• 5
  • 6
2025-10-24, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det där är mer än jag kan. Hur gamla är de bilar som fortfarande har gasvajer?
Traktorerna är ju ibland byggda på rätt gamla bilar, vajer fanns rätt länge, men kan inte placera det ens i rätt decennium. En del har ju stag med leder som går till förgasaren.
Citera
2025-10-25, 09:39
Medlem
Citat:
Det där är mer än jag kan. Hur gamla är de bilar som fortfarande har gasvajer?
Volvo 740/940 bland annat, så 90 tal.
Citera
2025-10-25, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Volvo 740/940 bland annat, så 90 tal.

Finns det ett samband med förgasare? Försvann gasvajern när förgasarna försvann och ersattes av elektronisk insprutning?
Citera
2025-10-25, 12:02
Medlem
Citat:
Finns det ett samband med förgasare? Försvann gasvajern när förgasarna försvann och ersattes av elektronisk insprutning?
Svårt att tänka mig. Förgasare och insprutning har ju funnits på marknaden parallellt under många år, i de flesta fall med vajer eller stag. Kan möjligen säga att andra lösningar än nyss nämnda knappast fanns på förgasarkonstruktioner.
Citera
2025-10-25, 12:52
Medlem
Citat:
Nej det är wire även på insprutning väl?
Citera
2025-10-25, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Nej det är wire även på insprutning väl?

Jag kan inte sånt här egentligen, men eftersom det funnits insprutning sedan 80-talet (minst) så tror jag att det gör det.

Men i de fall bilen har en ECU ( = databox ) som styr gaspådraget, så tror jag att det är postionssensor i gaspedalen och inte något mekaniskt.

Enligt chatgpt verkar i princip alla personbilar ha gått över till elektronik istället för något mekaniskt kring 2010.
Citera
2025-10-26, 00:24
Medlem
Citat:
Jag kan inte sånt här egentligen, men eftersom det funnits insprutning sedan 80-talet (minst) så tror jag att det gör det.

Men i de fall bilen har en ECU ( = databox ) som styr gaspådraget, så tror jag att det är postionssensor i gaspedalen och inte något mekaniskt.

Enligt chatgpt verkar i princip alla personbilar ha gått över till elektronik istället för något mekaniskt kring 2010.
Insprutning fanns redan i början på sextiotalet, kom mer på allvar på sjuttiotalet. De tidiga var ju faktiskt elektroniska, men från mitten av sjuttiotalet slog K-Jetronic igenom på många europeiska bilar.
Men detta gör det tyvärr inte tydligare om det var stag, vajer eller något annat som styrde systemet från gaspedalen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in