2025-10-24, 10:41
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Som tur är lever du i en illusion att det är "ditt Sverige".. finns inget sådant som heter "Mitt Sverige"

" Mitt sverige " var ett hån på ditt nick, det fattade inte du ?
Citera
2025-10-24, 10:46
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
" Mitt sverige " var ett hån på ditt nick, det fattade inte du ?

MittMalmö är en ironi för alla de som säger "Mitt Sverige".. men den delen missade du helt

Hahahahahaha.. du gav mig ett gott skratt iaf.. Tack! "Handhjärta"
Citera
2025-10-24, 11:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bragma
Det är nog inte så svårt att ta reda på vilken workshop som nyligen hölls i Istanbul med ryska och svenska deltagare. Sedan behöver du ta reda på listan över svenska deltagare. Och om du är "hon" blir allt väldigt enkelt. Sverige är inte ett land där man kan prata fritt utan att bli straffad. Var försiktig. Lycka till!

I detta fall är det inte så enkelt. Men du kan ju försöka!
Citera
2025-10-24, 11:02
Medlem
Det handlar om att markera mot ondskan. Putler är en eftersökt krigsbrottsling som inledde ett olagligt invasionskrig mot ett grannland på extremt lösa grunder och med lögner som motivering. Utöver det talas frekvent i rysk statsmedia som kontrolleras av kreml och av putins lakejer om att använda kärnvapen. Tusentals civila har mördats av putler och samhällen har jämnats med marken. Bara för några dagar sedan träffade ryssland en förskola: https://www.instagram.com/p/DQG265KD...Fka2owZXV5MHNt

Sen ska vi även ta i beaktning den fullständiga våldtäkten som putler begår på det egna folket genom att skicka tusentals landsmän rakt i döden på fronten i Ukraina. Allt för vidhålla sitt luftslott av lögner. Alla oppositionella som mördats och förföljts. Allt jag nämner ovanför är bara axplock.

Så nej, det handlar inte om att vara PK. Det handlar om att stå emot och ta avstånd från ren ondska.
Citera
2025-10-24, 11:08
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bragma
Det är lustigt att du nämnde teatern:
"Efter kritik från M – teater försvarar Putinvänlig regissör"
https://www.mitti.se/nyheter/efter-k...057.1cf543657e

Precis som i Nazityskland, när judar märktes med en ”gul stjärna”, stämplas nu forskare och kulturpersonligheter i Sverige med en ”putinvänlig”.

Alla vettige personer fattar vad propagande är som våra och resten av "fredliga väst" håller på med

Vad i helvete är "Putinvänliga" eller "Putins Krig"... är Ryssland en bananrepublik?
Är det det som "bondläppen från Svedala" verkligen tror på och låtit sig vaggas in i?
Citera
2025-10-24, 11:09
Medlem
Hata ryssar? Ja till en viss del men det som är mest politiskt PK i Sverige just nu är att avsky Trump.
Citera
2025-10-24, 11:16
Medlem
BankarBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Ett märkligt fenomen i dagens svenska samhälle med gullande av allt och alla är att det blivit helt ok att hata ryssar och allt ryskt. Visst Putins krig och invasionsförsök gentemot Ukraina är definitivt inte OK, även om det från allra första början inte var helt oprovocerat. Med det sagt så är det ändå märkligt i ett sånt hellylleland som Sverige att det nästan ses som en medborgerlig plikt och en förutsättning för att tillhöra de "goda" att just öppet deklarera att man hatar ryssar och allt som har med ryssar att göra.

Jag menar vilket liv det skulle bli om jag gick ut och sa att jag hatar araber eller kanske somalier. Då vore jag såklart värsta rasisten och blev både stigmatiserad och utesluten från det mesta. Nåväl nu hatar jag varken araber, somalier eller ryssar.
Dock är det så att det nog inte är ryssar som har satt det här landet i skiten.
Nej, den här halmgubben har du knåpat ihop helt på egen hand. Gemene man går inte runt och säger eller ens tycker att de hatar ryssar som folk.

Och innan du börjar argumentera motsatsen - visa något material som faktiskt bevisar ditt påstående istället för att bara dra anekdoter.
Citera
2025-10-24, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Det handlar om att markera mot ondskan. Putler är en eftersökt krigsbrottsling som inledde ett olagligt invasionskrig mot ett grannland på extremt lösa grunder och med lögner som motivering. Utöver det talas frekvent i rysk statsmedia som kontrolleras av kreml och av putins lakejer om att använda kärnvapen. Tusentals civila har mördats av putler och samhällen har jämnats med marken. Bara för några dagar sedan träffade ryssland en förskola: https://www.instagram.com/p/DQG265KD...Fka2owZXV5MHNt

Sen ska vi även ta i beaktning den fullständiga våldtäkten som putler begår på det egna folket genom att skicka tusentals landsmän rakt i döden på fronten i Ukraina. Allt för vidhålla sitt luftslott av lögner. Alla oppositionella som mördats och förföljts. Allt jag nämner ovanför är bara axplock.

Så nej, det handlar inte om att vara PK. Det handlar om att stå emot och ta avstånd från ren ondska.

Nej, det handlar inte enbart om politik. Det handlar om ryssar som folkgrupp – ungefär som hur judar pekades ut i Nazityskland. Ryssar får kollektiv skuld så fort något händer, oavsett vad det gäller.

Hat mot muslimer finns också, men det märks mest i sociala medier och forum, inte på politisk nivå eller i etablerad media. Där är det istället helt accepterat att öppet uttrycka förakt mot ryssar och det säger en hel del om vilka normer som råder just nu. Varje dag är det en obligatorisk dos Rysshat på första sidan särskilt i Expressen. Hatet kan lindas in i olika former av rubriker. Ju mer svenskar läser det ju mer kommer de tro på det utan att ifrågasätta. Man vinklar och peka finger.

Barnen skräms upp i tidig ålder att Ryska människor är ondskan och farliga och blodtörstiga. Det växer upp av medier och filmer som alla driver samma narrativ även barnböcker…. Ingen ifrågasätter alla fåren går åt samma håll utom en liten procent som vågar sätta sig på tvären med risker för bli utsatt själva.
Citera
2025-10-24, 11:27
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
MittMalmö är en ironi för alla de som säger "Mitt Sverige".. men den delen missade du helt

Hahahahahaha.. du gav mig ett gott skratt iaf.. Tack! "Handhjärta"

den var lite speciell, ett hån på en annans hån?

Ja nån gång skall vara det första
Citera
2025-10-24, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej, det handlar inte enbart om politik. Det handlar om ryssar som folkgrupp – ungefär som hur judar pekades ut i Nazityskland. Ryssar får kollektiv skuld så fort något händer, oavsett vad det gäller.

Hat mot muslimer finns också, men det märks mest i sociala medier och forum, inte på politisk nivå eller i etablerad media. Där är det istället helt accepterat att öppet uttrycka förakt mot ryssar och det säger en hel del om vilka normer som råder just nu. Varje dag är det en obligatorisk dos Rysshat på första sidan särskilt i Expressen. Hatet kan lindas in i olika former av rubriker. Ju mer svenskar läser det ju mer kommer de tro på det utan att ifrågasätta. Man vinklar och peka finger.

Barnen skräms upp i tidig ålder att Ryska människor är ondskan och farliga och blodtörstiga. Det växer upp av medier och filmer som alla driver samma narrativ även barnböcker…. Ingen ifrågasätter alla fåren går åt samma håll utom en liten procent som vågar sätta sig på tvären med risker för bli utsatt själva.
Vad är det du inte förstår av verkligheten?
Att de flesta tänkande civiliserade människor inser att det den nuvarande Kreml administrationen håller på med liknar Nazi regimen pysslade med på 30 och början av 40talet, vilket gör att man känner avsky och en del rädsla är väl inte så konstigt?
Det är faktiskt en del folk som har koll på vad som händer i Ryssland och vad nuvarande regimen håller på med,
Det handlar om deras beteenden inte deras ras.
Nej jag vet att de flesta Ryssar inte är blodtörstiga djur, däremot så finns en tradition där man ser att enbart vissa människor räknas och andra är till för att förbrukas.
Sen har man under århundraden byggt upp en intern rädsla för myndigheten vilket gör att många fogar sig i ren självbevarelsedrift.
Inser du inte det, så är ditt bekymmer att du faktiskt inte har koll på hur det fungerar i ditt drömland och hur din husgud Putin fungerar.
Jag har Ryska vänner, i Sverige, i baltstaterna och i Ryssland(Även om det är svårt att hålla kontakt med dem idag): Jag hatar inte dem men liksom dem så finns det en rädsla och ogillande hur Kreml fungerar under Putin som jag delar.
Citera
2025-10-24, 11:40
Medlem
Anktalares avatar
Sverige har alltid hatat ryssen i alla tider, inget nytt fenomen. Denna tråd är en rysk påverkanskampanj.
Citera
2025-10-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Vad är det du inte förstår av verkligheten?
Att de flesta tänkande civiliserade människor inser att det den nuvarande Kreml administrationen håller på med liknar Nazi regimen pysslade med på 30 och början av 40talet, vilket gör att man känner avsky och en del rädsla är väl inte så konstigt?
Det är faktiskt en del folk som har koll på vad som händer i Ryssland och vad nuvarande regimen håller på med,
Det handlar om deras beteenden inte deras ras.
Nej jag vet att de flesta Ryssar inte är blodtörstiga djur, däremot så finns en tradition där man ser att enbart vissa människor räknas och andra är till för att förbrukas.
Sen har man under århundraden byggt upp en intern rädsla för myndigheten vilket gör att många fogar sig i ren självbevarelsedrift.
Inser du inte det, så är ditt bekymmer att du faktiskt inte har koll på hur det fungerar i ditt drömland och hur din husgud Putin fungerar.
Jag har Ryska vänner, i Sverige, i baltstaterna och i Ryssland(Även om det är svårt att hålla kontakt med dem idag): Jag hatar inte dem men liksom dem så finns det en rädsla och ogillande hur Kreml fungerar under Putin som jag delar.

Nej problemet är att i praktiken har gränsen mellan kritik av regimen och förakt mot ett helt folk suddats ut…
Det räcker att någon har ryskt namn eller bryter på ryska för att folk ska reagera med misstänksamhet eller rent hat. Även på arbetsplatser.

Det är en sak att ogilla ett politiskt system det är något helt annat att kollektivt skuldbelägga ett helt folk och kalla dom rysshoror, ryssjävlar , ryssfitta , äckliga ryzzjon” ”orcher” och gud vet vad…
Just det här tänket som du, där man gör människor till symboler för ett system, är ju faktiskt precis det som ledde till att 1930-talets hatpropaganda fick fäste.
Svenska serietidningar under kalla kriget och narrativet fortsätter även idag…Även i Sverige smög sig narrativet in via översatta serier som Fantomen, Agent X9 och Modesty Blaise. Tintin, Disney osv osv

Så visst, kritisera Kreml hur mycket du vill men när språkbruket börjar låta som att “ryssar fungerar på ett visst sätt” eller har “traditioner där vissa inte räknas”, då är det inte längre bara politik. Då är det stereotyper som göder samma typ av kollektivt tänkande vi säger oss ta avstånd från..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in