Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Jag har rätt bra insikt i industrin då jag både jobbat där och nu jobbar mot dem men inte SAAB ska tilläggas utan industrier inallmänhet. Att öka produktionen är inget man gör över en natt även om det just i SAAB:s säkert går att öka en viss del men ska man skala upp ordentligt så krävs det utbyggnad och nyetableringar och då tar det längre tid.
Som jag förstår det så strular väl fabriken i brasilien lite och de får inte fram det antalet som var målet än iallafall men kanske är det dags att ta ett ordentligt omtag så kan det ske saker.
Jo det är ju lätt för oss att sitta här och säga att det "bara är att öka produktionen". Men som sagt var utgår jag från att Zelensky och ledningen för SAAB har diskuterat det ingående. Och de har garanterat haft många möten om detta även innan som vi inte känner till, kanske ända sedan krigets början? Så jag tror SAAB sedan länge tillbaka är väl förberedda på det. Men visst, det tar ju tid att fixa även om man är väl förberedd.
Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
När man får in fler ordrar så är det absolut viktigt att man kan skala upp produktionen, det är ganska meningslöst att ta emot ordrar om det bara innebär att de får vänta längre tid på sina leveranser. Självklart för att möta efterfrågan måste produktionen skalas upp.
Jag skulle tro att Ukraina får ett antal befintliga Gripen i början under 2026, inte bara för att kriget pågår nu utan också för att de behöver tid att skala upp med utbildningen av piloter. Beställer man 100 plan så behövs det ganska många piloter och det tar också tid att få fram.
Sedan om sisådär 3-4 år borde SAAB kunna tillverka minst dubbelt så många gripen om året som de gjort hittills och leverarat samtliga flygplan inom 10-15 år.
Det här är en framtidsorder, där man i stor utsträckning tar luftherraväldet över sitt eget land med en högst fientlig moskvastat även i fredstid. Vi kan nog aldrig räkna med att moskvastaten slutar med sina agressioner om de består och inte kollapsar.
Vid en total kollaps av moskvastaten så kan givetvis situationen uppstå att man (Europa/Ukraina) inte längre har ett behov av flera hundra gripen flygplan, men det är en helt annan situation där och inget problem egentligen för då går bara pengarna till något vettigare (förhoppningvis).
I praktiken är nu det största bekymret att finansiera utbyggnaden av produktionen och att hitta kompetent arbetskraft till att tillverka flygplanen. Det kanske ligger i tiden att Volvo verkar sparka ut sina anställda att de då går över till SAAB.
Som jag skrev ovan utgår jag från att Ukrainas ledning haft många möten med SAAB, så de har nog redan haft gott om tid med förberedelser och förhoppningsvis kanske redan börjat arbetet med att skala upp produktionen sedan en tid tillbaka? Men det tar ju tid ändå.
Att de får några plan redan 2026 har du nog rätt i. Vi får väl se när resten kommer. Men jo, du kanske har rätt i att det är tänkt mer som långsiktig plan att ha dem när kriget väl är slut för att freda sitt luftrum och avskräcka nya attacker snarare än nu i kriget.