Resultat: Vad anser du om förslaget om ID-krav?
Positiv
13,98%
71 röster
Negativ
77,17%
392 röster
Kluven
7,48%
38 röster
Vet ej/Annat
1,38%
7 röster
2025-10-25, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Hoppas S genomför detta. Då kommer dom tappa röster bland unga. Ett utmärkt förslag för övrigt. Sociala medier borde förbjudas.
Problemet är att unga är lätta att leda och manipulera. Det finns en anledning till att Mp vill sänka rösträttsåldern speciellt när vissa partier framför andra är representerade i gammelmedia om man kan styra vad som sägs och publiceras.
Citera
2025-10-25, 10:08
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Hoppas S genomför detta. Då kommer dom tappa röster bland unga. Ett utmärkt förslag för övrigt. Sociala medier borde förbjudas.

Ja sk sociala medier är egentligen asociala medier med en fördummande diskussionsform. Mkt av de senaste decenniernas kackelpolitik har sin grund i det formatet där det bara blir ytligt signalerande. Absolut.

Men det här förslaget handlar mer om att Sossarna vill öka sin kontroll över folket, likt sina förebilder i Kina. Maggan vill vara som Xi, fast med hbtq, folkutbyte och islamisering.
Citera
2025-10-25, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Nej, därför att Telegram som app har inte bank-id, det som S avser är sociala medier, där INGA kriminella skriver något så som facebook, och alt-medias kommentarsfält.

Förslaget avser inte att hindra kriminella eller gäng från att kommunicera utan att sätta dit svenskar som kritiserar oppositionen.

Aha och noterat

Kan inte föräldrarna uppfostra sina barn i avsaknad av föräldralämplighet, kunskap, pedagogik, normer och värderingar, ja då tar staten över alltså

Å andra sidan varför inte?

Låg- o medelklassens ungdom är så pass distraherad av sina lurar och hänga på nätet absorberandes nonsens att klasskillnaderna ökar och medelklassen fattigare och svagare.

Den akademiska eliten och överklassen bibehåller sina positioner, fortsätter att utbilda sig och med en intellektuellt och akademisk försvagad medelklass, är klasskampen över.

Ungarna har inga ambitioner, visioner, önskan, vilja, kraft utan lapar i sig från nätet från soffan.
Senast redigerad av Snairbox 2025-10-25 kl. 10:13.
Citera
2025-10-25, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Antag att jag är förälder och skriver något positivt om ett politiskt parti jag röstar på och inte är anonym. Då finns stor risk att mina barn kan få på käften av någon som ogillar det jag skrev.

Se bara till din tråd om Sura Magda. Hade du skrivit så om du inte varit anonym och haft barn som kunnat på stryk för din politiska inställning?

Eller din tråd om gängkriminella gråter ut?

Det är yttrandefrihet vi har idag som du tycker ska tas bort. Jag håller inte med dig.

Om du pm:ar mig så kan vi fortsätta denna diskussion offline, du kommer se att mina åsikter kommer kvarstå även om du vet vem jag är och var jag bor.
Citera
2025-10-25, 10:20
Medlem
Nästa steg. Sossarnas systerparti i UK, Labour, vill nu rädda demokratin genom att inte bara ta bort anonymiteten, och ta bort "olagliga hatfulla meddelanden", utan även kunna ta bort "lagliga olämpliga meddelanden", och även kunna ta bort skadliga artiklar i media. Vi kommer få samma sak i Sverige. Det jag undrar över är varför vår högerregering verkar vara ombord.
Citera
2025-10-25, 11:49
Medlem
Alla borde ha sitt namn och personnr tatuerat i pannan då skulle folk bete sig bättre.
Citera
2025-10-25, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Nej hur tänker du nu? Vet du och sossarna ens vad demokrati och yttrandefrihet betyder? Däremot kan och kommer olika typer av digitala ID:n att missbrukas av makthavare, givetvis till deras egen fördel.
Titta på England, där har du svaret. Så kommer det att bli här också om flertalet tänker som dig. Vi förlorar yttrandefriheten genom att de som kämpar för den (och demokratin) är de som kommer att tystas på olika sätt.

Du däremot kommer garanterat att slippa besök från Gestapo-gorillorna (aka politiska poliser).
Det är bekvämt till en början, ja, men ditt helvete kommer lite senare, fast då är det redan försent att reagera. Man ser att det har ett pris att vara feg och dum.

Det handlar om att stå för vad man påstår och inte gömma sig och ljuga hej vilt.
Citera
2025-10-25, 13:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
Jävla dum fråga. Om någon som häver ur sig massa psykotisk prorysk smörja och heter igor och bor i ryssland så är det lättare för många att förstå att det här inte är någon som vill mig eller Sverige väl. Det kanske inte ens är en människa alls utan en bot.

Användningen av social medier och diskussionsforum som t.ex flashback för att sprida propaganda och hetsa människor i olika riktningar om så det bara är att köpa saker är så pass utbredd idag att dessa platser är skit och inget som går att använda speciellt bra.

Det går fan inte att föra en diskussion här på flashback inom vissa ämnen utan massa "whataboutism " och andra trollstrategier fullkomligt ska sabba all form av normalt tänkande.
Vad skulle hindra Igor från Ryssland att välja ett svenskt namn på sitt konto ich ange Sverige som hemland och sedan presentera exakt samma källa? Skulle du då typiskt blåögt, naivt och svenskt svälja skiten med hull och hår utan källkontroll?

Typiskt korkat svenskt att resonera så. Lika korkat som de på facebook: ”ooh, din profil är låst eller du har ingen profilbild på dig själv. Då är du ett troll. Ingenting du säger är sant.”.
Citera
2025-10-25, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Är man verkligen så anonym idag?
IP nummer går att spåra
Det mesta går att spåra
IP-nummer sparas inte hur länge som helst, i normalfaller endast sex eller tolv månader vill jag minnas (av din ISP). Dessutom krävs det clearade misstankar om brott, över en viss straffgräns, för att polisen eller andra myndigheter ska få ut dem.

Med ett system där man per default alltid är inloggad med personnummer då man befinner sig online, så blir dörren konstant öppen för godtycklig övervakning, dold spridning av uppgifter och "uthängning" pga misshagliga eller otrendiga åsikter. Även långt i efterhand.
Citera
2025-10-25, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vashego
Vems sida? Ingens. För ingen står på min. Bägge sidor är fatalt hjärntvättade och bedriver psykotisk lögnpropaganda mot varandra.

Ni förtjänar alla varandra. Varken ni NATO troll eller Kremlin troll har någon som helst heder i er öht. Det existerar enbart skamlöshet och illvilja inom er bägge. Och jag är trött på er bägge. Jag är trött på allt.

Försvinn ur min synrand och hörselgång nu.

Hehe där kom det. Du kan inte välja sida trots den ena sidan är kommunister och invaderat ett kristet grannland. Som jag skrev innan, går lagen igenom så är jag helt övertygad om du aldrig kommer skriva ett enda ord på ett svenskt forum, för du bor inte här och har inget med Sverige att göra. Du kommer inte kunna legitimera dig. Förstår ni är desperata, massa arbetstillfällen som kommer försvinna för dig och dina vänner
Citera
2025-10-25, 15:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nu finns det ju ingen färdig motion att läsa men jag förmodar att tanken inte är att alla användare ska kunna se vilka alla alla användare är utan att man ska logga in med bank-id och att det ska sparas och då kommer åtminstone några kunna se det, förmodar vi moddar och admins? Och poängen är naturligtvis att det ska gå att begära ut. Förmodar att polisen, Säpo, FRA, domstolarna, åklagarmyndigheten och förmodligen ytterligare några myndigheter ska kunna begära att få ut det för att utreda allt de vill och kartlägga och åtala folk på löpande band för allt möjligt de skrivit nån gång oå fyllan för 15 år sedan.

Jag skulle lätt kunna utforma ett sånt här system så att alla fördelarna fås utan att den personliga integriteten påverkas.

Skulle dessutom kunna kompletteras med max möjlig surftid per dygn relaterat till ålder.
Citera
2025-10-25, 15:23
Medlem
fermions avatar
I trafiken åker man runt med ID på bilen. Beter du dig "respektlöst" = kör om, följer högerregeln eller slår ut med händerna så kan man se vem du är.
De enda som utnyttjar denna kunskap är lättkränkta utlänningar som tydligt, med våldskapital kommer att visa att de vet var du bor.
Även på nätet kommer man naturligtvis att se samma beteende om du skulle ha någon åsikt som mobben ogillar. Det gör man redan där man är tydligt identifierbar.
Senast redigerad av fermion 2025-10-25 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in