2025-10-25, 15:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Förstår du verkligen inte problematiken med "Den som är utsatt avgör om det är en kränkning eller inte." ?
Nej, förstår du inte problematiken med om det var upp till förövaren att avgöra det.
Eller om samhället hade tolkningsrätten utöver det juridiska.
Citera
2025-10-25, 15:14
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Extremt godtycke och rent hyckleri, anser jag. Att spela en känd, fullt laglig satirisk låt från Grotesco, som parodierar samhällsfrågor utan att ens nudda vid hot, bedöms plötsligt som "nedsättande" och leder till rättslig granskning. Lagen du citerar har en uppenbar gummikaraktär. Den sträcks ut eller ignoreras beroende på vilken grupp som träffas och vilken agenda som råder.

Bara någraexempel på hyckleriet i etablerad media, där betydligt grövre påhopp går fria dagligen utan lagföring:

Mot ryssar: Kollektiva anklagelser om "barbariska ryssar" eller "ryskt folk som genetiskt aggressiva" i mainstream-media som SVT eller DN under Ukrainakriget. Rena generaliseringar baserat på "nationellt ursprung", men ingen åklagare rycker ut. Varför? För att de inte passar in i de "skyddade" kategorierna, trots att regeln explicit nämner "nationellt eller etniskt ursprung".

Mot män som grupp: Grova generaliseringar som "alla män är potentiella förövare" eller "toxisk maskulinitet som samhällsproblem" i krönikor från Aftonbladet eller Expressen (t.ex. under #MeToo), ofta med nedsättande ton om "män" baserat på kön. Inget åtal! Regeln är tydligen elastisk nog att ignorera kön som "grupp", medan sexuell läggning skyddas heligt.

Mot vita eller heterosexuella: Satiriska program som Grotesco själva eller debattartiklar som kallar "vita privilegierade" för "rasister per default" eller "heteronormativa strukturer som förtryckande", ofta med nedsättande anspelningar på ras/hudfärg eller sexuell läggning, men det ses som "debatt" istället för brott. Jämför med om det gällde vissa grupper, då hade regeln applicerats stenhårt.

Mot kristna eller konservativa: Media som kallar "kristna fundamentalister" för "hot mot samhället" eller generaliserar om "religiösa idioter" baserat på trosbekännelse, återigen, regeln nämner "trosbekännelse", men tillämpas selektivt. Inget rättsligt efterspel, till skillnad från om det handlade om islam eller judendom.

Detta visar regelns gummikaraktär: den är "explicit" bara när det passar. Ett verktyg för selektiv censur, inte lika rättvisa. Om en Grotesco-låt är brottslig, varför inte stämma halva mediebranschen? Eller är hyckleriet poängen?
Du får givetvis anta precis som du vill. Tvivlar att du förstår instruktioner för att baka en sockerkaka också.
Citera
2025-10-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, förstår du inte problematiken med om det var upp till förövaren att avgöra det.
Eller om samhället hade tolkningsrätten utöver det juridiska.
Det skulle bli lika fel om vi baserade lagar på vad förövare "känner".. Ditt argument är så jävla fånigt att man undrar om du tänkt igenom rättsprinciper överhuvud-taget?
Citera
2025-10-25, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Du får givetvis anta precis som du vill. Tvivlar att du förstår instruktioner för att baka en sockerkaka också.
ja, att baka sockerkaka, är nog din främsta kvalifikation att tillföra i diskussionen :-)
Citera
2025-10-25, 15:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det skulle bli lika fel om vi baserade lagar på vad förövare "känner".. Ditt argument är så jävla fånigt att man undrar om du tänkt igenom rättsprinciper överhuvud-taget?
Nej, däremot tror jag inte du förstår att det finns flera led.

En persons som utsätts för något har tolkningsföreträde på om det är en kränkning eller inte.

Juridiskt avgörs om man objektiv bedömer det som en kränkning om och om den är straffbar eller inte.

Att något inte går till domstol betyder INTE att det INTE hänt och det betyder INTE att det INTE var en kränkning.
Citera
2025-10-25, 15:30
Medlem
Citat:
Nej, däremot tror jag inte du förstår att det finns flera led.

En persons som utsätts för något har tolkningsföreträde på om det är en kränkning eller inte.

Juridiskt avgörs om man objektiv bedömer det som en kränkning om och om den är straffbar eller inte.

Att något inte går till domstol betyder INTE att det INTE hänt och det betyder INTE att det INTE var en kränkning.
Det görs ingen "objektiv" bedömning eftersom inga "objektiva" kriterier finns för lagen
Citera
2025-10-25, 15:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det görs ingen "objektiv" bedömning eftersom inga "objektiva" kriterier finns för lagen
Om du menar att det inte finns en detaljbeskrivning för exakt hur brottet ska gå till så har du rätt.
Den existerar inte för något brott - så vi får väl helt enkelt konstatera att det är en juridisk bedömning som görs - där offrets uppfattning och de faktiska händelserna bedöms.
Citera
2025-10-25, 15:43
Medlem
Citat:
Om du menar att det inte finns en detaljbeskrivning för exakt hur brottet ska gå till så har du rätt.
Den existerar inte för något brott - så vi får väl helt enkelt konstatera att det är en juridisk bedömning som görs - där offrets uppfattning och de faktiska händelserna bedöms.
Varför använder du chatGPT för att svara här? En juridisk bedömning är helt beroende av välskrivna lagar. något som inte gäller för dessa.
Citera
2025-10-25, 15:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Varför använder du chatGPT för att svara här? En juridisk bedömning är helt beroende av välskrivna lagar. något som inte gäller för dessa.
Vilka dessa?
Jag använder inte chatGPT .. varför skulle jag göra det.
Citera
2025-10-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
En sak som aldrig tas upp är att dessa HBTQRSTUV får tillträde till skolor på skoltid dvs skolplikten gör att eleverna utsätts för detta utan att få välja om de vill delta eller inte.
Påtvingad HBTQRSTUV-påverkansaktivism.
Absolut en form av hjärntvätt pågår i Sverige som börjar redan inom barnomsorgen där transpersoner får sprida "informationssagor" och bögflaggor tillåts eller kanske t.o.m. påbjuds. Vet inte men det verkar vara för utbrett för att inte vara kravstyrt.

Tänkte samma sak när representanterna från Ung i Kungsbacka skulle marknadsföra (ja de sa marknadsföra i rättegången) sin verksamhet till omyndiga och vara väldigt tjatiga om att alla skulle höra HBTQ-quizzet i skolkaféet. En person som är homo/trans behöver inte Ung i Kungsbacka för att veta vad han eller hon är. Men den sexuella läggningen känns inte som något privat längre. Killen hade rätt, det får utspelas i hemmet. Den hetsiga jakten på sexualitet i offentligheten, även heterosexuell sådan som killen sa, stör mycket.
Det saknas pengar i offentlig kärnverksamhet så läggs det skattepengar på Ung i Kungsbacka och en rättegång för ett jävla skitbrott. Killen har inte uppmanat till judeslakt som palestinademonstranterna gör dag ut och dag in utan konsekvenser. Han sa elaka saker för att provocera men personalen i kaféet kunde bara bett honom lägga av och låta quizhetsarna hålla på och trycka HBTQ-frågor i röven på eleverna som inte var intresserade.
Citera
2025-10-25, 15:55
Medlem
Citat:
Vilka dessa?
Jag använder inte chatGPT .. varför skulle jag göra det.
Det är uppenbart... ingen normalt uppväxt svensk skriver på sådant sätt som LLM:er gör. (eller så klipp o klistrar du från någon annan som genererat texten :-) )

Detta är min känsla, och vem är du att påstå att känslan är "fel"

p.s. Du är mer övervakad än vad du tror ...
Senast redigerad av slipperyslope 2025-10-25 kl. 15:58.
Citera
2025-10-25, 15:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är uppenbart... ingen normalt uppväxt svensk skriver på sådant sätt som LLM:er gör.
Då är jag väl en onormalt uppväxt svensk då. För jag använder inte chatGPT - vad är LLM?

Citat:
Detta är min känsla, och vem är du att påstå att känslan är "fel"

p.s. Du är mer övervakad än vad du tror ...
Du missförstår givetvis vem som tolkningsföreträde - det inte du, det är jag när det handlar om mig.
Men om jag sparkar dig på benet så har du tolkningsföreträde och avgör om det gjorde ont eller inte.

Edit
Citat:
OT men LLM är large language model som producerat delar av dina poster.
Tack för info.
Nej, jag producerar mina texter helt på egen hand. Men det kanske är en komplimang att du tror att någon typ av AI gjort det.
Senast redigerad av micro113 2025-10-25 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in