2025-10-23, 14:08
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Har inte sett några nyheter att de ska accessa de frysta ryska tillgångarna. Du får gärna presentera en källa om du har det.

EU set to endorse deal to turn frozen Russian assets into support for Ukraine
https://www.bbc.com/news/articles/cwykd4l3dy1o
Citera
2025-10-23, 14:13
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jo, 100 plan är inget som man snyter ut på en vecka eller två direkt. Läste någon siffra här på forumet att ett JAS-plan tar ca 50 000 timmar att bygga. Hittade liknande uppgifter på nätet men då är siffrorna från 2011.
https://www.nyteknik.se/fordon/tva-a...s-plan/1672288

Kommer alltså ta sin lilla tid att få fram 100 plan plus de som redan nu finns på beställning. Enligt vad jag hittar så tillverkar man idag mellan 20-30 plan per år så lär bli några års leveranstid. Bara att utöka och bygga fler. Ska Ukraina få nytta av planen i detta krig så skulle jag säga att de behöver plan om max sex månader. Utbildningen av nya piloter tar väl sin tid också så det kanske går hand i hand.

Sverige håller på att bli den stora leverantören av förstklassiga krigsmaterial som vi en gång var. Vi har BAE systems (även om det nu inte är svenskt), SAAB och många fler som tillverkar mycket av det bästa som finns på marknaden. Kul att sverige är bra på något som inte bara är grön omställning.

Att nu JAS är förstahandsvalet hos fler och fler kunder gör också att de blir enklare att sälja framöver och större möjlighet att vi sätter igång jobbet med att utveckla nästa generations stridsflyg här i landet.

.. och ni tror inte att Ryssland kommer vinna på slagfältet innan ens den första leveransen skickas till Ukraina?

Det kommer inte finnas ett Ukraina.. tack vare säljaren Rutte, ja-sägaren Tuffa-Uffe och de härliga "ledarna" från EU som hela tiden vill hålla liv i ett eländigt krig för egna intressen.
Citera
2025-10-23, 14:22
Medlem
CodexGigass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Vem ska betala?

Jag vet att det är skattebetalare som betalar. Frågan är vilka skattebetalare.

Vilka piloter ska flyga?
Exakt, vi skattebetalare ska bekosta det ryska inbördeskriget. Vansinne!
Citera
2025-10-23, 14:40
Avstängd
zebbe36s avatar
Precis försäljningen av Jas plan hamnar i aktieägarnas fickor. Staten får inte många kronor av denna försäljning.
Det blir väl skattebetalarna som får stå för notan. För hur ska Ukraina betala för planen?
Citera
2025-10-23, 14:44
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
EU set to endorse deal to turn frozen Russian assets into support for Ukraine
https://www.bbc.com/news/articles/cwykd4l3dy1o

"To get around this issue the EU could "borrow" Russia's frozen money held by Euroclear and replace it with an IOU backed by all member states underwriting the debt."

"What are the issues?
The most glaring issue with the "reparations loan" scenario is that it hinges on Ukraine winning the war and Russia accepting to pay damages.

There is no guarantee Russia will agree to this. If it doesn't, the EU could forgive Kyiv's debt – but it would still have to repay the money it borrowed to fund the IOU to Euroclear.

That burden would effectively fall to European taxpayers – an uncomfortable option for most European governments."
l

Det är ett lån, EUs medlemstater betalar. Dvs skattebetalarna i dessa stater. Dvs Du och jag.
Senast redigerad av Cobra Mk III 2025-10-23 kl. 14:59.
Citera
2025-10-23, 14:58
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag har rätt bra insikt i industrin då jag både jobbat där och nu jobbar mot dem men inte SAAB ska tilläggas utan industrier inallmänhet. Att öka produktionen är inget man gör över en natt även om det just i SAAB:s säkert går att öka en viss del men ska man skala upp ordentligt så krävs det utbyggnad och nyetableringar och då tar det längre tid.
Som jag förstår det så strular väl fabriken i brasilien lite och de får inte fram det antalet som var målet än iallafall men kanske är det dags att ta ett ordentligt omtag så kan det ske saker.

Jo det är ju lätt för oss att sitta här och säga att det "bara är att öka produktionen". Men som sagt var utgår jag från att Zelensky och ledningen för SAAB har diskuterat det ingående. Och de har garanterat haft många möten om detta även innan som vi inte känner till, kanske ända sedan krigets början? Så jag tror SAAB sedan länge tillbaka är väl förberedda på det. Men visst, det tar ju tid att fixa även om man är väl förberedd.

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
När man får in fler ordrar så är det absolut viktigt att man kan skala upp produktionen, det är ganska meningslöst att ta emot ordrar om det bara innebär att de får vänta längre tid på sina leveranser. Självklart för att möta efterfrågan måste produktionen skalas upp.

Jag skulle tro att Ukraina får ett antal befintliga Gripen i början under 2026, inte bara för att kriget pågår nu utan också för att de behöver tid att skala upp med utbildningen av piloter. Beställer man 100 plan så behövs det ganska många piloter och det tar också tid att få fram.

Sedan om sisådär 3-4 år borde SAAB kunna tillverka minst dubbelt så många gripen om året som de gjort hittills och leverarat samtliga flygplan inom 10-15 år.

Det här är en framtidsorder, där man i stor utsträckning tar luftherraväldet över sitt eget land med en högst fientlig moskvastat även i fredstid. Vi kan nog aldrig räkna med att moskvastaten slutar med sina agressioner om de består och inte kollapsar.

Vid en total kollaps av moskvastaten så kan givetvis situationen uppstå att man (Europa/Ukraina) inte längre har ett behov av flera hundra gripen flygplan, men det är en helt annan situation där och inget problem egentligen för då går bara pengarna till något vettigare (förhoppningvis).

I praktiken är nu det största bekymret att finansiera utbyggnaden av produktionen och att hitta kompetent arbetskraft till att tillverka flygplanen. Det kanske ligger i tiden att Volvo verkar sparka ut sina anställda att de då går över till SAAB.

Som jag skrev ovan utgår jag från att Ukrainas ledning haft många möten med SAAB, så de har nog redan haft gott om tid med förberedelser och förhoppningsvis kanske redan börjat arbetet med att skala upp produktionen sedan en tid tillbaka? Men det tar ju tid ändå.

Att de får några plan redan 2026 har du nog rätt i. Vi får väl se när resten kommer. Men jo, du kanske har rätt i att det är tänkt mer som långsiktig plan att ha dem när kriget väl är slut för att freda sitt luftrum och avskräcka nya attacker snarare än nu i kriget.
Citera
2025-10-23, 15:01
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jo det är ju lätt för oss att sitta här och säga att det "bara är att öka produktionen". Men som sagt var utgår jag från att Zelensky och ledningen för SAAB har diskuterat det ingående. Och de har garanterat haft många möten om detta även innan som vi inte känner till, kanske ända sedan krigets början? Så jag tror SAAB sedan länge tillbaka är väl förberedda på det. Men visst, det tar ju tid att fixa även om man är väl förberedd.

Som jag skrev ovan utgår jag från att Ukrainas ledning haft många möten med SAAB, så de har nog redan haft gott om tid med förberedelser och förhoppningsvis kanske redan börjat arbetet med att skala upp produktionen sedan en tid tillbaka? Men det tar ju tid ändå.

Att de får några plan redan 2026 har du nog rätt i. Vi får väl se när resten kommer. Men jo, du kanske har rätt i att det är tänkt mer som långsiktig plan att ha dem när kriget väl är slut för att freda sitt luftrum och avskräcka nya attacker snarare än nu i kriget.

Nej, det är en scam för att rika västerländska oligarker ska kunna stoppa europeiska skattebetalares pengar i sina egna fickor.

Ukraina har redan förlorat, det blir skattebetalarna som får betala för detta. Var inte naiv.
Citera
2025-10-23, 15:25
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
.. och ni tror inte att Ryssland kommer vinna på slagfältet innan ens den första leveransen skickas till Ukraina?

Det kommer inte finnas ett Ukraina.. tack vare säljaren Rutte, ja-sägaren Tuffa-Uffe och de härliga "ledarna" från EU som hela tiden vill hålla liv i ett eländigt krig för egna intressen.

Hade det varit sverige som blivit anfallet så hade nog du varit glad om vi fått lite hjälp.
Citera
2025-10-23, 15:26
Medlem
CodexGigass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
det är totalt omöjligt att ukraina har råd med detta, undrar hur våra politiker tänker sverige skall själva hinna få några plan byggda....

120 plan är typ 200 miljarder minst eftersom det är mer än själva planet som kostar
De har inte råd och efter att Ryssland slukat Ukraina så faller dessa flygplan i ryska händer, och Putin myser.
Citera
2025-10-23, 15:30
Medlem
Citat:

103 år är väl den senaste uppskattningen. Med nuvarande tempo tar det den tiden att erövra hela Ukraina. Så jo, det hinner nog levereras ett eller annat flygplan innan dess...
Citera
2025-10-23, 15:59
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
103 år är väl den senaste uppskattningen. Med nuvarande tempo tar det den tiden att erövra hela Ukraina. Så jo, det hinner nog levereras ett eller annat flygplan innan dess...

.. Sure Buddy!
.. men se till att börja preppa för att rycka ut och försvara en fd Sovjetstat när Oreshnik dimper ner i Linköping, Ö-vik och andra Svenska strategiska mål pga av att Tuffa-Uffe agerar säljare åt de verkliga makthavarna är.
Fuck väljarna när Wallenbergarna ska tjäna pengarna på den finfina affären som säljren Kristersson ser till att dra i hamn.
Kommer säkert bli en fin (något fördröjd) Bonus-utbetalning om affären går i hamn.
Citera
2025-10-23, 16:57
Medlem
Citat:
.. Sure Buddy!
.. men se till att börja preppa för att rycka ut och försvara en fd Sovjetstat när Oreshnik dimper ner i Linköping, Ö-vik och andra Svenska strategiska mål pga av att Tuffa-Uffe agerar säljare åt de verkliga makthavarna är.
Fuck väljarna när Wallenbergarna ska tjäna pengarna på den finfina affären som säljren Kristersson ser till att dra i hamn.
Kommer säkert bli en fin (något fördröjd) Bonus-utbetalning om affären går i hamn.

Ja det är skrämmande som Sverige blivit. Vi hade den här dalmasen till sosse tidigare och han var väl trist på sitt vis.

Men den här Pål är nästen ofattbar - ösa ut miljarders miljarder av svenska skattepengar på Ukraina och stå där utan pengar mot gängen och värre kriminella... Kristersson och Åkesson och Busch vill inte fortsätta regera...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in