• 1
  • 2
Idag, 10:40
Medlem
Hobbybondes avatar
Jag har inte kopplat in några extraljus på någon bil sedan Sundsvall brann typ, och på den tiden var det tämligen enkelt..
Men nu skulle jag vilja koppla in extraljus på min Skoda Octavia årsmodell 2025 och efter vad jag förstått är det inte bara att koppla in styrningen till relät från helljuskabeln. Eller det KAN iaf vara så.. Verkar finnas en jävla massa om, men och kanske nu för tiden..
Vad finns det för olika kopplingsvarianter för extraljus till nya bilar?
Funderade på detta extraljuspaket om det spelar någon roll.
Citera
Idag, 10:55
Medlem
Du har förstått det helt riktigt att det är inte bara dra en kabel så fungerar det, lämna bilen till verkstan så fixar dem det.
Citera
Idag, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag har inte kopplat in några extraljus på någon bil sedan Sundsvall brann typ, och på den tiden var det tämligen enkelt..
Men nu skulle jag vilja koppla in extraljus på min Skoda Octavia årsmodell 2025 och efter vad jag förstått är det inte bara att koppla in styrningen till relät från helljuskabeln. Eller det KAN iaf vara så.. Verkar finnas en jävla massa om, men och kanske nu för tiden..
Hur enkelt det är med anslutningen beror på vilken typ av belysning bilen är utrustad med. Är det fyra H7-lampor i fronten så går det till som det gjorde förr, med Xenon något annorlunda, men det är det knappast på den bilen. Är den försedd med led som färdljus så beror det på, men kan behöva en anslutningssats, i synnerhet om den har dynamiskt helljus.
Citera
Idag, 11:08
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Vet tyvärr inte svaret men är mer nyfiken på vad anledningen till att förstöra din nya fina bil med tillräckligt starka lysen genom att manipulera den med extralysen?

Därför att han är heterosexuella kanske. Har man inte minst två 225 mm extraljus, helst NBB eller Bosch på bilen är man BÖÖÖÖÖG.

Till topic:

Nyaste bilen jag har monterat extraljus på var en 2015 års Nissan Pulsar.

Då gjorde jag en riktig EPA-lösning, jag bröt mig in på kabeln till ena helljuslampan genom att klippa kabeln och medelst en presskopling skarva ihop alla kablarna och drog den till 86 på extraljusrelät. Det funkade.

Frågan är om någon dator i din bil kommer få spel när den känner att ena helljuslampan drar en bråkdels ampere mer än den andra. Vad vet jag? Vänta tills Dr Tinnitus kommer och idiotförklarar oss alla.
Citera
Idag, 11:10
Medlem
franges avatar
LED och Canbussystem kan bråka, eventuellt så KAN du behöva en canbusavkodare som "adapter" för att så att säga tjuvar sig in på elsystemet, för att det skall fungera. Har inte koll på nyare Skoda så kan inte säga mer än så.
Citera
Idag, 11:12
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Vet tyvärr inte svaret men är mer nyfiken på vad anledningen till att förstöra din nya fina bil med tillräckligt starka lysen genom att manipulera den med extralysen?
För det ger extra säkerhet.. 90% av all min körning sker på landsvägar med mkt vilt i skogarna. Visst, helljusen är helt ok men en kväll/natt på hösten/vintern med blöt vägbana då är extraljus helt förträffligt
Citera
Idag, 11:15
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du har förstått det helt riktigt att det är inte bara dra en kabel så fungerar det, lämna bilen till verkstan så fixar dem det.
Så mkt har jag med förstått. Men verkstäder är ett jävla bök. Bor man 4-5 mil från närmaste verkstad så blir det ett mindre projekt att bli av med bilen en dag. Plus att kan de göra det så kan ju alla normalhändiga göra det, om man bara vet hur man ska göra. Därav min fråga.
Citera
Idag, 11:17
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting

Nyaste bilen jag har monterat extraljus på var en 2015 års Nissan Pulsar.

Då gjorde jag en riktig EPA-lösning, jag bröt mig in på kabeln till ena helljuslampan genom att klippa kabeln och medelst en presskopling skarva ihop alla kablarna och drog den till 86 på extraljusrelät. Det funkade.

Frågan är om någon dator i din bil kommer få spel när den känner att ena helljuslampan drar en bråkdels ampere mer än den andra. Vad vet jag? Vänta tills Dr Tinnitus kommer och idiotförklarar oss alla.
Ja, det är så det står på många extraljussatser jag kollat på.. Men söker man runt lite så hittar man ju även info om att det kan krångla på moderna bilar då det stör övervakningen..
Men rimligen borde det ju finnas sätt att göra det eftersom att verkstäder gör det. De är ju inga magiker direkt så det gäller ju bara att hitta rätt information
Citera
Idag, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ställ en fråga till supporten där du tänker köpa ljusen så får du säkert hjälp.
Annars hos en märkesverkstad så monterar och kopplar de in de åt dig.
Citera
Idag, 11:42
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ställ en fråga till supporten där du tänker köpa ljusen så får du säkert hjälp.
Annars hos en märkesverkstad så monterar och kopplar de in de åt dig.
Ja, det sistnämnda får bli sista alternativet. Undviker verkstäder in i det längsta. Stör mig som fan att det knappt går att byta lampor själv längre, så går saker att göra själv så gör jag det själv.
Men för att göra det själv behöva information.

Men jag ska se om jag kan få svar från de som säljer dem. Har provat med en annan firma än den jag länkade till och då fick jag bara en generisk monteringsbeskrivning som sa typ "koppla in koppligssatsen mot batteriet, sedan den blåa kabeln i relät till bilens helljuskabeln".
Vilket var det sättet jag gjorde på sist jag kopplade in ett extraljus, men det är ju snart 25 år sen så jag har mina misstankar om att det inte är fullt lika lätt nu för tiden eftersom att absolut ingenting annat med bilarna har blivit enklare att göra hemma
Citera
Idag, 14:35
Medlem
Giant Squids avatar
Man kan ju ha ett takräcke med sex Hella rally lampor som man slår på med en egen knapp kopplat direkt till batteriet
Tidningsbud körde ofta med liknade vintertid på landet back in the days .
Ser tufft ut också
Citera
Idag, 14:37
Medlem
På en VAG-bil från 2025 är det nog nästan säkert att du behöver en canbus adapter. Bra info finns här:
https://www.valostore.se/sv/o/har_min_bil_canbus

Tänk dessutom på att inte skymma ev. radar eller parkeringsassistent med dom stora ljusen..

/Dick
Senast redigerad av Dick109 Idag kl. 14:39. Anledning: lade till,lite
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här