• 1
  • 2
2025-10-21, 20:00
Medlem
Trakessons avatar
Det är uppenbart att Flashback översvämmats av konton (i väldigt många fall väldigt gamla konton som aldrig tidigare skrivit något) med väldigt få inlägg som oavsett vad det handlar om försvarar Ryssland in absurdum och skyller kriget på Ukraina och/eller NATO och västeuropa. Självklart ska man få tycka det och uttrycka det, men när samma argument framförs av en armé av konton med bara några få inlgg och som aldrig skrivit i några andra trådar är det ganska uppenbart att det handlar om en trollfabrik. Jag föreslår att det införs en spärr så bara konton med tex 1000 inlägg tillåts posta i de här trådarna. Då slipper vi också ständiga anklagelser om rysstroll.
Citera
2025-10-21, 20:15
Medlem
Då förstör vi allt vad flashback handlar om bemöt dem istället!
Citera
2025-10-21, 21:18
Medlem
Graavargs avatar
Det är ingen större idé att bemöta ideologiska troll, oberoende av vad ämnet gäller. Och de dyker upp i nästan alla trådar, inte bara när det handlar om Ukraina och Ryssland.

De är rent generellt inkapabla till självständig tankeförmåga, jag kan ge mig fan på att riktiga papegojor är smartare än vad de är. Den enda "vinsten" med att bemöta dem är att man kanske emellanåt hindrar nån mindre intellektuellt bemedlad från att tro på deras skitsnack.

Emellanåt råkar det sig så att nåt troll startar en trolltråd, och de enda som joinar den är andra troll med samma ideologiska låsning. Det är faktiskt roligt att följa med när de alla tillsammans börjar grupprunka för att övertyga både sig själva och de andra om de "nog har rätt".

Det som är kul med det, förutom att det är ett slags socialt experiment, är att man snabbt inser att det här gänget behöver man aldrig oroa sig för. De är alla sådana som tycker att tvättmaskiner är alldeles för komplicerade och därför alltid tvättar allt på precis samma tvättprogram, det program som montören råkade använda när han testade den tvättmaskin han just installerat åt dem. Inga krutuppfinnare precis, och inte kommer de att ta över världen heller. Går de litet för långt bort hemifrån hittar de sannolikt aldrig tillbaks, så det finns säkert nåt slags svinn...

Visst kan de vara irriterade, som sagt skulle ett gäng riktiga papegojor vara mer intressanta att diskutera med. Men man kan ju vara litet medmänsklig och tänka på att de har inget annat betydelsefullt i sina liv än att pumpa ut samma idiotier på internet, i tråd efter tråd efter tråd. Så vi kan väl vara schyssta och låta dem hållas.
Citera
2025-10-21, 22:01
Medlem
Galejans avatar
Ja, för att bevara Flashbacks grundläggande idé om yttrandefrihet för alla är det viktigt att vi begränsar möjligheten att yttra sig för sådana som vi inte håller med.
Citera
2025-10-21, 22:03
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag föreslår att det införs en spärr så bara konton med tex 1000 inlägg tillåts posta i de här trådarna. Då

Kan inte Flashback göra ett pris för det mest korkade förslaget någonsin på detta forum, skulle tippa att denna skulle ligga top 3.

Så du menar att jag och mång andra som hängt här sedan urminnes tider knappt får skriva i din favorittråd bara för man inte skriver i alla trådar man läser?
Botar är ju en grej, troll (om det nu är det) får man räkna med på öppna forum.
Citera
2025-10-21, 23:13
Medlem
Tomtekukars avatar
Det börjar bli svårt att skilja mellan NATO-anhängare och religiösa sekter — samma tro, samma vrede, samma blinda punkt. Man måste älska paradoxen: för att slippa ‘rysstroll’ vill du införa exakt den typ av censur de anklagas för. Lysande cirkel.
Citera
2025-10-22, 00:07
Medlem
kyrkstockens avatar
Buhu, alla håller inte med om Aftonbladets syn på Ukrainakonflikten.

Själv kan jag tex. för mycket historia för att köpa västnarrativet.

Slava Putin! Och till våren tar vi gotland också. Stockholmsveckan blir "ryssveckan" i Visby.
Citera
2025-10-22, 02:16
Medlem
Är det inte många studenter inne här som övar sin argumentationsteknik på detta sätt också?

Då är Ukrainafrågan ett tacksamt ämne att argumentera och öva sig i, detta tack vare att det är så känslig fråga.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-10-22 kl. 02:18.
Citera
2025-10-22, 02:24
Medlem
Onanikrems avatar
Låt ryssarna skriva sina trollinlägg, trådar och skit. Jag skrattar mest åt dem. Kan faktiskt se humorn i det hela. När jag skriver: "Jag tycker det är fint att det dör ryssar varje dag vid fronten blir de utom sig av ilska" haha
Senast redigerad av Onanikrem 2025-10-22 kl. 02:27.
Citera
2025-10-22, 08:02
Moderator
Ancistruss avatar
Pga stora återkommande problem med avstängda och bannlysta användare som bara registrerade nya konton och fortsatte posta där tvangs vi tyvärr införa en begränsning så att endast de med "PM-status" kunde posta där. (PM-status innebär att man varit medlem i minst 30 dagar och har minst 50 registrerade inlägg.) Jag tycker faktiskt det hjälpte en hel del.

Jag har svårt att tro att Admin skulle godkänna en gräns på 1000 inlägg. Möjligen kanske att ändra till "Laidback-status" (alltså att ha varit medlem i minst sex månader och ha minst 200 registrerade inlägg)?
Citera
2025-10-22, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Pga stora återkommande problem med avstängda och bannlysta användare som bara registrerade nya konton och fortsatte posta där tvangs vi tyvärr införa en begränsning så att endast de med "PM-status" kunde posta där. (PM-status innebär att man varit medlem i minst 30 dagar och har minst 50 registrerade inlägg.) Jag tycker faktiskt det hjälpte en hel del.

Jag har svårt att tro att Admin skulle godkänna en gräns på 1000 inlägg. Möjligen kanske att ändra till "Laidback-status" (alltså att ha varit medlem i minst sex månader och ha minst 200 registrerade inlägg)?

Det stora problemet är oftast i de stora samlingstrådarna och när en skara av troll samlas där för att styra diskussionerna dit de vill genom ren gemensam pöbelsmentalitet, så det som främst bör uppmärksamma är hur mycket som de postar i specifika trådar.
Det är ju egentligen inte bara i den tråden som dessa problem finns utan vi hade det även under covid, samt även när det kommer till förintelseförnekarna.
Citera
2025-10-22, 09:03
Medlem
Wrossmols avatar
Alltså Det beror på. Många av dessa med tusentals inlägg skriver bara trams. Emedan nån som skrivit typ 200 inlägg på tre år kan ha skrivit jävligt bra genomtänkta inlägg. Kvalitet går före kvantitet! Så detta va ett uruselt förslag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in