2025-10-22, 22:33
Medlem
Tänkte att skapa en tråd för argument och hänvisningar till rättsfall som kan vara bra att ha när myndigheter konstrar sig när man begär ut allmän handling. Vanligtvis är det två fall

1 De påstår att handlingen inte är upprättad. Hade en handläggare som envisades med det, men när ärendet kom till jurist blev det andra bullar, och hon skrev ett långt välgenomtänkt beslut, med tydliga hänvisningar till praxis.

"I praxis har omhändertagande av handlingar och spridande av handlingar för kännedom ansetts utgöra sådana åtgärder som innebär att en handling är färdigställd (HFD 2013 ref. 86, RÅ 1998 ref. 30 och RÅ 1998 ref. 52). En handling som används som hjälpmedel eller stöd i en myndighets verksamhet och som har fått viss spridning inom myndigheten får i regel anses vara färdigställd och därför upprättad i den mening som avses i TF (Kammarrätten i Stockholms dom 4 april 2022 i mål nr 375-22 samt 5 juli 2023 i mål nr 3219-23)
Myndighetsinterna mallar bör kunna betraktas som godkända eller sanktionerade från myndighetens sida när de fått den slutliga form personalen ska använda sig av och gjorts tillgängliga för personalen att använda. Mallarna har därför ansetts färdigställda och upprättade enligt TF (Kammarrätten i Stockholms dom 18 januari 2018 i mål nr 6686-17, jfr JO 1978/79 s. 224)"

Det alltså inte så mycket åtgärder från myndighetens sida som krävs innan handlingen anses upprättad.

2 Sekretess enligt någon paragraf i OSL. Här fick jag ett avslag som jag är mycket tveksam till om det håller. Har skrivit ett överklagande, bland annat verkar sekretessbedömningen ha gjorts helt fel.

Vad har ni för erfarenheter och tips?
Citera
2025-10-22, 23:08
Medlem
Vet inte om jag svarar på din frågeställning men här är ett knep jag lärde mig på en praktikplats på universitetet om hur man kan begära ut allmänna handlingar på andra personer

Tips kring allmänna handlingar på andra personer
Verktyg som kan vara bra för att skaffa underlag inför anställningsintervjuer, för journalister, för säkerhetsavdelningar:

1. Hämta det tiosiffriga personnumret på jobbkandidaten/politiska motståndaren/misstänkta brottslingen etc. från ratsit/merinfo etc.

2. Skaffa ett excelark med alla (relevanta) nationella eller lokala myndigheters kundtjänst/info-addresser i en kolumn. Man kan ta hjälp av chat-gpt för det här.

3. Skapa sedan ett VBA (Visual Basic for Applications)-makro som gör att outlook skickar en begäran till samtliga i det här fallet relevanta myndigheter om att man begär utdrag på det här personnumret.

Senast redigerad av fakeentity 2025-10-22 kl. 23:10.
Citera
2025-10-22, 23:24
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakeentity
Vet inte om jag svarar på din frågeställning men här är ett knep jag lärde mig på en praktikplats på universitetet om hur man kan begära ut allmänna handlingar på andra personer

Tips kring allmänna handlingar på andra personer
Verktyg som kan vara bra för att skaffa underlag inför anställningsintervjuer, för journalister, för säkerhetsavdelningar:

1. Hämta det tiosiffriga personnumret på jobbkandidaten/politiska motståndaren/misstänkta brottslingen etc. från ratsit/merinfo etc.

2. Skaffa ett excelark med alla (relevanta) nationella eller lokala myndigheters kundtjänst/info-addresser i en kolumn. Man kan ta hjälp av chat-gpt för det här.

3. Skapa sedan ett VBA (Visual Basic for Applications)-makro som gör att outlook skickar en begäran till samtliga i det här fallet relevanta myndigheter om att man begär utdrag på det här personnumret.

Fixade ditt makro för läsbarhet
Citera
2025-10-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Fixade ditt makro för läsbarhet

Tack. Blir tydligare hur och vad man bör ändra själv för sina egna små trevliga brev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in