2025-10-24, 02:24
Medlem
Torrbollsfittas avatar
Fick en järnek i våras, den har stått i kruka sedan dess. Planen var att anlägga en ny rabatt och sätta den där. Nu är det helt plötsligt snart november, och jag har varken tid eller lust att fixa den där planerade rabatten.

Tänker att den får övervintra på annat sätt istället. Alternativen är kruka i uppvärmt garage (med växtlampa), eller i en av växthusets bäddar. Växthuset är oisolerat. Fördelen med krukan är att jag inte behöver störa rötterna i onödan, å andra sidan vore det kanske nyttigt för den att vänja sig vid kylan i växthuset? Eftersom den egentligen ska stå ute. Dessutom blir det mer naturligt ljus i växthuset. Men det vore ju så smidigt att bara slänga in den i garaget!

Vad tror ni?
Citera
2025-10-24, 05:28
Medlem
GilGrissom82s avatar
Jag skulle nog låta den övervintra i växthus. De är ju vinterhärdiga. Se upp så inte solen skiner för starkt på den, framför allt framåt senvintern/förvåren., t.ex. lägga över en tunn täckduk då.

Om den övervintrar i uppvärmt garage finns risk att det iblir för varmt och luften kan vara för torr.
Citera
2025-10-24, 06:05
Medlem
Torrbollsfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag skulle nog låta den övervintra i växthus. De är ju vinterhärdiga. Se upp så inte solen skiner för starkt på den, framför allt framåt senvintern/förvåren., t.ex. lägga över en tunn täckduk då.

Om den övervintrar i uppvärmt garage finns risk att det iblir för varmt och luften kan vara för torr.
Låter klokt! Fiberduk i slutet av januari typ?

Undrar om torr luft är anledningen till att mina fuchsior ser så ledsna ut på våren.
Citera
2025-10-24, 06:45
Medlem
Behöver man ens övervintra den inne?

Har en stor järneksbuske planterad i rabatten sedan 20-30år tillbaka, har aldrig behövt ta in den (zon2), har överlevt -25C många gånger.

Kanske en annan sak om den växer i kruka.

Växer så det knakar, är som ett ogräs, sprider sig med skott i grusgången.
Citera
2025-10-24, 08:34
Medlem
Torrbollsfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Behöver man ens övervintra den inne?

Har en stor järneksbuske planterad i rabatten sedan 20-30år tillbaka, har aldrig behövt ta in den (zon2), har överlevt -25C många gånger.

Kanske en annan sak om den växer i kruka.

Växer så det knakar, är som ett ogräs, sprider sig med skott i grusgången.
Naturligtvis inte om den är planterad i marken. Men den eller krukan den är i kommer frysa sönder om jag inte flyttar på den. Och som sagt, jag tänkte sätta den i en rabatt. Men har haft så mycket annat på g i sommar och höst, vore skönt att kunna skjuta upp att anlägga rabatten till nästa år.

Gör helst saker i trädgården en gång och ordentligt, därför vill jag inte gräva ner den någon annanstans ute. Har ingen bra rabatt som är tillräckligt skuggad för en järnek. Tänkte sätta ett par rhododendron som blivit för stora för sin plats i samma rabatt, och vintergröna som marktäckare
Citera
2025-10-24, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torrbollsfitta
Har ingen bra rabatt som är tillräckligt skuggad för en järnek.

Jag trodde järnek ville ha sol. Det står så I appen Planta i alla fall. Ideal temperatur är 0-30 grader. Klarar -5C I kruka och -40C i jorden.

Och det är ju ett träd så den kan bli stor. (Förväxlas dock ibland med mahonia, som är en buske och vill ha halvskugga.)
Citera
2025-10-24, 09:54
Medlem
Torrbollsfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag trodde järnek ville ha sol. Det står så I appen Planta i alla fall. Ideal temperatur är 0-30 grader. Klarar -5C I kruka och -40C i jorden.

Och det är ju ett träd så den kan bli stor. (Förväxlas dock ibland med mahonia, som är en buske och vill ha halvskugga.)
Mja, de trivs inte bra i full sol. Kommer sätta den i söderläge som får skugga från träd. Förhoppningen är att den sprider sig rejält! Gården jag växte upp på har några som måste tuktas rejält för att inte ta över, så jag vet att de trivs i trakterna.

Det enda jag är lite orolig över är att den är odlad i Holland. Den hade redan blommat över när jag fick den i april och började blomma igen för ett par månader sedan. Hoppas den kommer i fas efter en vinter i växthuset
Citera
2025-10-24, 17:11
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrbollsfitta
Mja, de trivs inte bra i full sol. Kommer sätta den i söderläge som får skugga från träd. Förhoppningen är att den sprider sig rejält! Gården jag växte upp på har några som måste tuktas rejält för att inte ta över, så jag vet att de trivs i trakterna.

Det enda jag är lite orolig över är att den är odlad i Holland. Den hade redan blommat över när jag fick den i april och började blomma igen för ett par månader sedan. Hoppas den kommer i fas efter en vinter i växthuset

Vi har järnek som växer väldigt bra i halvskugga, även om de växt ganska långsamt så är de täta med fina mörkgröna blad. Det är en större honplanta och en mindre hanplanta, när vi köpte dem fick vi höra att de måste vara i par för att kunna få bär. Hur funkar det med den som du köpt? Behöver den en "partner" eller blommar den ändå och kan få bär?
Citera
2025-10-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem

Ja, precis, min står i rabatt åt söder, intill husväggen, utan någon skugga.
Citera
Igår, 09:35
Medlem
Torrbollsfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Vi har järnek som växer väldigt bra i halvskugga, även om de växt ganska långsamt så är de täta med fina mörkgröna blad. Det är en större honplanta och en mindre hanplanta, när vi köpte dem fick vi höra att de måste vara i par för att kunna få bär. Hur funkar det med den som du köpt? Behöver den en "partner" eller blommar den ändå och kan få bär?
Vet inte, fick den i födelsedagspresent. Ska fråga trädgårdsmästaren nästa gång jag är där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in