2025-10-24, 13:39
Medlem
zickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
skatt på arbete och kapital borde förbjudas. Endast frivilliga donationer bör finansiera all dårskap regimerna ägnar sig åt.

Exakt detta. En viss skatt dock för att finansiera det mest nödvändiga som infrastruktur, polis, försvar, skola och sjukvård osv. Det mesta annat via donationer.
Citera
2025-10-24, 13:41
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Nej "vänstern" kommer inte ta 50% av din lön utan du skattar som förut upp till 66 000 kr och på den öviga inkomsten höjs skatten. Du skryter ju själv men om att du inte behöver mer än 29 000 kr i månaden så varför är du så girig och inte solidarisk och hjälper de utsatta?

På summan över 53 600 betalar du statlig inkomstskatt, och vänstern vill ju att man ska betala YTTERLIGGARE mer i skatt på den summan som överstiker 66 000kr.

Skryter gör jag naturligtvis inte, men eftersom jag har som mål att starta eget företag och behöver startkapital är jag "girig" och vill behålla mer än 50% av vad jag tjänar. Börja jobba själv så får du se hur det känns.
Citera
2025-10-24, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...om-tjanar-mest

Spontant har jag reagerat , när jag såg det. Jag har varit arbetare hela mitt yrkesliv och väldigt länge fackligt aktiv. En yrkesgrupp S säger sig värna om. Jag tjänar mer än de 66t brutto i månaden som ska få höjd skatt om S vinner. Dessutom har jag ett extra jobb (ytterligare inkomst) som verkligen borde ligga i S målgrupp. Kanske fortsätter jag ändå med det om S får makten. Men tycker Damberg/S har en väldigt skev bild av att det är rika som tjänar 66t i månaden. Det är bara gå igenom taxeringskalendern. Otroligt många ligger över den nivån. När Damberg pratar om de rika och den pengakontexten, vore det gångbart med 66t ökad skatt för runt 20 år sedan. Vet att man pratar om att höjd skatt ska bara ”drabba” de rika. Men då har man snarast pratat om de som tjänar minst 3-4 miljoner per år. Det här är något annat.
Håller ni med?
Nej, håller inte med dig, tjänar du över 66t/månad, + att du jobbar och har extrainkomst, då ska du verkligen se över vart/hur du spenderar pengar.
"Folk" med din inkomst, ska faan betala mer skatt.
Citera
2025-10-24, 13:42
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
skatt på arbete och kapital borde förbjudas. Endast frivilliga donationer bör finansiera all dårskap regimerna ägnar sig åt.
Förstår att du raljerar, men andemeningen håller jag med om.

Sverige borde tillämpa en platt skatt på 10% på arbete. Avseende kapital borde vi inte ha någon skatt då dessa medel redan blivit beskattade i inkomslaget näringsverksamhet eller tjänst. Momsskattesatsen kan man däremot höja till 25% på alla transaktioner. Bolagskatten kan stanna på 15%.
Citera
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det är så sjukt allting.

Låg eller ingen skatt på företag, banker, arv, gåva, kapital och fastighet men av något jävla skäl ska arbete beskattas så hårt som möjligt. Arbetarpartiet slår till igen.
Citera
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Hur mycket betalar du i skatt idag?

Den senaste lönen jag fick betalade jag 23 957,17kr i skatt.
Senast redigerad av ZZQWrsd 2025-10-24 kl. 13:44.
Citera
2025-10-24, 13:44
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Och där har vi skillnaden mellan vänster och höger 👌 Men jag är ändå ödmjuk nog att tycka att högern har vissa förslag som är riktigt bra, och att inte alls hålla med om vissa åsikter som "mina" partier har. Det finns i mina ögon inget som känns helt rätt. Men jag går på det som har mest förslag som jag gillar, och minst som jag ogillar.

Jag tycker naturligtvis att skatt är en otroligt bra sak att ha, men när skatten blir så pass hög att det i praktiken sänker incitamentet att skapa värde för samhället genom att ta övertidspass, befordringar osv anser jag att det är kontraproduktivt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ok.. tråkigt att höra att kroppen inte ville längre.
Det är helt OK med olika åsikt och det glädjer mig enorm när jag träffar varma givmilda och osjälviska människor. "Handhjärta" (ingen ironi)

Hel Ok med olika ambitionsnivå också.. jag håller även med att vi klarar oss med betydligt mindre än vad vi tror.

Jag är däremot för rättvisa .. låt alla beskattas lika mycket oaktat inkomst... problemet är inte arbetstagare oaktat hur hög lön vi har.. vi är alla kuggar i maskineriet.

Det stora problemet är enorma rikedomar som gått i arv och som skapar en maktposition där tom våra politiker fjäskar för makten.

Det mest rättvisa vore att inga pengar får gå i arv.. konsumera det du tjänat in så länge du lever därefter förverkas kapitalet.

Arbete och ambition skapar bra moral

Jag är också för rättvisa, det tycker jag är viktigt till och med. Både när det gäller pengar och bemötande. Så egentligen så är vi ganska överens 😊 Man behöver ju inte tycka lika eller rösta lika, då hade det ju inte varit någon demokrati.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zickan
Exakt detta. En viss skatt dock för att finansiera det mest nödvändiga som infrastruktur, polis, försvar, skola och sjukvård osv. Det mesta annat via donationer.
Saken är ju den, att INGEN som har råd att donera, kommer göra det...

"Du kan ingenting ta med dig dit du går
Nej, du kan ingenting ta med dig dit du går
Du behöver inga penningar när du vid porten står
Och du kan ingenting ta med dig dit du går."
Citera
2025-10-24, 13:47
Medlem
Att ytterligare höja skatten gör bara att folk skiter i att jobba hårt eller så söker man möjligheter att skattefuska, eller flyttar utomlands istället för med högre löner så har man mycket troligt möjligheter att jobba på någon annan arbetsmarknad istället.

Så jag tror att det här förslaget att höja skatter på löner kommer att bli en flopp.

Dessutom har även kostnaderna ökat rejält. Alltså bidragstagarna får upp till 46.000 kr efter skatt och då är det frågan vad som anses vara en lön värd att leva på?
Citera
2025-10-24, 14:03
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0moral
Bostäder borde beskattas som ISK. Alternativt att man tar bort ränteavdraget om bolån.

Fel och varför i alla dar skall ISK beskattas?

Det måste vara något allvarligt fel i huvudet på folk som förordar skatter......

Skatter över en mycket låg och rudimentär nivå är stöld!

Systemfelet med för höga skatter blir större ju fler skatter och sk. "avgifter" som tas ut.
Ju högre skatteuttaget är desto grövre blir givetvis systemfelet.
Citera
2025-10-24, 14:04
Medlem
Paris24s avatar
Ändå rätt kul med partier som tycker att 66.000 kr per månad är en rikemanslön. Låt mig föreslå 150.000 kr istället?

Jag ser att (s) vill sprida pengarna från oss som arbetar mest och därmed har högst lön, till de som arbetar minst. Kallas även för att Motarbeta arbete.

Jag betalar 1.4mkr i skatt i år. Jag har rätt att håna (s).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in