2025-10-25, 20:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandark23
Uppenbarligen påstår folk att de känner sig kränkta av satir och svenska medborgare har dömts för hets mot folkgrupp för att ha publicerat satir.
Det är så med satir att många kan känna sig kränkta - men det är inte målet.

I det här fallet har ingen känt sig kränkt av satir - utan av killens uttalanden och hur han använde låten.

Nej, många svenskar har inte fällts för att de publicerat satir. Däremot har aldrig satir fungerat som försvar när människor valt att kränka individer eller grupper.
Förstår du skillnaden?
Citera
2025-10-25, 20:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Så varför är det då hets mot folkgrupp att säga "bögar idkar analsex"? För att alla inte gör det?
Varifrån har du fått att det skulle falla under HMF?
Visa mig en dom som bekräftar det du säger.
Citera
2025-10-25, 20:09
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Jo men eftersom han tidigare bråkat innan låten så var det ju tydligt vad han använde den för. Hade det varit en sån där Bögare(som Birger sa på den gamla goda tiden när inget var PK) som använder låten för att börja sin föreläsning med så hade bögen såklart inte hamnat i tingsrätten.
Så HMF-lagen gäller inte lika för alla.
Citera
2025-10-25, 20:13
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Så vilka känner sig kränkta av en låt som driver med frikyrkliga homofober?
Är du dum i huvudet på riktigt? Ingen (eller väldigt få) känner sig kränkta av låten i sig. Däremot kan man känna sig kränkt av själva situationen som började med att killen var otrevligt och sa flera saker som bedömdes vara hets mot folkgrupp. Du är väl inte så jävla efterbliven att du tror att killen av vänlighet satte på låten? Be personalen på ditt gruppboende förklara för dig vad kontext betyder. De flesta klarar ändå av att ha två tankar i huvudet samtidigt.
Citera
2025-10-25, 20:13
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varifrån har du fått att det skulle falla under HMF?
Visa mig en dom som bekräftar det du säger.
Hela den här tråden handlar ju om tonåringen som dömdes för Hets mot folkgrupp för uttalandet "Bögar idkar analsex" och uttalandet "Transvestiter brukar klippa bort kuken" och för att ha spelat en låt som gör narr av frikyrkliga homofober. Var fan är hetsen frågar jag mig.
Citera
2025-10-25, 20:17
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Så jag begår Hets mot folkgrupp genom att skriva "Pedofiler är perversa och onda" enligt lagen.
Och du menar alltså att medborgare i Sverige måste gå igenom hundratals domar och läsa tusentals sidor text för att få veta vad som är förbjudet att yttra i Sverige. Jaha, men inte ens det hjälper ju eftersom exakt samma yttranden har friats eller dömts beronde på i vilken kommun rätten ligger.
Har du inget sunt förnuft tvingas du att läsa hela lagen. Så är det.
Citera
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Är du dum i huvudet på riktigt? Ingen (eller väldigt få) känner sig kränkta av låten i sig. Däremot kan man känna sig kränkt av själva situationen som började med att killen var otrevligt och sa flera saker som bedömdes vara hets mot folkgrupp. Du är väl inte så jävla efterbliven att du tror att killen av vänlighet satte på låten? Be personalen på ditt gruppboende förklara för dig vad kontext betyder. De flesta klarar ändå av att ha två tankar i huvudet samtidigt.
Så om ingen känner sig kränk av låten varför dömdes han då för att ha spelat låten? Rätten kunde ju ha nöjt sig med de två uttalanden han gjorde och inte blanda in en låt som gör narr av frikyrkliga homofober. Rätten framstår som korkade idioter helt enkelt.
Citera
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Sammanhanget är att jag spelar låten offentligt på torget när det är Pride demonstration och säger "Fattar ni".
Pröva om du är nyfiken.
Citera
2025-10-25, 20:19
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Så det är nu ett brott i Sverige att skriva "Pedofiler är perversa".
Så kan det vara om det kommer till domstol.
Citera
2025-10-25, 20:20
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Har du inget sunt förnuft tvingas du att läsa hela lagen. Så är det.
Och i lagen står det inte vad som är förbjudet att yttra i Sverige. Så vad är olagligt att yttra i Sverige enligt sunt förnuft menar du?
Citera
2025-10-25, 20:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hela den här tråden handlar ju om tonåringen som dömdes för Hets mot folkgrupp för uttalandet "Bögar idkar analsex" och uttalandet "Transvestiter brukar klippa bort kuken" och för att ha spelat en låt som gör narr av frikyrkliga homofober. Var fan är hetsen frågar jag mig.
Nej, det var inte det enda han sa.
Citera
2025-10-25, 20:21
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Det är väl ganska självklart att han ville utmåla dem på ett förklenande sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in