• 1
  • 2
2025-10-23, 20:48
Medlem
En kvinna döms i Luleå tingsrätt för grovt bedrägeri efter att ha lurat sin mamma på över 400 000 kronor, genom att falskt påstå att hon hade cancer.

Bedrägeriet skedde under 2022 och inkluderade ett arrangerat samtal med en falsk läkare.

Kvinnan döms till skyddstillsyn och ska betala tillbaka hela beloppet i skadestånd samt rättegångskostnader.

https://www.sverigesradio.se/artikel...mma-pa-400-000
Citera
2025-10-23, 20:52
Medlem
..sin egen mamma. Måste vara en riktigt trasig människa. Namn?
Citera
2025-10-23, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TormundGiantsbane

Tja hon behövde väl pengar? Att få snygga naglar fixade är inte billigt, lägg sedan ett par nya tatueringar eftersom den i september inte riktigt blev bra, då sticker det iväg.

Nåja, om vi ska bortse från mina fördomar så misstänker jag precis som du att det definitivt inte är någon stabil person, men jag skulle gissa att hela familjesituationen - dvs inklusive mamman - inte är någon sörgårdsidyll.
Citera
2025-10-23, 21:00
Medlem
Vashegos avatar
Alla gör vi våra val i livet. Alla har vi ett eget ansvar. Livet är vad en gör det till. Och vissa väljer att bedra sina egna föräldrar.

Jag är no contact med mina biologiska päron idag men jag skulle aldrig göra något sånt här oavsett hur mycket bitterhet jag gått omkring och burit emot dem (mest farsan). Räcker med att vara no contact med dårarna. Inte själv vara en idiot tillbaka.
Senast redigerad av Vashego 2025-10-23 kl. 21:35.
Citera
2025-10-23, 21:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TormundGiantsbane

Ja och dessutom klantigt. Dottern skulle - in the normal course of things - ha fått de där pengarna från mamman ändå en dag, i form av arv. Efter det här kanske mamman fixar så att hon får - inget. Och sedan återstår inga fler möjligheter att få arbetsfria pengar.
Citera
2025-10-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
En kvinna döms i Luleå tingsrätt för grovt bedrägeri efter att ha lurat sin mamma på över 400 000 kronor, genom att falskt påstå att hon hade cancer.

Bedrägeriet skedde under 2022 och inkluderade ett arrangerat samtal med en falsk läkare.

Kvinnan döms till skyddstillsyn och ska betala tillbaka hela beloppet i skadestånd samt rättegångskostnader.

Usch vilken dotter kunde hon inte vänta på arvet?
Citera
2025-10-23, 21:46
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Usch vilken dotter kunde hon inte vänta på arvet?
Jag vet inte hur gammal dottern är, men kanske faller det eventuella arvet ut om 30 år.
Citera
2025-10-23, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag vet inte hur gammal dottern är, men kanske faller det eventuella arvet ut om 30 år.

Så kan det vara!
Citera
2025-10-23, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja det ursäktar ju allt. Vem fan orkar vänta så länge när man kan blåsa morsan direkt liksom?!
Citera
2025-10-23, 21:55
Medlem
Man kan inte göra sitt barn helt arvlöst, för barnet har ändå rätt att kräva sin laglott, dvs 1/2 av sin arvsrätt, genom jämkning även om föräldern testamenterar bort barnets arv till någon annan (7 kap 1 § ärvdabalken).
Citera
2025-10-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Man kan inte göra sitt barn helt arvlöst, för barnet har ändå rätt att kräva sin laglott, dvs 1/2 av sin arvsrätt, genom jämkning även om föräldern testamenterar bort barnets arv till någon annan (7 kap 1 § ärvdabalken).

Nej, men om ens dotter är en elak djävel så kan man bränna stålarna innan man dör så att det s g s inte blir något kvar. Det finns inga förbud mot.
Citera
2025-10-23, 22:18
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Hur gick det till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här