• 1
  • 2
2025-10-24, 00:09
Medlem
NinjaBees avatar
Oftast brukar man höra detta citat, det finns mening med livet och man lever bara en gång.

Det finns mening med livet, och man lever bara en gång så de har rätt, ändå brukar vissa få mardrömmar och demoner i sig, och sedan begår dom självmord trots att livet är till för att levas.

Hur kommer detta sig? Är livet inte värt ett öre för vissa? Varför mörda sig själv, när man kan leva jätte länge som frisk och gilla datorer teknologi, livet, kultur, om det var av fysiska skäl okej jag förstår men måste man begå självmord när man har det bästa livet, hellre maxa det till döden.

Man får bara en chans ju, vilken jävla resa.

Blir du sjuk så finns det ändå mediciner på apoteket för vissa åkommor, varför begå självmord när du inte vet om "andra sidan är bättre än denna", kanske det finns en gud men han mördar folk på andra sidan också?

Åtminstone så finns det frihet i Sverige, inte alla länder har detta.

Men hur kommer det sig att folk inte vill leva livet, för lite vetenskap inom sitt huvud eller vad handlar det om? Livet är till för att levas.
Citera
2025-10-24, 00:14
Medlem
Att vara fri står högre än nyfikenheten
Citera
2025-10-24, 00:16
Medlem
NinjaBees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Att vara fri står högre än nyfikenheten

Dom är nog nyfikna hur det är att vara död tror jag. Att vara fri kan man vara även vid liv.
Är din kropp död så är den "animalia waste" dvs den är rutten och död, finns inget kvar. Vem vill ha det så? Hellre vid liv och vara meningsfullt liv med glädje.
Citera
2025-10-24, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaBee
Dom är nog nyfikna hur det är att vara död tror jag. Att vara fri kan man vara även vid liv.

Alla är inte fria
Citera
2025-10-24, 00:17
Medlem
NinjaBees avatar
Citat:
Alla är inte fria

Det beror på ekonomiska förhållanden, oftast kan man få psykiska problem om man inte har tillräckligt pengar.
Citera
2025-10-24, 00:20
Medlem
a-mortals avatar
Ju smärtsammare livet är desto längre blir det.
Citera
2025-10-24, 00:38
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Alla är inte fria

Citat:
Det beror på ekonomiska förhållanden, oftast kan man få psykiska problem om man inte har tillräckligt pengar.

Det är enligt mig ett misstag att sätta likhetstecken mellan ekonomi och frihet, eftersom det finns många typer av frihet.
Ekonomi är en faktor och typ, men du har också mental, social, demokratisk och andra typer som beror på personliga egenskaper och det samhälle man lever i.
Citera
2025-10-24, 00:41
Medlem
Citat:

Hört talas om psykiska sjukdomar, de kan även drabba dig!
Citera
2025-10-24, 00:48
Medlem
NinjaBees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Hört talas om psykiska sjukdomar, de kan även drabba dig!

Vet ja, men inte de rikaste, de kan ta sig ur vissa psykiska sjukdomar med hjälp av mediciner, terapi, de har mer råd att må bättre.

Det kostar att bli friskare.
Citera
2025-10-24, 00:52
Medlem
Citat:
Vet ja, men inte de rikaste, de kan ta sig ur vissa psykiska sjukdomar med hjälp av mediciner, terapi, de har mer råd att må bättre.

Det kostar att bli friskare.

Det kan du få hjälp med även som fattig dock är det många psykiska sjukdomar som bara lindras av mediciner, de gör dig inte frisk hur mycket stålar du än har!
Citera
2025-10-24, 01:01
Medlem
NinjaBees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det kan du få hjälp med även som fattig dock är det många psykiska sjukdomar som bara lindras av mediciner, de gör dig inte frisk hur mycket stålar du än har!

Jag håller inte med dig här, jag har fått hjälp av mediciner och jag är inte rikaste. Men sjukpensionerade kan vara rika ändå. Men jag har högkostnadsskydd vilket många i Sverige också har, pga av min diagnos Aspergers. Därför finns hjälp åt många särskilt inom Sverige, det är ett bra land.

Desto mer pengar, desto bättre glädje kan livet ge dessutom.
Citera
2025-10-24, 01:03
Avstängd
Vashegos avatar
Det är lättare att gräva ner sig än det är att rycka upp sig för de flesta.

Och på clownplaneten vi lever i idag måste du verkligen vara en övermänniska med järnnerver och järnvilja för att inte kontemplera sudoku (som de säger på 4chan).

Samtidigt lever de flesta i västvärlden idag sina liv med en levnadsstandard inte ens franska monarker för tre sekler sedan kunde föreställa sig.

Det är en väldigt idiosynkratisk värld vi lever i full utav paradoxer.

Men livet kommer alltid vara det du gör av det. Du kan inte välja dina föräldrar. Du kan inte välja din uppväxt och vad för förutsättningar du föddes in i. Du kan däremot välja att gräva ner dig och dvälja i det som varit som många i Jante-Sverige gör. Som jag själv gjort. Väldigt länge. Du väljer om du vill leva och blomma eller om du vill vara rädd och vissen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in