2025-10-23, 10:25
Medlem
Crabbofixs avatar
aftonbladet-rubriken till trots, tror jag denna tråd kan ligga i denna forumdel då den rör träning och en av frågorna är hur den här olyckan gick till egentligen och expertisen samlas i denna forumdel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-matins-skada

"Matin, 34, var och tränade på Nordic Wellness när en maskin gick sönder och slog upp ett sex centimeter stort jack i hans huvud."

" Han hade gjort sitt första set av triceps push downs på en av maskinerna. Han tog en paus, drack lite vatten och började med sitt andra set.

Då släppte plötsligt vikterna och en del av maskinen föll ner och träffade Matin i huvudet."

"något verkade vara fel på maskinen och att det gick trögt att sätta in sprinten i vikterna. Gymmet har i efter olyckan kontrollerat maskinen. Där har man konstaterat att inget är fel på maskinen, men att det går trögt att få in sprinten."

jag fattar inte olyckan, det låter som han använt en vanlig kabelmaskin och kört triceps pushdowns med trissa.
Citera
2025-10-23, 10:50
Medlem
Noetlovskijs avatar
Hände på ett gym jag tränade på för en 20 år sedan. Trissan högst upp släppte och drogs då ned med all kraft i pannan på personen. Blev ett litet jack, men inget som inte lite plåster löste.
Citera
2025-10-23, 10:54
Medlem
Jag fattar inte hur man lyckats skada sig på en pulldown när man kör triceps.

Varför tror gymmet att det är hans egna fel?

Hur konstigt kan han ha kört den övningen så att vikten riskera att hamna på hans huvud.
Killen ska ju träna i fittness står det, då kan knappast varit en idioterna som brukar hamna på epic gym fail på youtube.

Chanen är ju större att maskinen går sönder en att hitta en epic fail person.

Många gör fel på gymmet men gigantiska fel där man tar sönder både maskin och riskera sitt liv vill jag ändå säga är ovanlig.
Citera
2025-10-23, 11:07
Medlem
Crabbofixs avatar
dom har väl missuppfattat kanske, kan han ha gjort triceps pushdowns med huvudet framåtlutat och tryckt ner stången vid sidan av huvudet snarare än framför, sprinten har inte suttit i ordentligt utan släppt och så har han träffats i huvudet av stången?

eller vetefan, får inte till det
Senast redigerad av Crabbofix 2025-10-23 kl. 11:10.
Citera
2025-10-23, 11:51
Medlem
Lovables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
dom har väl missuppfattat kanske, kan han ha gjort triceps pushdowns med huvudet framåtlutat och tryckt ner stången vid sidan av huvudet snarare än framför, sprinten har inte suttit i ordentligt utan släppt och så har han träffats i huvudet av stången?

eller vetefan, får inte till det

Då är vi två..

Tänkte först att det var skullcrushers men hur lyckas han ä med detta i en cablecross?
Citera
2025-10-23, 12:23
Medlem
Behöver veta exakt vilken maskin det handlar om och vilken del som ska ha träffat honom i skallen.

OBS att jag enbart använder fria vikter, just för att undvika olyckor, men jag har testat på flera av dessa olika maskiner som finnsm och bedömer att om sprinten lossnar, så faller vikterna tillbaka och motståndet försvinner varpå jag ev slår i golvet eller liknande, beroende på vad jag gör i maskinen. Men vad fan lossnar och ramlar i skallen?
Citera
2025-10-23, 14:04
Medlem
Hrass avatar
Det står pushdowns...

Bild

Han har stått väldigt nära, så har trissan haft en stor talja som på bilden, eller någon annan utstickande detalj. Han kan också ha hunnit falla framåt när den väl släppt...
Citera
2025-10-23, 14:22
Medlem
Krappfiskarns avatar
Kablarna slits väldigt snabbt i dessa maskiner. Det är viktigt att vi som gymmar uppmärksammar personalen så de kan bytas ut innan sådana här olyckor sker.

Varför? För att personalen på de flesta större gymkedjor inte kontrollerar sig egna utrustning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in