Resultat: Vad anser du om förslaget om ID-krav?
Positiv
14,14%
68 röster
Negativ
76,92%
370 röster
Kluven
7,48%
36 röster
Vet ej/Annat
1,46%
7 röster
2025-10-24, 11:07
Medlem
Pinoputchins avatar
Finns ju flera problem med förslaget. Krav på Bank-ID på sociala medier kommer bara att öka möjligheterna till bedrägerier och identitetskapning och liknande, något som vi ser ökar på annat håll redan i och med användandet av Bank-ID. Finns också risk att folk hamnar i fara då deras identitet skall hängas ut offentligt till främlingar, redan ju är det ett problem med kriminella som har tillgång till hela våra personnummer och alla offentliga handlingar genom företag som tex Ratsit som enkelt tillhandahåller detta sekundsnabbt till kriminella direkt online (Jag anser att offentliga handlingar skall man behöva hämta ut från den berörda myndigheten och inget annat, som det är idag att storföretag tjänar storkovan på att hänga ut våra identiteter till anonyma kriminella på internet anser jag vara vedervärdigt, men det är en annan fråga). Kvinnor som jagas av män eller brottsoffer går extra osäkra om då deras identitet skyltas helt öppet då vem som helst när som helst kan gå hem och plocka den de önskar. Bank-ID i sig för precis allt är också tveksamt, det ger våra banker mer eller mindre gudaliknande makt över medborgare, något som jag tycker är ytterst tveksamt. Men främst så tycker jag att problemet ligger i att detta med krav på bank-ID för att logga in på sociala medier kommer att öppna ytterligare en digital playground för kriminella.
Senast redigerad av Pinoputchin 2025-10-24 kl. 11:09.
Citera
2025-10-24, 11:12
Medlem
Man måste kunna få kritisera eller avslöja oförrätter anonymt, allt annat är statlig kontroll ala DDR.
Citera
2025-10-24, 11:24
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Man måste kunna få kritisera eller avslöja oförrätter anonymt, allt annat är statlig kontroll ala DDR.
Flashback är dock en diskussionsforum och ingen social media, så det borde knappast krävas BANK-id här, även i Maggans värld. Eller...?
Citera
2025-10-24, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Flashback är dock en diskussionsforum och ingen social media, så det borde knappast krävas BANK-id här, även i Maggans värld. Eller...?
Jo, absolut här enligt Maggan.
Citera
2025-10-24, 11:32
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Jo, absolut här enligt Maggan.
Argumenten för det? Flashback är ju inte en social-medieplattform, eller har jag helt fel nu...
Citera
2025-10-24, 11:33
Medlem
BewilderedHulders avatar
För en faciststat men inte i nysossarnas namn.
Citera
2025-10-24, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Enligt chatgpt (obekräftat) så har faktiskt SD visat stöd för de flesta massövervakningslagarna som införts sedan oktober 2023. Stämmer det så är det riktigt illa. Har inte heller sett SD uttala sig om att de är emot detta.

Jag tror inte att det stämmer men om det gör det så öppnar det upp för ett nytt parti (eller rent av Piratpartiet igen!).
Citera
2025-10-24, 11:58
Medlem
Mr.RedHats avatar
Måste ändå påpeka ironin i att sossarna vill tvinga folk använda identifiering via BankID och därmed ge bankerna vetorätt i vilka som är tillåtna på sociala medier.

Undrar hur många middagar Swedbank fick kosta på sig för att det förslaget skulle gå igenom.
Citera
2025-10-24, 12:07
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Argumenten för det? Flashback är ju inte en social-medieplattform, eller har jag helt fel nu...
Kolla upp definitionen
Citera
2025-10-24, 12:20
Medlem
Citat:
Jo det måste man i många fall säga.
Kanske inte alla avdelningar förstås.
Men servern är inte i Sverige va? Så det
Skiter sej isf med bankid.
Sen, banker har väl åldersgräns för bankid. 13 år va? Isf måste det till en åldersgräns med.
Senast redigerad av Lashback 2025-10-24 kl. 12:23.
Citera
2025-10-24, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Kan ni snälla sluta använda kina/nordkorea/1984 (eller hitler för den delen) för att beskriva hur idiotiskt förslaget är. Varenda människa har använt dessa för att klaga på de mest bagatellartade av saker till den grad att dem inte betyder någonting och mest bara är kod för "den här personen är inte värd att lyssna på".

Använd era ord istället och beskriv problemen. Det är inte svårt och blir mycket lättare att få andra att relatera till hur det kommer att påverka just dem.
Det är bättre att de som inte tycker att de orden betyder något, lär sig att använda hjärnan istället.
Citera
2025-10-24, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Fortfarande nån som tvivlar på att vi är påväg mot New World Order?

Måste exakt allt hinna hända innan ni vaknar upp och är på tåget till Gulag?
De kommer inte ens att vakna upp på tåget eller ens i Gulag. De är alldeles för hjärndöda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in