Igår, 23:21
Medlem
Man kliade sig i huvudet – frias från åtal
22 oktober 2025 14:00

En man åtalades misstänkt för att ha använt mobiltelefon när han körde bil. Nu frias han i tingsrätten.

Samtidigt har polisen uttryckt tvekan om det verkligen var en en mobiltelefon han såg i förarens hand. Föraren själv tror att det polisen såg var när han kliade sig i huvudet.

Tingsrätten bedömer att det kan vara så att polisen såg mannen ha handen vid ansiktet och klia sig. Samtidigt visar samtalslistor att mannen inte ringt eller mottagit något samtal den aktuella dagen.

Därför frikänns mannen från åtalet.

https://www.op.se/2025-10-22/man-kli...ias-fran-atal/

https://www.expressen.se/nyheter/sve...udet-atalades/

Varför lägger rättsväsendet skattemedel på sådant här?
Citera
Igår, 23:28
Medlem
Hellesylts avatar
Tycker du det är fel att mannan frias från något han inte har gjort?

Polisen borde spendera tiden på viktigare saker.
Citera
Igår, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Tycker du det är fel att mannan frias från något han inte har gjort?

Polisen borde spendera tiden på viktigare saker.

Jag anser inte att detta borde gått till åtal öht.
Citera
Idag, 00:04
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Varför lägger rättsväsendet skattemedel på sådant här?
Antagligen pga att polismannen uppgav för åklagaren att han var "helt säker" på att han såg föraren prata i mobiltelefon.

När han sen ska avlägga sitt vittnesmål i rätten (och inte vill begå mened), så kommer det fram att han inte alls är så säker.

"Såg typ ut som att han pratade i mobiltelefon"

Hände mig när jag var yngre. Väntade på nattbussen och var så packad att polisen ville kolla att allt var bra med mig.
Plötsligt så ser en av dem en plastpåse på marken, med lite braj i, och de anser såklart att den tillhör mig.

Jag nekar självklart men han påstår flera gånger att han såg mig "kasta påsen på marken".

Eftersom jag vet att han ljuger så vägrar jag att gå med på strafföreläggande. Då blir det rättegång som det är stor risk att jag förlorar vilket kan leda till högre straff.
Om polismannen hade ljugit under rättegången så hade jag åkt dit.

Som tur var så vågade inte polisen begå mened (som är ett mycket allvarligt brott), så han ändrade sig till att han hörde mig "kasta påsen på marken".

Det höll inte i rätten eftersom provsvaret var negativt. Labbanalysen visade att jag inte var narkotikapåverkad.
Citera
Idag, 00:20
Medlem
Tattarpoliser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här