• 1
  • 2
2025-10-22, 20:36
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
En nära anhörig till mig vårdas just nu i respirator då han drabbats av koldioxidförgiftning efter att syresättningen sjunkit till 20%. Han har även lunginflammation och ärrbildningar på hjärnan.

Läkarna misstänker att det är något neurologiskt och utreder nu huruvida det kan vara ALS. Symptomen påminner mycket om de som ALS-patienter drabbas av i slutskedet och de säger att prognosen är mycket pessimistisk.

Litar såklart på läkarnas kompetens men det som förbryllar mig något är att han inte uppvisat några av de ”tidiga” symptomen på ALS utan plötsligt för några dagar sedan åkte han in till sjukhus p.g.a. yrsel, vartefter allt jag beskrivit ovan uppdagades.

Är detta vanligt? Hur snabbt insjuknar man i ALS? Är det någon här som har erfarenhet av något liknande?

Tack på förhand för eventuella svar!
Citera
2025-10-22, 20:43
Medlem
zombie-nations avatar
Nä, tror inte på ALS. Men finns ju många allvarliga sjukdomar. Jag antar att du inte vill att de ska missa någon sjukdom som faktiskt är behandlingsbar.

Förändringar i hjärnan behöver inte orsakat detta, det kan ha kommit av syrebrist.

Vad hade han för symptom innan, eller kom detta bara plötsligt? Varför kunde han inte andas själv?
Citera
2025-10-22, 20:52
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nä, tror inte på ALS. Men finns ju många allvarliga sjukdomar. Jag antar att du inte vill att de ska missa någon sjukdom som faktiskt är behandlingsbar.

Förändringar i hjärnan behöver inte orsakat detta, det kan ha kommit av syrebrist.

Vad hade han för symptom innan, eller kom detta bara plötsligt? Varför kunde han inte andas själv?

Tack för svar! Han har varit trött och väldigt försjunken i tankar de senaste veckorna, vilket gjort att han inte varit kontaktbar på samma sätt som vanligt men därutöver har vi inte märkt något utöver det vanliga.

Vi vet inte säkert varför han inte kunde andas själv men det är något som gör att hans kropp inte kan ta upp tillräckligt mycket syre, vilket gjorde att han förra veckan drabbades av koldioxidförgiftning. Det visade sig på sjukhuset att han hade lunginflammation så trodde för ett tag att det berodde på det men enligt läkarna är muskulaturen i hans lungor så dålig att han förmodligen inte kommer kunna andas på egen hand, d.v.s. utan hjälp av någon medicinsk utrustning, under återstoden av sitt liv. Han är inte ens 70 och världens sötaste farbror så känns väldigt tråkigt!
Citera
2025-10-22, 21:08
Medlem
zombie-nations avatar
Troligen låg han på dålig syresättning och ni upplevde honom som inte så kontaktbar. Så redan då började andningen svikta.

Svårt att säga orsak, men jag antar att de utrett och strukit behandlingsbara orsaker till varför andningsmusklerna lagt av, som t ex Guillain-Barré eller myastenia gravis. Eller kanske t o m någon förgiftning som botulism. Jag antar att han kunde röra sig och inte var helt förlamad?

Tycker det är lite konstigt att de säger ALS, men det är kanske för att dra en parallell till en sjukdom man känner till.
Citera
2025-10-22, 21:20
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Troligen låg han på dålig syresättning och ni upplevde honom som inte så kontaktbar. Så redan då började andningen svikta.

Svårt att säga orsak, men jag antar att de utrett och strukit behandlingsbara orsaker till varför andningsmusklerna lagt av, som t ex Guillain-Barré eller myastenia gravis. Eller kanske t o m någon förgiftning som botulism. Jag antar att han kunde röra sig och inte var helt förlamad?

Tycker det är lite konstigt att de säger ALS, men det är kanske för att dra en parallell till en sjukdom man känner till.

Ja, han har kunnat röra sig som vanligt om man bortser från att han varit lite långsammare. Tack för att du tagit dig tid att svara!
Citera
2025-10-22, 21:39
Medlem
sommarlovs avatar
ALS brukar börja med att folk tycker det är svårt att lyfta armarna!
Ditt fall måste vara något annat?
Citera
2025-10-22, 21:59
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
ALS brukar börja med att folk tycker det är svårt att lyfta armarna!
Ditt fall måste vara något annat?

Tack så mycket för svar! Vet du ifall det alltid börjar på det sättet? För han har inte haft några som helst problem att röra sig för övrigt utan det är bara just det att lungmuskulaturen successivt men relativt fort tycks ha lagt av.
Citera
2025-10-22, 22:10
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjockMenSchysst
Tack så mycket för svar! Vet du ifall det alltid börjar på det sättet? För han har inte haft några som helst problem att röra sig för övrigt utan det är bara just det att lungmuskulaturen successivt men relativt fort tycks ha lagt av.
För denna typ av frågor vet vi som inte känner fallet så klart ingenting.
Personens läkare måste vara de som kan svara.
Citera
2025-10-22, 22:12
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
För denna typ av frågor vet vi som inte känner fallet så klart ingenting.
Personens läkare måste vara de som kan svara.

Ok, tack ändå!
Citera
2025-10-22, 22:26
Medlem
kyrkstockens avatar
Min granne utvecklade als från diagnos till död på kanske två år. Men hon var 78.

Blondinen i rapport eller aktuellt som jag inte minns namnet på fick det väl både rätt ung och hade en snabbutveckling? Eller minns jag fel?

Nu vet jag inte hur gammal ts är. Men många med ångest utvecklar hypokondri. Jag vet att det i alla fall inte är ovanligt vid panikångest.
Citera
2025-10-22, 22:37
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Min granne utvecklade als från diagnos till död på kanske två år. Men hon var 78.

Blondinen i rapport eller aktuellt som jag inte minns namnet på fick det väl både rätt ung och hade en snabbutveckling? Eller minns jag fel?

Nu vet jag inte hur gammal ts är. Men många med ångest utvecklar hypokondri. Jag vet att det i alla fall inte är ovanligt vid panikångest.

Ja, tror det vanligaste är att man lever 2-4 år från det att man får diagnosen men finns såklart undantagsfall. Jag är 31 men det gäller inte mig utan en närstående som är 68. Läkarna har bekräftat att hans lungmuskulatur i princip inte fungerar på egen hand längre så tror inte att det är hypokondri.
Citera
2025-10-22, 22:56
Medlem
Har svårt att tro det är ALS hoppas läkarna hittar rätt diagnos!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in