2025-10-25, 17:49
Avstängd
Mukhaiznas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns luftvapen som ger en korrekt rekyl (enklare brytvapen slår "åt fel håll") och har lämplig ergonomi. Sådana vapen kan man mycket väl träna med.

Skall man vara petnoga (brukar rekommenderas vid vapenhantering) ställs ungefär samma krav på sådant skytte som på licensbelagda vapen.
Vem orkar ladda om ett luftgevär då man ladda ett bx-15 blåsa 15 skott på raken?
(Vet att du inte frågade mig)
Citera
2025-10-26, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mukhaizna
Vem orkar ladda om ett luftgevär då man ladda ett bx-15 blåsa 15 skott på raken?
(Vet att du inte frågade mig)
Den som skjuter över 10 000 skott per år och vill hålla nere kostnaden?
Citera
2025-10-30, 23:41
Avstängd
Mukhaiznas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Den som skjuter över 10 000 skott per år och vill hålla nere kostnaden?
Om du har tid och ork att ladda ett luftgevär 10000gr per då har du inget liv grabben.
Citera
2025-10-31, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mukhaizna
Om du har tid och ork att ladda ett luftgevär 10000gr per då har du inget liv grabben.
Inte jag men de som huserar i ett forum för sportskyttar.

Mät upp en sträcka i din bostad. Bygg en kulfångar bakom en tavla. Vänd på tavlan och skjut 100 skott medan potatisen kokar. Vänd tillbaka tavlan och ät middag. Upprepa.
Citera
2025-11-02, 23:16
Medlem
fsdfsdfs avatar
En sak att eventuellt tänka på för diskussionen: I storstadsregions-kommunen där jag bor står det i lokala ordningsföreskrifterna att all "Tillstånd av polismyndighet krävs för sprängning och skjutning med eldvapen inom HELA kommunen". Så även fast jag råkar bo utanför detaljplanerat område är det ändå förbjudet, eller åtminstone tillståndspliktigt. Detta varierar och är som tur är inte fallet på många (de flesta?) andra ställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in