Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-25, 20:21
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är så med satir att många kan känna sig kränkta - men det är inte målet.

I det här fallet har ingen känt sig kränkt av satir - utan av killens uttalanden och hur han använde låten.

Nej, många svenskar har inte fällts för att de publicerat satir. Däremot har aldrig satir fungerat som försvar när människor valt att kränka individer eller grupper.
Förstår du skillnaden?
Så vilka känner sig kränkta av satir menar du?
Citera
2025-10-25, 20:25
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Pröva om du är nyfiken.
Så det står inte i lagen vad som är ett brott att yttra i Sverige?
Citera
2025-10-25, 20:27
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det var inte det enda han sa.
Så vilka fler yttranden dömdes han för?
Citera
2025-10-25, 20:28
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Det är väl ganska självklart att han ville utmåla dem på ett förklenande sätt?
Alltså ingen hets.
Citera
2025-10-25, 20:28
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandark23
Så det står inte i lagen vad som är ett brott att yttra i Sverige?
Du har just sett vad som står i lagtexten så varför frågar du?
Det står vad som ska bedömas vara olagligt.
Utifrån det utvecklas sedan en praxis.
Till varje lag brukar det finnas förord som är lite mer detaljerade kring syftet med lagen och en del fall de tänkt på redan från början.

Man kan nog räkna med att lagtext skulle vara 100 gånger lång om alla fall togs upp och folk skulle ändå hitta på olika kryphål.
Citera
2025-10-25, 20:29
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Så om ingen känner sig kränk av låten varför dömdes han då för att ha spelat låten? Rätten kunde ju ha nöjt sig med de två uttalanden han gjorde och inte blanda in en låt som gör narr av frikyrkliga homofober. Rätten framstår som korkade idioter helt enkelt.
Vad jag förstår så döms han inte för att ha spelat låten. Han döms för sina uttalanden och att han satte på låten och inleder allsång bekräftar bara att han förstått och måste ha insett att han med sina uttalanden uttryckte missaktning mot dessa grupper. Så det är sina uttalanden som han döms för.
"Vid bedömningen måste även sammanhanget och motiven för gärningen beaktas.

Wilhelm Björnemarks uttalande innebar ett utpekande av gruppen homosexuella och transpersoner. Det Wilhelm Björnemark uttalade och att han gjorde det i samband med marknadsföringen av en gruppverksamhet för HBTQI personer kan inte tolkas på annat sätt än nedsättande och förnedrande för den gruppen. Hans vidare agerande att sätta på filmen ”bögarnas fel” och inleda allsång visar även det tydligt att hans uttalanden gett uttryck för missaktning. Wilhelm Björnemark har varit fullt medveten om vad han sa och måste ha insett att han med sitt uttalande uttryckte missaktning. Han ska därmed dömas för hets mot folkgrupp."
Citera
2025-10-25, 20:32
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Så kan det vara om det kommer till domstol.
Ja jag får göra och sätta upp affischer där det står "Pedofiler är Perversa" och sedan polisanmäla det hela för hets mot folkgrupp. Undrar om det spelar någon roll vilken färg papperet har, rosa är nog mest upphetsande antar jag.
Citera
2025-10-25, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greatwhiteshark
Att kalla någon för fjant är bara mesigt men jag är snäll och kallar dig naiv.
En spade är en spade och det som skrevs var fånigt. Håller dock med om att jag inte skulle kallat någon för fjant.
Citera
2025-10-25, 20:39
Medlem
Citat:
Så den demokratiska rättigheten att motdemonstrera gäller plötsligt inte eller är det bara vänstern som har rätt till det? Och på vilket sätt togs Hbtq-aktivisternas yttrandefrihet ifrån dem? De har ju inte dömts av staten.
Motdemonstrationer är såklart tillåtna men nu var det ju inte en demonstration, utan ett event. Att gå in och störa ett sådant är ju samma sak som det som gjordes mot SD förr i världen då ”motdemonstranter” dök upp på deras torgmöten med trumpeter, biltutor och annat som lät så mycket att mötena inte kunde hållas.Och hur mycket jag än personligen ogillar SD tyckte jag att detta var helt fel (dessutom kontraproduktivt). Och dessa saker hände ändå ute på stan på allmänna platser. Det var ju inte fallet med det här eventet.

Hur mycket tror du att de där Hbtq-aktivisterna kunde säga under de 20 minuterna som den där låten gick på repeat och den dömde och hans polare skrålade med?
Citera
2025-10-25, 20:41
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ja jag får göra och sätta upp affischer där det står "Pedofiler är Perversa" och sedan polisanmäla det hela för hets mot folkgrupp. Undrar om det spelar någon roll vilken färg papperet har, rosa är nog mest upphetsande antar jag.
Ja. Gör det. Hela Sverige väntar på detta.
Ta reda på exakt vad det är som kan ge en fällande dom och kopiera.
Citera
2025-10-25, 20:41
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Du har just sett vad som står i lagtexten så varför frågar du?
Det står vad som ska bedömas vara olagligt.
Utifrån det utvecklas sedan en praxis.
Till varje lag brukar det finnas förord som är lite mer detaljerade kring syftet med lagen och en del fall de tänkt på redan från början.

Man kan nog räkna med att lagtext skulle vara 100 gånger lång om alla fall togs upp och folk skulle ändå hitta på olika kryphål.
Det är snarare rätten som hittar på kryphål för att kunna döma medborgare för hets mot folkgrupp. Malmö tingsrätt som dömde Rasmus Paludan till fyra månaders fängelse är ett exempel. Där påstod tingsrätten att Paludan hetsade mot muslimer när sanningen var att han genomgående kritiserade islam och islam är ingen folkgrupp vilket de förstod i hovrätten och friade honom för det. Han dömdes visserligen för att ha yttrat att Afrikaner och mellanösternfolk är halvgudar och aldrig gör några brott vilket visar att även hovrätten är idioter.
Citera
2025-10-25, 20:47
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad jag förstår så döms han inte för att ha spelat låten. Han döms för sina uttalanden och att han satte på låten och inleder allsång bekräftar bara att han förstått och måste ha insett att han med sina uttalanden uttryckte missaktning mot dessa grupper. Så det är sina uttalanden som han döms för.
"Vid bedömningen måste även sammanhanget och motiven för gärningen beaktas.

Wilhelm Björnemarks uttalande innebar ett utpekande av gruppen homosexuella och transpersoner. Det Wilhelm Björnemark uttalade och att han gjorde det i samband med marknadsföringen av en gruppverksamhet för HBTQI personer kan inte tolkas på annat sätt än nedsättande och förnedrande för den gruppen. Hans vidare agerande att sätta på filmen ”bögarnas fel” och inleda allsång visar även det tydligt att hans uttalanden gett uttryck för missaktning. Wilhelm Björnemark har varit fullt medveten om vad han sa och måste ha insett att han med sitt uttalande uttryckte missaktning. Han ska därmed dömas för hets mot folkgrupp."
Och här tolkar rätten att sången uttrycker missaktning. Ja missaktning mot frikyrkliga homofober vilket är fullt lagligt enligt HMF-lagen så jag förstår fortfarande inte varför rätten blandar in låten. Rättelse, enligt HMF-lagen är det ett brott att missakta religiösa så låten kan mycket väl vara hets mot folkgruppen kristna. Ja enligt lagen men åklagare skiter i lagen och åtalar aldrig hets mot kristna.
Senast redigerad av pandark23 2025-10-25 kl. 20:52. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in