2025-10-23, 11:34
Medlem
kraftfoders avatar
Åtalad 18-åring nekar till brott

Ganska tidigt får polisen tag på övervakningsfilm från en granne. Där syns registreringsnumret på taxin som skytten kom i. På så sätt lyckas polisen hitta den misstänkte 18-åringen.

Han har tidigare fått en straffvarning för en ringa stöld men är i övrigt ostraffad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...i-felskjutning

Jag har inte hört begreppet "straffvarning" tidigare, är det SVT som har hittat på begreppet på hand eller finns det en lag som stipulerar "straffvarning"?

(Det låter som något man får i fotboll, inte från TR..)
Citera
2025-10-23, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Åtalad 18-åring nekar till brott

Ganska tidigt får polisen tag på övervakningsfilm från en granne. Där syns registreringsnumret på taxin som skytten kom i. På så sätt lyckas polisen hitta den misstänkte 18-åringen.

Han har tidigare fått en straffvarning för en ringa stöld men är i övrigt ostraffad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...i-felskjutning

Jag har inte hört begreppet "straffvarning" tidigare, är det SVT som har hittat på begreppet på hand eller finns det en lag som stipulerar "straffvarning"?

(Det låter som något man får i fotboll, inte från TR..)

Det är en särskilt ungdomspåföljd vid enklare brottslighet, som kan liknas vid en åtalsunderlåtelse eller villkorlig dom. Vid straffvarning avstår man från att väcka åtal och lagföra i domstol. Kontentan blir då att ingen vidare påföljd döms ut, men att varningen står kvar i belastningsregistret i tre år. Denna varning kan återkallas om man begår nytt brott.
Citera
2025-10-23, 11:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det är en särskilt ungdomspåföljd vid enklare brottslighet, som kan liknas vid en åtalsunderlåtelse eller villkorlig dom. Vid straffvarning avstår man från att väcka åtal och lagföra i domstol. Kontentan blir då att ingen vidare påföljd döms ut, men att varningen står kvar i belastningsregistret i tre år. Denna varning kan återkallas om man begår nytt brott.

Är det något nytt? Jag kan inte minnas att "straffvarning" fanns förr.

Edit:
Hittade lagen:
17 § Straffvarning får beslutas, om den unge blir föremål för sådan åtgärd som anges nedan och det med skäl kan antas att därigenom vidtas vad som är lämpligast för den unge:
1. vård eller annan åtgärd enligt socialtjänstlagen (2025:400),
2. vård eller annan åtgärd enligt lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, eller
3. annan åtgärd som innebär att den unge får hjälp eller stöd.

Straffvarning får också beslutas, om det är uppenbart att brottet har skett av okynne eller förhastande.

Vid bedömningen av om straffvarning ska beslutas ska åklagaren utöver vad som följer av första och andra styckena särskilt beakta den unges vilja att ersätta målsäganden för skada som uppkommit genom brottet, att avhjälpa eller begränsa skadan, att på annat sätt gottgöra målsäganden eller att medverka till att medling kommer till stånd enligt lagen (2002:445) om medling med anledning av brott.

-Verkar vara en "ny lag", jag är utbildad under 1980-talet..
Senast redigerad av kraftfoder 2025-10-23 kl. 12:04. Anledning: Tillägg
Citera
2025-10-23, 12:00
Medlem
Citat:
Det är samma sak som åtalsunderlåtelse.
Citera
2025-10-23, 12:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Det är samma sak som åtalsunderlåtelse.
Verkar så.
Citera
2025-10-23, 12:08
Medlem
Citat:

Om jag gjort min rättshistorie-läxa rätt så tror jag att varianter av "straffvarning" funnits länge. Dock har den inte alltid varit reglerad i lag, utan förr så var det väl polis/åklagares sätt att säga "Låt gå för den här gången" också lade man ned utredningen. Men mig veterligen så har den formella straffvarningen funnits sedan starten av Lagen om unga lagöverträdare (LUL) år 1964.
Citera
2025-10-23, 12:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Om jag gjort min rättshistorie-läxa rätt så tror jag att varianter av "straffvarning" funnits länge. Dock har den inte alltid varit reglerad i lag, utan förr så var det väl polis/åklagares sätt att säga "Låt gå för den här gången" också lade man ned utredningen. Men mig veterligen så har den formella straffvarningen funnits sedan starten av Lagen om unga lagöverträdare (LUL) år 1964.
Lag (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1964-167/

§17 hade jag skrivit tidigare om i tråden.
Men den lagen speciellt §17, var det inte som förr.
Senast redigerad av kraftfoder 2025-10-23 kl. 12:22.
Citera
2025-10-23, 12:35
Medlem
Citat:

Det du beskriver är väl snarare rapporteftergift, dvs att brottet inte ens anmäls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in