• 1
  • 2
2025-10-22, 00:50
Medlem
Grovyles avatar
25-10-21 och guldet rasade med närmare 6%, Silver rasade 7%. Visst att det skulle gå ner till slut på dessa rekordnivåer, men så mycket på 1 dag? Varför?
Var det toppen för denna gång?
Eller är det någon/några som manipulerar ner priset för att köpa billigare?
Citera
2025-10-22, 00:54
Medlem
Tror det går upp igen!
Citera
2025-10-22, 02:43
Medlem
Grovyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Tror det går upp igen!
Hoppas det... köpte guld mex 20 i hävstång
Citera
2025-10-22, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovyle
Hoppas det... köpte guld mex 20 i hävstång
Det betyder att du förlorade allt. Man ska köpa innan något går upp, inte när taxichauffören börjar prata om att något är fantastiskt.
Citera
2025-10-22, 04:16
Medlem
Riksreptilens avatar
Silvertackorna har jag köpt på mig allt eftersom sedan 2018,så får bli mer nergång innan det blir havregrynsgröt till middag

Prognos för palladium som var den senaste jag skaffade ii våras.??

Tillägg: Indiens smyckesmarknad är där näst mest guld omsätts men p g a rekordhöga priser har en del handlare börjat försöka sälja mer silver.

https://www.bbc.com/news/articles/c3vnk3w0z69o
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-10-22 kl. 04:20.
Citera
2025-10-22, 07:32
Medlem
Jagarjagarens avatar
Enda skälet att vi ens pratar om det här är vad som hänt i år. Att guldet har fluktuerat några procent hit eller dit över en dag har vi sett "typ jämt" på guldmarknaden - men då låg guldet på en lägre nivå i pris.

Före Augusti i år var det på silvermarknaden inte ovanligt med prisförändringar på mer än 10% på dagsbasis - då silvret låg och skvalpade plus eller minus några dollar dagligen - men runt $30. Det var ju faktiskt inte förrän i slutet av Augusti som alla "silverbugs" började prata om "historiska genombrott" när silvret gick över $35. Och vi bröt $40 i september. I Oktober bröt vi $50 för typ några veckor sedan och silvret har sedan dess varit uppe över $54 flera gånger förra veckan - så... Well... Jag tycker kanske inte att det är så iögonfallande med de senaste dagarnas kurssättningar.

Min poäng är: Hade det här hänt - i princip _någon_ annan gång under de senaste åren - med samma kurssänkningar - oavsett om vi räknat procent eller dollar - hade ingen reagerat. Man hade sett det som "normalt".

Jag tror själv att det är rimligt att tro att vi ser en konsolidering - och sedan en återhämtning. I silver-caset tror jag vi går in i det nya året med ett silverpris på mellan $60 och $65 per uns. I Guldcaset tror jag på en kurs runt $4600...

Vi har blivit så vana vid nya ATH varje dag att folk får panik av "vanliga" marknadsrörelser.
Citera
2025-10-22, 07:37
Medlem
Kollektivtrafikens avatar
Guldpriset brukar vara en bra indikator på att saker är oroligt.
Kollade priset nu, fick en chock!!! Vad är det som händer i världen? Oroligt?
Citera
2025-10-22, 07:44
Medlem
Hur kan något gå ned och samtidigt gå plus
Citera
2025-10-22, 09:35
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Hur kan något gå ned och samtidigt gå plus
I dagens clown samhället finns det gott om pump & dump scheman som vert betydligt mer lönsamma för de som håller i mattan. Tror det syftar på att "guldet kunde ha gått upp mer", men guld är ju alltid guld, det är relativt stabilt, har alltid vart å kommer alltid att vara det. Visst har det gått upp senaste året, men det har ju också inflationen, så hur mycket guldet faktiskt gått upp är svårt att säga. De gör en höna av en fjäder när vi får en 5% krasch efter kanske 80% uppgång på ett år.
Citera
2025-10-22, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
I dagens clown samhället finns det gott om pump & dump scheman som vert betydligt mer lönsamma för de som håller i mattan. Tror det syftar på att "guldet kunde ha gått upp mer", men guld är ju alltid guld, det är relativt stabilt, har alltid vart å kommer alltid att vara det. Visst har det gått upp senaste året, men det har ju också inflationen, så hur mycket guldet faktiskt gått upp är svårt att säga. De gör en höna av en fjäder när vi får en 5% krasch efter kanske 80% uppgång på ett år.

Men titta vad ts skriver, guldet ner 5+%. Det kan inte plus och ned samtidigt.
Citera
2025-10-22, 09:38
Medlem
Antar att många spekulanter som kortsiktigt gick in i silverracet hämtade hem sin vinst. Det var stora mängder och koordinerade sälj så en större aktör... låg förmodligen bakom.
Dock påverkar denna nedgång på silver mindsetet på de silversamlare som förstått att något är på väg att braka loss.

AI nämns som en alldeles för högt värderad bubbla och kapitalet måste hitta andra platser att vila..
Guld som nyligen blev en Tier 1 asset är ju nu än mer eftertraktad hos banker och investerare och driver upp efterfrågan ytterligare..

Håll kvar och köp mer.
Citera
2025-10-22, 09:38
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Men titta vad ts skriver, guldet ner 5+%. Det kan inte plus och ned samtidigt.
Se där, det missade jag. Kanske är Kines, där är plus rött och negativt grönt, de gör allt bakvänt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in