Citat:

Ursprungligen postat av 
Menea

Nej, det handlar inte enbart om politik. Det handlar om ryssar som folkgrupp – ungefär som hur judar pekades ut i Nazityskland. Ryssar får kollektiv skuld så fort något händer, oavsett vad det gäller.
Hat mot muslimer finns också, men det märks mest i sociala medier och forum, inte på politisk nivå eller i etablerad media. Där är det istället helt accepterat att öppet uttrycka förakt mot ryssar och det säger en hel del om vilka normer som råder just nu. Varje dag är det en obligatorisk dos Rysshat på första sidan särskilt i Expressen. Hatet kan lindas in i olika former av rubriker. Ju mer svenskar läser det ju mer kommer de tro på det utan att ifrågasätta. Man vinklar och peka finger. 
Barnen skräms upp i tidig ålder att Ryska människor är ondskan och farliga och blodtörstiga. Det växer upp av medier och filmer som alla driver samma narrativ även barnböcker…. Ingen ifrågasätter alla fåren går åt samma håll utom en liten procent som vågar sätta sig på tvären med risker för bli utsatt själva.

Vad är det du inte förstår av verkligheten?
Att de flesta tänkande civiliserade människor inser att det den nuvarande Kreml administrationen håller på med liknar Nazi regimen pysslade med på 30 och början av 40talet, vilket gör att man känner avsky och en del rädsla är väl inte så konstigt?
Det är faktiskt en del folk som har koll på vad som händer i Ryssland och vad nuvarande regimen håller på med,
Det handlar om deras beteenden inte deras ras.
Nej jag vet att de flesta Ryssar inte är blodtörstiga djur, däremot så finns en tradition där man ser att enbart vissa människor räknas och andra är till för att förbrukas.
Sen har man under århundraden byggt upp en intern rädsla för myndigheten vilket gör att många fogar sig i ren självbevarelsedrift.
Inser du inte det, så är ditt bekymmer att du faktiskt inte har koll på hur det fungerar i ditt drömland och hur din husgud Putin fungerar.
Jag har Ryska vänner, i Sverige, i baltstaterna och i Ryssland(Även om det är svårt att hålla kontakt med dem idag): Jag hatar inte dem men liksom dem så finns det en rädsla och ogillande hur Kreml fungerar under Putin som jag delar.