Citat:
Ursprungligen postat av
Vitis
Ja, där finns en uppriktig fråga.
Är det för min eller hans skull?
Vill jag förbättra kontakten för att läka mina sår eller finnas där för hans skull?
Jag vet uppriktigt sagt inte.
Att du ens frågar så är för sorgligt. Så länge du inte vill ha kontakt enbart för hans skull är det noll värt för honom, och det är väl det han känner, att du innerst inne inte bryr dig om honom, utan mest dig själv. Därmed blir hans avvisande hållning förståelig.
Du klarade inte av att ge honom prio ett när han var barn, och vill inte ge det nu heller, dvs du är fortfarande lika egotrippad som under hans uppväxt. Ord säger ingenting, handling allt.
Du svarade inte på hur hans sociala/ekonomiska situation ser ut. Där kan du göra en insats och visa att du bryr dig (utan att begära något tillbaka, belöning får du genom att se honom glad). Om du inte kan vara ärlig och ge med hjärtat, lämna grabben ifred.
E*
Citat:
Ursprungligen postat av
Kustenklar
Du ska söka professionell hjälp . Kanske t om par-terapi. Många kommuner erbjuder gratis familjerådgivning/ samtalsterapi några träffar .
Men! Sätt hans känslor i första rummet . Han känner tydligt en ilska, sorg och besvikelse över hur du varit som förälder. Det betyder inte att han någonstans förstår att du kan ha förändrats, men det är ändå helt avgörande för honom att få möjlighet att berätta om den besvikelse och de känslor han känner att du ansvarar för och enbart du kan få honom att läka - beroende på ditt mottagande.
Då krävs en partisk person emellan er som kan vägleda neutralt och inte känslostyrt.
Jag misstänker att han även sluter sig mot dig- eftersom har märker att du blir ett ”offer ” när det närmar sig samtal om dessa känslor och uppgörelser av det förflutna -
så han känner inte trygghet eller tillit nog att möta dig som en vuxen och samlad pappa. Han känner kanske att han behöver den pappan framför sig - som han aldrig hade som barn, och att han får vara det barnet som han egentligen var - men aldrig fick liv att vara för dig.
När du klär dig i rollen som ett ”offer” pga egna obearbetade känslor som du ÖVERFÖR (omedvetet) på honom iom det!- så förminskar du omedvetet/automatiskt hans tolkning och rätt till att få utrycka sina sårade, förminskade och kränkta känslor , precis som när han var barn.
När du gör dig ”liten och offer ” för att du tror det signalerar att du bär din skuld och skam nu- för att han ska godkänna dina ursäkter - så har du redan gjort honom till föräldern i er relation - igen ( kanske).
Han känner kanske att han ÅTERIGEN måste ta ansvar över att möta dina obearbetade, oväntade och opålitliga reaktioner/ känslor i denna situationen - och hans trauma-triggers aktiveras direkt i din närhet - när du upprepar samma omogna känslomönster , och det är han trött på.
Därför orkar han kanske inte.
Detta är bara antaganden utefter det du skrev- och efter egna erfarenheter av liknande fall.
Viktigt !!! -> LÄS / LYSSNA PÅ BOKEN :
”vuxna barn till känslomässigt omogna föräldrar ”
- Lindsay C Gibson
Sen råder du sonen att läsa / lyssna på den.
Sen möts ni efter det.
Om inte den boken förändrar något i dig , till det bättre - så vet jag inte / Lycka till
mvh
TS har inte förändrats, och hans son behöver inte läsa någon bok för att älta offerföräldern. Vad begär du? Som om det inte är nog hur sonen har behandlats som skit under uppväxten. TS själv behöver gå i terapi, inte hans misshandlade barn.