• 1
  • 2
2025-10-21, 23:39

Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Som många säkert hört kommer Mjällby AIF vinna Allsvenskan vad det verkar. Mediebevakning av detta har ju varit extremt yster och jätte fokus på underdog mm. Speciellt har jag hört mycket om "bygden" och hur den byggt och bärt laget till seger. Har dock noterat att inte ett ord om SD nämnts, trotts att största partiet i valkretsen Hällevik är SD med 36%

Vad tror ni detta beror på? Varför haltar bevakningen så?

https://resultat.val.se/val2022/RD/10/1083/10830109?r=S
2025-10-21, 23:42

Medlem
Därför att det handlar om fotboll inte om Sd!
2025-10-21, 23:44

Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Som många säkert hört kommer Mjällby AIF vinna Allsvenskan vad det verkar. Mediebevakning av detta har ju varit extremt yster och jätte fokus på underdog mm. Speciellt har jag hört mycket om "bygden" och hur den byggt och bärt laget till seger. Har dock noterat att inte ett ord om SD nämnts, trotts att största partiet i valkretsen Hällevik är SD med 36%

Åkesson är ju även en hängiven supporter till Mjällby kan nämnas.

Anledningen till att det inte nämns är ju att inget bra eller framgångsrikt får associeras med SD ellet Åkesson. Det förstör ju hela narrativet dom försöker trycka upp i folks ansikte.

Åkesson är ond och hatar allt.
Alla som röstar på SD är arbetslösa, feta, fula, arga, bittra. Allt som kommer från områden med stark koppling till SD eller nationalism är av ondo.
2025-10-21, 23:45

Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Har du någonsin varit med om att det har rapporterats om vilket parti som varit störst/styrt i en kommun/stad/valkrets i samband med att ett lag vunnit allsvenskan?
Nej, det har du med all sannolikhet inte.
Varför skulle det då göras när det råkar vara SD?
2025-10-21, 23:47

Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

Är man insatt i fotboll, både nationell och internationell så vet man att olika grupper ofta har olika lag och att det finns en politiskt laddning. Självklart bör det nämnas. Faktum är att såna saker väldigt ofta nämns.
2025-10-21, 23:48

Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Fast det gjorde det inte när Zlatan användes som posterboy för mångkulturen? Vad har ändrats?
2025-10-21, 23:49

Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Är man insatt i fotboll, både nationell och internationell så vet man att olika grupper ofta har olika lag och att det finns en politiskt laddning. Självklart bör det nämnas. Faktum är att såna saker väldigt ofta nämns.

I Sverige?
Kom gärna med exempel...
2025-10-21, 23:54

Medlem
Citat:
Faktum är att såna saker väldigt ofta nämns.
Har du något exempel att länka? Svenskt då alltså.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-10-21 kl. 23:56.
2025-10-21, 23:54

Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Har du någonsin varit med om att det har rapporterats om vilket parti som varit störst/styrt i en kommun/stad/valkrets i samband med att ett lag vunnit allsvenskan?
Nej, det har du med all sannolikhet inte.
Varför skulle det då göras när det råkar vara SD?

En väldigt stor del av den rapporting jag hört har tagit väldigt hårt avsteg i bygden och hur bygden byggt laget, men inte ett ord om vad det är för byggd. Det har till och med helt exkluderande att det är Sölvesborgs kommu . Känns nästan som att det är någon form av märkning.
2025-10-21, 23:57

Medlem
Citat:
Åkesson är ju även en hängiven supporter till Mjällby kan nämnas.

Anledningen till att det inte nämns är ju att inget bra eller framgångsrikt får associeras med SD ellet Åkesson. Det förstör ju hela narrativet dom försöker trycka upp i folks ansikte.

Åkesson är ond och hatar allt.
Alla som röstar på SD är arbetslösa, feta, fula, arga, bittra. Allt som kommer från områden med stark koppling till SD eller nationalism är av ondo.

De flesta vet att Mjällby ligger i Sölvesborgs kommun så det är knappast någon överraskning!
2025-10-22, 00:01

Medlem
Stenballes avatar
Citat:
En väldigt stor del av den rapporting jag hört har tagit väldigt hårt avsteg i bygden och hur bygden byggt lager, men inte ett ord om vad det är för byggd. Det har till och med helt exkluderande att det är Sölvesborgs kommu . Känns nästan som att det är någon form av märkning.

Du svarade inte på min fråga, och nej, man kopplar vanligtvis inte ihop politiskt styre med idrottsliga prestationer, oavsett vilka som styr.
Luleå är svenska mästare i ishockey, men hittar du någonstans att det kopplas till vilka som styr Luleå politiskt?
Nej.
2025-10-22, 00:08

Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Du svarade inte på min fråga, och nej, man kopplar vanligtvis inte ihop politiskt styre med idrottsliga prestationer, oavsett vilka som styr.
Luleå är svenska mästare i ishockey, men hittar du någonstans att det kopplas till vilka som styr Luleå politiskt?
Nej.

Fast man kopplar sällan bygden så hårt till lagen heller. Luleå hockey som du exemplifierar med är förutom namnet rätt frikopplat från både Luleå och även Norrland.
Endaliknade exemplet jag kan komma på är Häcken, men då mest exotismen över att de är från Hisingen
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in