Resultat: Vad anser du om förslaget om ID-krav?
Positiv
13,88%
68 röster
Negativ
76,94%
377 röster
Kluven
7,76%
38 röster
Vet ej/Annat
1,43%
7 röster
2025-10-24, 13:25
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Måste ändå påpeka ironin i att sossarna vill tvinga folk använda identifiering via BankID och därmed ge bankerna vetorätt i vilka som är tillåtna på sociala medier.

Undrar hur många middagar Swedbank fick kosta på sig för att det förslaget skulle gå igenom.
Just den tydliga kopplingen mellan bankerna och den styrande makten är riktigt otäck. Därför är jag emot förslaget.
Senast redigerad av Pinoputchin 2025-10-24 kl. 13:28.
Citera
2025-10-24, 13:33
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
S vill verkligen förlora detta valet.
Det är ren fascism.

Mongon som anonymt skriver "ni har väl inget och dölja" är skrattretande, varför skriver ni själv anonymt om ni så gärna låtsas att vilja skylta med er identitet?
Inte alls säklert att S kommer förlora valet på grund av detta förslaget, kanske snarare tvärtom. Folk är fortfarande ganska kokta i skallen, men framtiden tror jag ändå ser ljusare ut. Under tiden kommer internet bli alltmer konrollerat och diskussionerna kommer istället att gå över till den verkliga världen IRL, bort från det digitala träsket, något som jag tror kan vara bra faktiskt. Folk blir bara dummare och dummare av sociala medier, bara att se på Facebook som snart bara kommer att vara ett idiotflöde av annonser avbrutet av AI-poster utan verklighetsförankring.
Citera
2025-10-24, 13:40
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Rent krasst:

Utredningen om åldergräns är inte klar förrän sommaren 2026. Att lägga ännu mer långtgående förslag innan dess är lite oansvarigt.
Citera
2025-10-24, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Läser man igenom deras förslag, så är faktiskt en hel del bra.
15 års gräns på sociala medier är bra för att kommer bort från gängrekryteringen av ungdomar.
Försöka få ordning på Ai fake och scam på nätet är med bra. Just nu är polisen fantastiskt flata med det. Vi måste få stopp på bedrägerierna över nätet, inte minst mot äldre.
Sedan hot och hat över nätet behöver man också få ordning på.
Så länge det inte berör FB, så är jag helt nöjd.
Det behövs i vilket fall någon tämligen oberoende kanal för allmäna åsikter över vad som sker i landet, speciellt nu när gammelmedia i sig är så infiltrerat av vänstern och deras agenda.

Du tror att någon som vill skjuta folk för pengar kommer bli stoppad av en 15-årsgräns på sociala medier? "O nej jag kunde inte logga in på facebook nu kan jag inte få fler morduppdrag".
Citera
2025-10-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Jag röstade kluven, men efter en del betänkande ändrar jag mig till negativ.

Jag kan förstå nyttan men jag anser att det är alldeles för långt gånget att man ska behöva bekräfta sin identitet.
Vi går mot ett riktigt jäkla kontrollsamhället.

Fyfan om sossarna får makten efter nästa val.
Fy.
Fan.

Det spelar ingen roll om det blir S eller SD. Wieschel lämnade nyss in en motion om obligatoriskt biometriskt ID. Partilinjen avgör vilken väg vi alla når till slutmålet som bestämts av samma arbetsgivare.
Ingen kommer rädda oss ur detta.
Citera
2025-10-24, 13:57
Medlem
WordWarriors avatar
Sossarnas förslag strider mot de mänskliga rättigheterna och yttrandefrihetens Artikel 11 (ECHR och EU:s Charter of Fundamental Rights), som också omfattar minderåriga:

Citat:
1. Article 11 corresponds to Article 10 of the European Convention on Human Rights, which reads as follows:

"1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without interference by public authority and regardless of frontiers.

Som vanligt handlar det inte om att skydda barn, utan om makt och kontroll över medborgarna.
Citera
2025-10-24, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Du tror att någon som vill skjuta folk för pengar kommer bli stoppad av en 15-årsgräns på sociala medier? "O nej jag kunde inte logga in på facebook nu kan jag inte få fler morduppdrag".

Är du full eller?
Gängkriminella varvar tonåringar genom sociala medier.
Kan de överhuvudtaget inte komma i kontakt med dem, så får de fixa sin skit själva, istället för varva småungar till det.
Citera
2025-10-24, 14:09
Medlem
holmiums avatar
Ja detta förslag handlar om diktatur och att den svenska socialdemokratin skall kunna styra narrativ och vad som får diskuteras. Inga kritiska röster tillåts att höras om socialdemokratin, Magdalena Andersson eller dom andra av "diktaturens kreatur"** i Sveriges politiska ledning.

**Den dåvarande socialdemokratiske diktatorn Olof Palme, uttryckte sig så över länder som inte dansade efter socialdemokratins och marxismens pipa.
Citera
2025-10-24, 14:23
Medlem
Jag förstår inte varför ID-krav automatiskt skulle hänga ihop med åsiktsregistrering som diverse foliehattar påstår.

Det finns alldeles utmärkta tekniska lösningar för att presentera bevis för att man har en viss ålder inne utan att för den skull behöva uppge ens identitet. Det är således fullt möjligt se till att en önskvärd minimiålder följs utan att för den delen kunna identifiera exakt vem som skriver vad.
Citera
2025-10-24, 14:39
Medlem
Sunimods avatar
Har ni funderat över vilket problem vi löser genom att stänga Flashback, vilket resultatet kommer bli om vår anonymitet tas bort här?

Nej detta är enbart överförmynderi och inskränkande av yttrandefriheten.
Citera
2025-10-24, 14:40
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delfintanke
Det spelar ingen roll om det blir S eller SD. Wieschel lämnade nyss in en motion om obligatoriskt biometriskt ID. Partilinjen avgör vilken väg vi alla når till slutmålet som bestämts av samma arbetsgivare.
Ingen kommer rädda oss ur detta.
Så S skall ha ID-kontroll på nätet för att komma åt invandringskritiker, och SD skall ha det för att komma åt invandrare då eller?
Fy faan säger jag.
Citera
2025-10-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Så S skall ha ID-kontroll på nätet för att komma åt invandringskritiker, och SD skall ha det för att komma åt invandrare då eller?
Fy faan säger jag.

Eller snarare så kommer respektive parti sälja in det baserat på deras partilinje, för att få respektiveväljarbas hoppfyllda. Sedan har man i maskopi med media - fram tills idag - enbart erbjudit två narrativ: för/emot invandring. Vilket kommer göra att pajkastningen fortskrider.

En del i partierna försöker kanske genuint och i godan tro, använda detta med goda avsikter, men ifall det går upp för även den mest seglivade - vad som försiggår och vem som är husse - ”ja, vad kan jag gör åt det?”

Nu är infrastrukturen snart upprättad till fullo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in