eller tandskada.
Citera
2025-10-25, 01:32
Medlem
Ta det lugnt det går över!
Citera
2025-10-25, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Der kan ömma några dagar efter en lagning.Men inte 2 veckor. Der låter som en bristfällig lagning. De har förmodligen inte borrat och fyllt tillräckligt djupt utan borde ha gjort en rotfyllning.
Fixa innan du reser bort. I synnerhet om du ska flyga då flygning kan leda till galen tandvärk om du har en trasig lagning eller tandskada.

Så du säger att jag inte bör åka på resan jag betalat 30 k för som inte är ombokningsbar? Har sparat till denna resa i år nu... Hur troligt är det att jag kommer få stora problem under flygning? Jag har flugit massa gånger förut med tandproblem...

Sen tvivlar jag på att jag ens får tid till en rotfyllning innan jag åker, och sen ska man ju absolut inte flyga direkt efter man gjort sådana ingrepp
Citera
2025-10-25, 11:34
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molineraste
Så du säger att jag inte bör åka på resan jag betalat 30 k för som inte är ombokningsbar? Har sparat till denna resa i år nu... Hur troligt är det att jag kommer få stora problem under flygning? Jag har flugit massa gånger förut med tandproblem...

Sen tvivlar jag på att jag ens får tid till en rotfyllning innan jag åker, och sen ska man ju absolut inte flyga direkt efter man gjort sådana ingrepp

Ja se till o vara försäkrad om det blitt infektion så du inte får sepsis som sprider sig till hjärnan som en skogsbran från käken om det ruttnat i tand o rot
Citera
2025-10-25, 11:35
Medlem
ps870s avatar
Jag har ingen kännedom om din resa och dess villkor.
För några år sedan fick jag lite tandvärk utomlands. Inte så att jag behövde uppsöka en tandläkare, det räckte med alvedon/ ipren. På flyget hem började göra mer ont och när jag sedan hade landat gjorde det svinont. Jag fick en akuttid dagen efter och tandläkaren sa att tryckskillnaden kan förvärra tandvärk.
Ring tandläkaren, de borde kunna ta några bilder av tanden och se om lagningen är bristfällig.
Citera
2025-10-25, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja se till o vara försäkrad om det blitt infektion så du inte får sepsis som sprider sig till hjärnan som en skogsbran från käken om det ruttnat i tand o rot

Alltså om det hade varit så illa borde de ju sett på röntgen de tog innan lagningen nyss väl?

Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Jag har ingen kännedom om din resa och dess villkor.
För några år sedan fick jag lite tandvärk utomlands. Inte så att jag behövde uppsöka en tandläkare, det räckte med alvedon/ ipren. På flyget hem började göra mer ont och när jag sedan hade landat gjorde det svinont. Jag fick en akuttid dagen efter och tandläkaren sa att tryckskillnaden kan förvärra tandvärk.
Ring tandläkaren, de borde kunna ta några bilder av tanden och se om lagningen är bristfällig.

Får se om jag får tid på måndag. Vad hade du för fel på din tand?
Citera
2025-10-25, 11:57
Medlem
448s avatar
Citat:
Alltså om det hade varit så illa borde de ju sett på röntgen de tog innan lagningen nyss väl?

Skiten kanske börja nu
Citera
2025-10-25, 12:14
Medlem
sixgorillions avatar
Jag hade en så trasig tand att det var knappt något kvar, grand canyon i tanden i princip. Jag fick den lagad av en tandläkare med bra reviews på google och vad jag hört av vänner och familj, den var öm i några dagar sedan vart det bra, för att sedan göra ont som tusan i någon vecka. I ~2-3 månader kom smärtan fram och tillbaka, men sen en vacker dag POOF helt borta och nu har jag inte haft ont i tanden på 8 månader

Hör av dig till din tandläkare om du är orolig, men det verkar som att det är en vanlig grej som sker efter att man lagat tanden
Citera
2025-10-25, 15:32
Medlem
ps870s avatar
Citat:

Ett hål och en spricka. Det blev rotfyllning och en krona. Gick på runt 20k har jag för mig men det var några år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in