2025-10-22, 15:51
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
De får väl gå ett steg till dvs varför folk hur ut sina lägenheter till airb och fastighetsägare. De borde vända sig mot sig själva

Sen har turister blivit betydligt fler i massor
Det tillkommit kineser, indier och annat östfolk
Sen Instagram turism på det där alla bara ska fota vissa kända saker och drar runt i massor utan intresse för landet utan bara sina sociala konton!

Tror spanjorerna saknar skandinaverna som ändå var ganska snälla och roliga

Det har varit lite för lätt att köpa fastigheter i Spanien. Spanjorerna har lättvinnligt sålt både tomtmark, fastigheter och affärsverksamhet till diverse maffia konstellationer vars enda syfte är att tjäna en hacka. Sedan rår de själva inte på dessa övermäktiga affärsmän som finansierat lägenhetsimperium med kokainpengar.
Istället ger man sig på en turist som dricker öl och fotar en palm i solnedgång.

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Usch varför vill folk resa till de landet när dom är så otrevliga..

Nu är ju inte alla spanjorer genuint otrevliga, utan det är små falanger ofta vänsterpatrask som slösat bort sitt liv på att röka braj på stranden istället för att utbilda sig, skaffa jobb/affärsverksamhet och köpa sin egen lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Skulle ALDRIG i mitt liv sätta min fot i ett land och/eller turistort där de inte vill ha mig eller mina pengar. Tror dessa idioter fort skulle ändra sig om alla hade den inställningen och turismen drog sig tillbaks från dessa ställen, med massarbetslöshet och ekonomisk misär, som följd...

Under pandemin 2020 kunde man få sin röv kysst av spanjorer för att man skulle turista hos dem. Folk stannade hemma 2020 på grund av pandemin, 2021-2022 på grund av dålig ekonomi efter pandemin och tog sedan igen allt med råge från 2023 fram tills nu.
Jag var på Ibiza 2022 och har sedan dess inte varit i Spanien. Istället satsade jag på Italien, Grekland, Rumänien och Kroatien där man kände sig välkommen.
Upplevde greker och rumäner som otroligt trevliga och gästvänliga.
Citera
2025-10-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, turismen är ju bra för dem som kan tjäna pengar på det - typ ägare till hotell, matställen, taxirörelser, guideföretag. Men för övriga invånare har det blivit svårare, eftersom priserna drivs upp, och det är nästan omöjligt för dem att t.ex. hitta en bostad som de har råd med, eftersom turisterna kan betala så mycket mer för att köpa eller hyra än vad lokalbefolkningen kan med sina löner... Jag kan faktiskt förstå ilskan.

Problemet är alltså inte turisterna, de kommer och slevar in pengar i ekonomin. Problemet är deras inrikespolitik som inte fördelar pengarna på vettigt sätt och tillgodoser invåndarnas behov i första hand.

Ca 12% av spaniens befolkning jobbar med turism.
Ca 15% av ekonomin är turism. (jmf. Sverige ca 2.5%).
De som vill ha bort den helt är ju dumma i huvudet. Däremot behövs nog en kraftinsats i inrikespolitiken kring utländska köp av bostäder etc.
Senast redigerad av kalleboool 2025-10-22 kl. 16:29.
Citera
2025-10-22, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
I Valencia utbröt bråk mellan turister och lokalbefolkningen.
Lokalbefolkning hade tydligen ett "arrangemang" och gillade inte att turister gick rakt igenom arrangemanget.
Det framkommer inte att gatan var officiellt avstängd.
Misstänker att det kommer fler sådana konfrontationer i framtiden. Jag tror att det här bara är början.

Länk till Expressen: https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/turisterna-och-invanarna-i-storbrak-dra-at-helvete/
Självklart får man stå upp för sig själv isåfall. Inte för att jag hade gått igenom hur som helst. Men gillar att ta för mig och ha mitt space. Hade lätt knockat ett par afrikaner om de försökte sig på något
Citera
2025-10-22, 17:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Problemet är alltså inte turisterna, de kommer och slevar in pengar i ekonomin. Problemet är deras inrikespolitik som inte fördelar pengarna på vettigt sätt och tillgodoser invåndarnas behov i första hand.

De som vill ha bort den helt är ju dumma i huvudet. Däremot behövs nog en kraftinsats i inrikespolitiken kring utländska köp av bostäder etc.
Det är just utländska köp av bostäder.
Detta driver upp priserna så lokalbefolkningen har svårt att kunna köpa en egen bostad.

Motsvarande finns i Sverige och svenska Västkusten har mängde med norrmän köpt bostäder så priserna är helt vansinniga.
Citera
2025-10-22, 17:56
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
I Valencia utbröt bråk mellan turister och lokalbefolkningen.
Lokalbefolkning hade tydligen ett "arrangemang" och gillade inte att turister gick rakt igenom arrangemanget.
Det framkommer inte att gatan var officiellt avstängd.
Misstänker att det kommer fler sådana konfrontationer i framtiden. Jag tror att det här bara är början.

Länk till Expressen: https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/turisterna-och-invanarna-i-storbrak-dra-at-helvete/

Implementera omgående ett socialt kreditsystem som täpper till truten på dessa spanska arbetarklass-kommunister. Spanien lever på turism.

Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Ironin är att det är socialt accepterat att hata på turister nu (vem såg det komma?) men ve den som hatar på massinvandring som ju är en extremt mycket skadligare form av "turism" än vanlig turism. Vanlig turism leder inte till folkutbyte.

Så folk vågar som vanligt inte klaga på den verkliga elefanten i rummet, så man "scapegoatar" turister istället. Dumma turister som kommer till Gotland!! De dricker upp vårt vatten!!

Spanien har ju ohyggliga problem med muslimer och afrikaner och ändå väljer man att hata på turister. Dum och dummare!

De har haft demonstrationer även mot sådant i Spanien.

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Turister blir lätt en tacksam måltavla.

Svårare att ställa politiker till svars för den undermåliga reallöneutvecklingen under 2000-talet på ca 2-5-% beroende på vilken sektor spanjorerna arbetar i.

Har dock aldrig stött på några turistfientliga yttringar och då är vi ändå på vårt ställe 4-5 ggr per år.

Har stött på glödande turisthat i Alicante-området men aldrig på Kanarieöarna. Det är lägre arbetarklass-kommunister som står för turisthatet. Fattig är man för att man inte begriper bättre och ger sig på turister snarare än de egna politikerna gör man av samma skäl.

Den ekonomiska utvecklingen lär bara bli värre och hatet lär öka exponentiellt med det inom dessa kretsar
Citera
2025-10-22, 18:27
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool

Precis! Spanien har länge drabbats av en extrem ungdomsarbetslöshet som politikerna inte gjort något åt.
I länder som Polen har man gjort slut på ungdomsarbetslösheten genom sänkta skatter till unga.
Spanien tänker istället begränsa turismen som ju är deras inkomstkälla.
Nu saknas bara att Seat klappar igen sin biltillverkning, lite fler MENA och vi har ett förlorat land.

Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmeatball123
Självklart får man stå upp för sig själv isåfall. Inte för att jag hade gått igenom hur som helst. Men gillar att ta för mig och ha mitt space. Hade lätt knockat ett par afrikaner om de försökte sig på något

Som jag skrev i ett tidigare inlägg. De vågar inte ge sig på anabola-huliganer utan det är tryggt att ge sig på en tjej på cykel.
Jag tror att Dinano Zagrebs ökända BB-huliganklan hade nog snällt kunnat marschera igenom utan att någon öppnat käften.
Harat att man av feghet väljer att ge sig på tjejer och folk utan våldskapital.

Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Implementera omgående ett socialt kreditsystem som täpper till truten på dessa spanska arbetarklass-kommunister. Spanien lever på turism.

De har haft demonstrationer även mot sådant i Spanien.

Har stött på glödande turisthat i Alicante-området men aldrig på Kanarieöarna. Det är lägre arbetarklass-kommunister som står för turisthatet. Fattig är man för att man inte begriper bättre och ger sig på turister snarare än de egna politikerna gör man av samma skäl.

Den ekonomiska utvecklingen lär bara bli värre och hatet lär öka exponentiellt med det inom dessa kretsar

Hatet kommer från:
1. Ungdomsarbetslöshet
2. Maffia som köpt upp fastigheter

Klart att det är botten av samhällspyramiden som bär sig åt sådär. Allt fler människor lär undviks Spanien om de håller pådär.
Vi behöver inte många % sänkning av turistflödet innan de själva kommer att böla över förlorad inkomst.
Citera
2025-10-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Turister blir lätt en tacksam måltavla.

Svårare att ställa politiker till svars för den undermåliga reallöneutvecklingen under 2000-talet på ca 2-5-% beroende på vilken sektor spanjorerna arbetar i.

Har dock aldrig stött på några turistfientliga yttringar och då är vi ändå på vårt ställe 4-5 ggr per år.

Beror på hur man för sig som turist. I synnerhet brittiska turister har en förmåga att reta gallfeber på folk.
Citera
2025-10-22, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profilbild
Beror på hur man för sig som turist. I synnerhet brittiska turister har en förmåga att reta gallfeber på folk.
För att inte prata om ryska turister. Dom är vidriga. Nummer 2 är engelsmän.
Citera
2025-10-22, 19:27
Medlem
WordWarriors avatar
Ytterligare något som verkar vara organiserat uppifrån med artificiella ideologiska medel. Varför har protesterna dykt upp i princip samtidigt runt om inom EU? Tro inte på slumpen.
Citera
2025-10-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Vad kommer det sig att Spanien är så populärt för turister i förhållande till Italien? Man hör att hus säljs gratis där, men inga svenskar verkar sugna på att flytta dit ändå. Men måste ju finnas någon hake..

När hus skänks bort så behöver de oftast renoveras upp mycket. Dessutom så medföljer ofta kravet att den som får huset blir en permanent boende där, det är italienska avfolkningsorter som gör så för att locka yngre boenden såsom barnfamiljer.
Citera
2025-10-22, 19:55
Medlem
Jag är aldrig en turist när jag reser nånstans, utan resenär.
Citera
2025-10-22, 20:04
Medlem
SmokeFrees avatar
Jag var i Lissabon i somras och kände inte av det. Fick fler Komplimanger på en vecka ärn man får i Sverige en hel livstid😍 "I Love ur Piercings" var det mest Populära...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in