2025-10-24, 01:07
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
En hel del i nyheterna just nu om EU:s nya körkortsdirektiv som innefattar det som kanske kan kallas "lätt bil". Vissa rubriker säger att "nu får epan gå i 45" vilket såklart inte är sant.

Det verkar som att detaljerna finns i ett dokument som heter "Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL" 2023/0053 (COD). Jag fattar inte riktigt deras sifferkoder, men något åt det hållet.

Körkortsbehörigheten heter "B1". Den har i och för sig funnits länge, men nu utvidgas bestämmelserna för vilka fordon den gäller. "Lätt bil" tillkommer.

Bortsett från skillnaden i konstruktiv hastighet (som är det enda man hör pratas om) så finns det en hel del annat som jag tycker verkar lite oklart.

1. En a-traktor är ordentligt begränsad i lastutrymme och passagerarplatser. Man får inte ha bagageutrymme och som mest går det att ha förare + två passagerare (om man byggt traktorn av en personbil med två passagerarplatser i framsätet, t.ex. en Honda FR-V. Jag kan inte hitta något om det i definitionen av "lätt bil". Det blir framsäte, baksäte och bagageutrymme precis som på vilken personbil som helst.

2. En a-traktor har krav på viktfördelning vilket innebär att man ibland måste bygga in vikter på olika ställen för att få den att gå igenom besiktningen. Hittar inget sådant för "lätt bil".

3. Det är hysteriskt lätt att ta AM-behörighet eftersom man inte behöver göra något körprov. B1, verkar det som, kommer att kräva både teoriprov och körkprov. Kommer det även att krävas att man går introduktionsutbildning, risk 1 och risk 2 precis som för B-kortet? I så fall sticker kostnaderna snabbt iväg. Från att ha legat på ungefär 6000 kr för ett AM-kort, till minst det dubbla för B1. Och hur lång kommer prövotiden att vara? Just nu är det 12 månader för AM, och 24 månader för B.

4. A-traktorer är en svensk företeelse (ibland inbillar jag mig att de finns i Norge och/eller Finland, men det kanske inte stämmer). Marknaden är så liten att fordonen antingen byggs av privatpersoner som själva ska använda dem, eller av små verkstäder. Det finns inga "fabriksbyggda" a-traktorer. Men det finns (nästan enbart) fabriksbyggda mopedbilar, eftersom mopedbilen har en enorm marknad (hela EU, i princip). Kommer B1-bilarna att bli som moppebilarna i det här avseendet, eller kommer även B1 att utgöras av hemma-meckade fordon som a-traktorerna är?

Kan tänka mig behovet finns i en tight italiensk stad med vägar som ser ut som gamla stan i stockholm
Mycket mer än 45 är inte rimligt köra och bilarna ska vara små och kompakta. Hjälpmedel för tant Fiona att komma runt.

45 är säkrare hastighet än 30, däremot skulle jag vilja se begräsningar så de inte få gå på högre än 80 vägar.
När skillnaden i hastighet blir för mycket så är säkerheten i trafiken lidande.
Citera
2025-10-24, 06:34
Medlem
Raggarspinns avatar
B1 bil är inte tänkt för ”tant Fiona” då behörigheten bara gäller tills tant fyller 21 år.
B1 är med andra ord inget alternativ till varken EPA eller mopedbil. Enbart de med rika föräldrar kommer att välja B1 bil.
Detta regelverk bygger på att EU vill göra det svårt för Svenska ungdomar att bygga och köra sina egna fordon. EU vill få oss att köpa mopedbilar med undermålig värme, dålig framkomlighet på vintervägar och obefintligt krockskydd.
Citera
2025-10-24, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
EU skiter i Sverige men de ogillar att svenska ungdomar inte vill ha EUs mopedbilar.
B1 bilen ska naturligtvis vara en fransk eller tysk bil om EU får bestämma!
Behörigheten B1 kommer vara giltig som längst fram tills personen fyllt 21 år…

Citat:
B1 bil är inte tänkt för ”tant Fiona” då behörigheten bara gäller tills tant fyller 21 år.
B1 är med andra ord inget alternativ till varken EPA eller mopedbil. Enbart de med rika föräldrar kommer att välja B1 bil.
Detta regelverk bygger på att EU vill göra det svårt för Svenska ungdomar att bygga och köra sina egna fordon. EU vill få oss att köpa mopedbilar med undermålig värme, dålig framkomlighet på vintervägar och obefintligt krockskydd.

Du säger att B1-behörigheten bara gäller tills innehavaran fyllt 21. Det är första gången jag ser någon säga det. Var har du hittat den informationen?
Citera
2025-10-24, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Kan tänka mig behovet finns i en tight italiensk stad med vägar som ser ut som gamla stan i stockholm
Mycket mer än 45 är inte rimligt köra och bilarna ska vara små och kompakta. Hjälpmedel för tant Fiona att komma runt.

45 är säkrare hastighet än 30, däremot skulle jag vilja se begräsningar så de inte få gå på högre än 80 vägar.

2500 kg är väl inte "små och kompakta" bilar?
Citera
2025-10-24, 07:43
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Behörigheter tas aldrig bort för den som har det men nytaget sådant kan ändras. Om du tittar på de olika körkorten ser du att förändring har skett över tid.
Det kommer dock vara möjligt att ta bort behörigeter i efterhand efter december eftersom Tidö tänker bryta mot principerna om gynnande förvaltningsbeslut och köra retroaktiva ändringar. Så även om Tidö inte vill återkalla behörigheter just nu, så vet man ju inte vad MP kommer göra nästa gång de får makt.
Citera
2025-10-24, 09:43
Medlem
Citat:

Det är nog inte särskilt rimligt, de som bor på landsbygden och vill transportera sig till nästa by har sällan flera vägar att välja på, är det 90 där så får man ta cykeln istället, låter det som en bra tanke? Nej, tror inte det. Vägar med högre hastighet har du dessutom i allmänhet bättre möjlighet att köra förbi något ekipage som går långsamt. Frågan är möjligen om de får trafikera motorvägar, där skulle de egentligen få vara när det gäller hastigheten, men separata begränsningar kan ta över. Har närmaste motorväg cirka 25 mil bort så inget som jag stöter på så ofta!
Citera
2025-10-24, 10:35
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Du säger att B1-behörigheten bara gäller tills innehavaran fyllt 21. Det är första gången jag ser någon säga det. Var har du hittat den informationen?
Transportstyrelsen:
”Körkortsbehörighet B1 tillåter körning av fordon upp till 2 500 kg med maxhastighet 45 km/h och kräver godkänt kunskaps- och körprov. Förändringarna kräver nya tekniska regler och troligtvis en ny fordonstyp. Behörigheten gäller från 16 års ålder och är giltig fram till 21 års ålder. Länder kan ansöka om att sänka åldern till 15 år om trafiksäkerheten kan säkerställas”.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...venska-forare/
Citera
2025-10-24, 11:04
Medlem
Citat:
Transportstyrelsen:
”Körkortsbehörighet B1 tillåter körning av fordon upp till 2 500 kg med maxhastighet 45 km/h och kräver godkänt kunskaps- och körprov. Förändringarna kräver nya tekniska regler och troligtvis en ny fordonstyp. Behörigheten gäller från 16 års ålder och är giltig fram till 21 års ålder. Länder kan ansöka om att sänka åldern till 15 år om trafiksäkerheten kan säkerställas”.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...venska-forare/

Ok.

Jag skulle nog inte satsa så mycket pengar på att det uttalandet faktiskt håller. Jag har läst EU-direktivet (inte hela, men utvalda delar), och där står det inte så. Jag kan inte heller se att det finns utrymme för medlemsländerna att göra en sådan begränsning. Dock är det inte världens mest lättlästa text, det finns nog skäl att hålla det där lite öppet fram tills vi ser hur Sverige implementerar direktivet.
Citera
2025-10-24, 12:04
Medlem
Citat:
Ja, det är jag också väldigt intresserad av att få reda på. Och hur dyrt det i så fall blir.

Det är inte omöjligt att kraven på hur hastighetsbegränsningen görs blir hårdare än idag. Kanske det måste göras av auktoriserad verkstad så att den blir svårare att ändra än vad som nu är fallet.
Ja och det funkar ju ofta på nyare bilar, men äldre med wire till gasen osv är ju inte så lätt att göra mer svårmanupilerad än vad dom är nu.
Citera
2025-10-24, 13:03
Medlem
frdks avatar
Citat:
2500 kg är väl inte "små och kompakta" bilar?

Det är som en vanlig bil i vikt, är tanken man ska bara sätta in hård/mjukvarulås efter sin behörighetsklass då mån tro.

Jag tror vi får se fler olyckor till följd av detta.
Blåser man förbi en epa i 120 km/h, så krävs det att en mogen person sitter i epan. Små marginaler för fel.
Citera
2025-10-24, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Ja och det funkar ju ofta på nyare bilar, men äldre med wire till gasen osv är ju inte så lätt att göra mer svårmanupilerad än vad dom är nu.

Det där är mer än jag kan. Hur gamla är de bilar som fortfarande har gasvajer?
Citera
2025-10-24, 13:09
Medlem
Citat:
Det är som en vanlig bil i vikt, är tanken man ska bara sätta in hård/mjukvarulås efter sin behörighetsklass då mån tro.

Jag tror vi får se fler olyckor till följd av detta.
Blåser man förbi en epa i 120 km/h, så krävs det att en mogen person sitter i epan. Små marginaler för fel.

Du tror att B1-bilen kommer att ge fler olyckor än epatraktorn? Har du då tagit med i kalkylen att B1 kommer att kräva körprov? Det har vi ju inte för AM-behörighet.

Att ta B1-kort verkar bli ungefär som att ta A1-kort. Det är betydligt svårare att ta A1 än att ta AM, och dyrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in