2025-10-22, 15:44
Medlem
Skänka menar dom väl ändå???
Citera
2025-10-22, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Hmm

Låt mig vara ”konspiratorisk” ett ögonblick.
Fredsförhandlingarna blir avstyrda, djupa staten vill verkligen inte ha fred.
Sen får SAAB (Wall Enberg) sälja ett hundratal Gripen.

Skickligt.

"Fredsförhandlingarna" avstyrdes eftersom Putin tydligen fortfarande totalvägrar alla typer av kompromisser och eftergifter, och det är knappast något som din djupa stat kan göra någonting åt. Han nöjer sig inte med mindre än fullständig ukrainsk kapitulation, så vad är det då man ska "förhandla" om tänker du?
Citera
2025-10-22, 15:49
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
F-16 är från 1974, MIG-29 från 1977, så jämfört med dem är JAS nytt.

Vad viktigare är att planen har utvecklats och uppgraderats rejält sedan de första tillverkades.
Fast JAS och Gripen är väl inte samma flygplan? Eller?
I min bok är Gripen en Volvo 240 och JAS en V90.
Citera
2025-10-22, 15:50
Medlem
OneTaps avatar
mäktigt. de va fan på tiden att stål kråkorna kommer till nytta istället för o stå o damma i nåt garage. putin ska veta att svenskt stål biter =)
Citera
2025-10-22, 15:51
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 180mg
Ja det verkar onekligen som att USA vill tvinga fram ett tredje världskrig. Hur många av senaste modellen JAS Gripen krävs för att sänka en rysk SU-57? Antar att ryssarna kommer förstöra alla 120 planen på en månad, utan att förlora något.
Ryssland har enbart 22 st SU-57. 120 st Gripen skulle göra slarvsylta av dem.

Indien var ryssarnas samarbetspartner i att utveckla SU-57. Tanken var att Indien skulle köpa 200 st SU-57.

Indien drog sig ur projektet för 7 år sen, och har inga planer på att köpa en enda SU-57. Säger allt om "rysk kvalitet".

Projektet har försenats och försenats pga mängder med tekniska problem. Ingen massproduktion av SU-57 har inletts.

Ryskt skräp. Som allt annat skräp ryssarna tillverkar.
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nä, jag betvivlar att Ukraina har råd med det. Jag utgår ifrån att de i så fall betalas av någon/några andra länder.

Men jag undrar om Ukraina har folk som kan flyga dem? Vad jag förstått tar det åratal att lära sig. Och det går inte bara att hoppa in i ett nytt plan bara för att man kan flyga ett annat. Men det finns kanske något stridspilot här som kan bekräfta eller dementera?
Givetvis, med tanke på att det vore kaffepengar för den samlade västvärlden, med eller utan USA.

Nu är inte jag heller stridspilot, och hoppas liksom dig på ett svar från någon som vet, men jag antar att det tar åratal att lära sig från grunden.

Det borde inte ta åratal för en fullärd stridspilot, som kan ett flygplan utan och innan, att gå över till ett annat flygplan. Kan jag tycka.

Rent teoretiskt så har dessutom ukrainarna vid det här laget redan haft åratal på sig att lära sig att flyga Gripen. Men de har kanske inte satsat på det, eftersom det inte varit säkert att de skulle få planet.
Citera
2025-10-22, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Planet som ska säljas heter Gripen E, och det är ett plan för jakt, attack och spaning (JAS).
Citera
2025-10-22, 15:53
Medlem
Mindbusinesss avatar
” Målet är att planen ska kunna börja användas nästa år, enligt Zelenskyj.
Kristersson säger att finansieringen av köpet måste lösas långsiktigt.
– Ett viktigt steg i detta kan komma att tas redan i morgon när frågan om frysta ryska tillgångar (2.200 miljarder kronor) tas upp på Europeiska rådet, säger Kristersson.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...raff-hos-saab/
Citera
2025-10-22, 15:54
Medlem
DonaldBidens avatar
Tycker det är en ynnest att svensken får betala för dessa till familjen Wallenberg!

Viktigt att vi ger tribut åt våra bättre så de inte överger oss!
Citera
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

JAS 39 Gripen E/F:

https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...in-verksamhet/
Citera
Medlem
Citat:

JAS-39 Gripen.

Men om du så vill så är kanske gen A/B en 850, C/D en V70 och E/F en XC60 eller nåt. Störst skillnad vid senaste/nuvarande generationsbyte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Skänka menar dom väl ändå???
Det kan ju betalas med biståndspengar. Bättre att köpa Gripen för biståndet än att skicka pengar till Afrika där de ändå inte gör någon nytta.
Citera
2025-10-22, 15:56
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Vem ska betala?

Jag vet att det är skattebetalare som betalar. Frågan är vilka skattebetalare.

Vilka piloter ska flyga?
Senast redigerad av Cobra Mk III 2025-10-22 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in