2025-10-22, 18:54
Medlem
Jag har en bläckskrivare, HP DeskJet, relativt ny modell som alltid fungerat prickfritt.

Fick slut på svart bläck nyligen, köpte ny bläckpatron, samma som jag alltid köper. Alltid funkat som förväntat. Efter installation kommer inget svart bläck på papperet - överhudtaget. Köpte två till likadana bläckpatroner häromdagen, installerade, exakt samma problem fortfarande.

Jag är teknikvan, så det är inget litet trivialt jag glömt göra, som att ta bort klister-remsan från en ny bläckpatron eller så. Jag har testat med blött varmt hushållspapper, och det kommer definitivt svart bläck ur alla tre patronerna.

Det "känns" nästan som om bläckpatronen inte ens når ner till papperet. Kan dock inte se detta, för om jag öppnar luckan samtidigt som utskrift pågår, då pausas utskriften och bläckpatronhållaren lyfts direkt upp. Jag har inte våldat in bläckpatronerna heller, så det känns osannolikt at jag skulle 'tryckt till' patronhållaren så den kommit ur position eller liknande.
Skrivaren larmar inte om något avvikande heller.

Jag talade med stället där jag köpt dom på telefon. Killen sa någonting om att såna där bläckpatroner är larmade från tillverkaren, så det kanske är så att den som sålde dom till mig inte lyckats avlarma dom på rätt sätt.
Men det låter konstigt för mig. Jag tänker det skulle väl i så fall innebära att stöldlarmet på butiken gått när jag skulle gått ut? Men jag har väldigt svårt att tänka mig att patronerna inte fungerar förrän dom är "aktiverade i butik" eller dylikt. Säg mig att jag har rätt?

Tre patroner på raken, säger mig att problemet är lokalt. Jag har svårt att se vad problemet skulle vara. Undrar om folk kan brainstorma lite förslag och tips på vad man kan pröva och testa?

Tack på förhand
Citera
2025-10-22, 18:59
Medlem
Modell?

Är det originalpatroner från HP du köpt?

Har du lyckats skriva ut testunderlaget och scannat av det?
Citera
2025-10-22, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Modell?

Är det originalpatroner från HP du köpt?

Har du lyckats skriva ut testunderlaget och scannat av det?
HP Deskjet 2700. Originalpatroner från HP ja.
Automatiska testsidan kommer ut, men inget bläck på den. Blankt. Mekaniskt låter det precis som vanligt när den skriver ut.
Citera
2025-10-22, 19:02
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Prova att gå in i inställningar och så gör du den automatiska skrivhuvudsrengöringen.Jag har en HP Deskjet också, du behöver inte ha original patroner, sen är de dyrare också.Installation och verktyg går man in i sen hittar man alternativen där.
Senast redigerad av JaBaDaBaDoo 2025-10-22 kl. 19:09.
Citera
2025-10-22, 19:14
Medlem
StorFetAnkas avatar
Enligt supporten kan det vara fel i nån sensor, prova bryta strömmen i 60 sekunder å sen starta igen för å nollställa. HP hatar sina kunder och kör med DRM i patronerna för att förhindra användning av piratpatroner.

Kör du senaste versionen av Windows 11 H25 eller vad den nu heter, så har de gjort en hel del ändringar som fått många program å drivrutiner att sluta fungera helt. Prova också att uppdatera drivrutinerna.
Citera
2025-10-22, 19:28
Medlem
PeterNosters avatar
Varje bläckpatron från HP innehåller själva "sprutan". Andra tillverkare har en fast spruta i printern och patronerna innehåller bara bläck.

Det borde ju göra att en ny patron alltid ska fungera.
Den svaga punkten är att patronen måste ha el. Det finns kontakter på patronen som ska göra kontakt med printern. Gör rent printerns kontakter med rödsprit på bomullspinne.
Citera
2025-10-22, 20:43
Medlem
Har du glömt att betala abonnemanget?
Tydligen det nya med HP enligt en tidigare tråd. Inte nog med att du måste betala för att få köpa den.
Du måste betala abonnemang också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in