Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-23, 15:21
Avstängd
Pitschkas avatar
Åkte med den 1982. Färjan var så fellastad så lutningen välte schackpjäser ombord.
Hyfsat lugn sjö, som tur var.

Inte förvånad över förlisningen...
Citera
2025-10-23, 15:28
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Åkte med den 1982. Färjan var så fellastad så lutningen välte schackpjäser ombord.
Hyfsat lugn sjö, som tur var.

Inte förvånad över förlisningen...

Det var väl efter estonia som sjösäk lyftes upp med ordning o reda och nykterhet även bland ledig besättning

Innan det var det väl som aeroflot där kaptenerna satt o grogga 🤣

Gjordes väl i delight version även bland västbolag
Citera
2025-10-23, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja det är sant väldigt lite uppmärksamhet.

Jag minns det var en massa bilder och film klipp på TV men efterverkningarna har jag inget minne av alls eller ens att det var 55 st dödsoffer.
Fartyget var vad vet ett RO/RO fartyg som framförallt transporterade lastbilar till Polen , var ju inget renodlat kryssningsfartyg med nöjestrafik samt att Estonia sjönk året efter gjorde nog att det och dess offer aldrig fick den uppmärksamhet som det förtjänade .

Har för mig att senare dykningar visade att någon i lönndom hade bärgat vrakgods från bildäck , kan till och med varit en lastbil dom plockade upp

Har riktigt svårt att tro att du får upp en lastbil. Det mesta lär ju har ”mosats” när hon låg där upp o ner.
Citera
2025-10-23, 17:51
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Har riktigt svårt att tro att du får upp en lastbil. Det mesta lär ju har ”mosats” när hon låg där upp o ner.

Ja du har helt rätt , googlade lite och det var lasten man har plundrat.
Tydligen var det ett populärt dykmål pga det ligger så grunt.

Vrakplundring : https://www.dn.se/arkiv/inrikes/olyc...kningen-markt/
Citera
2025-10-23, 17:57
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso

Det var populärt bland polska sportdykare att plocka upp en Whiskyflaska som trofé ett tag...
Citera
2025-10-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Det var populärt bland polska sportdykare att plocka upp en Whiskyflaska som trofé ett tag...

Men det är skillnad på att plocka upp en flaska och en lastbil.

Sen är det rätt otroligt att wiskey flaskorna höll
Citera
2025-10-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Vi kan väl gott kalla det Östersjön.
Citera
2025-10-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Fartyget var vad vet ett RO/RO fartyg som framförallt transporterade lastbilar till Polen , var ju inget renodlat kryssningsfartyg med nöjestrafik samt att Estonia sjönk året efter gjorde nog att det och dess offer aldrig fick den uppmärksamhet som det förtjänade.
Hon var framförallt en tågfärja, med ett övre lastbilsdäck. Hon tog inga passagerare utöver chaufförerna till medföljande lastbilar.
Och som sagt, en Netflix-serie om hennes förlis börjar 5. novemer.
Citera
2025-10-23, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
https://en.wikipedia.org/wiki/Sinkin..._Jan_Heweliusz
https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Jan_Heweliusz

Hade helt missat detta i skugga av Estonia, verkar som färjorna hölls ihop med polerad silvertejplåster efter sovjets fall

Finns några minidocs på youtube, en del på polska och tyska
https://www.youtube.com/watch?v=Pgtc1bUr_ss
Nu ska även ett hyr-DVD-postorderföretag släppa en dramadokumentär

Varför är denna tragedi inte mystifierad? Nationaliteten på offren?

offtopic
finns det nån komplett lista på alla tragiska olyckor i baltiska havet?
intressant när jag frågar olika chatbottar så missar alla MS Jan och t.ex. SS Arcona
i slutet på vv2 torpederades flera fartyg av sovjet, varje färja med fler än 5000 ombord

Jag minns den där olyckan, eller snarare katastrofen. Jag var förbluffad att det gick så vilt till i södra Östersjön. Tidigare hade jag hört om en olycka i Hanöbukten - En fiskebåt visades upp i TV, med styrhytten av stål som är intryckt. Vana fiskare bara skakade på huvudet, som om det var obegripligt.

Att färjan Jan hade fått sjuttio ton betong som lagning kände jag inte till - men det låter som en riktigt dålig idé. Det var väl därför hon/han låg uppochner med betongdäcket som en köl.
Jag minns jag pratade med en kvinna om den här olyckan - Och hon sa något som jag funderade lite över. Båtar ska ha kvinnonamn, båtar med mansnamn är mer utsatta för olyckor.
Jag har inte kollat om det stämmer - men det är ju fler båtar som har kvinnonamn.

Den där olyckan med fiskebåten tycker jag skulle vara spännande om någon ville starta en tråd om också.
Citera
2025-10-23, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag minns den där olyckan, eller snarare katastrofen. Jag var förbluffad att det gick så vilt till i södra Östersjön. Tidigare hade jag hört om en olycka i Hanöbukten - En fiskebåt visades upp i TV, med styrhytten av stål som är intryckt. Vana fiskare bara skakade på huvudet, som om det var obegripligt.

Att färjan Jan hade fått sjuttio ton betong som lagning kände jag inte till - men det låter som en riktigt dålig idé. Det var väl därför hon/han låg uppochner med betongdäcket som en köl.
Jag minns jag pratade med en kvinna om den här olyckan - Och hon sa något som jag funderade lite över. Båtar ska ha kvinnonamn, båtar med mansnamn är mer utsatta för olyckor.
Jag har inte kollat om det stämmer - men det är ju fler båtar som har kvinnonamn.

Den där olyckan med fiskebåten tycker jag skulle vara spännande om någon ville starta en tråd om också.
Vagt relaterat men intressant läsninh om fiskebåtstragik
https://fiske.zaramis.se/2022/11/04/...iskeriolyckor/
Citera
2025-10-24, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

Ah men skärp dig
Citera
2025-10-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColdAssEyes
Ah men skärp dig

Tja, "Edmund Fitzgerald" gick ju under med man och allt. Låten hemsöker oss ännu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in