2025-10-21, 16:06
Medlem
Tjena flashbaack. Jag och min sambo flyttade in till en hyresrätt för lite mer än 1 månad sen. Vi har hitills köttat på utan diskmaskin och diskat allt för hand. Vi tröttnade relativt snabbt på tiden de tog upp på kvällarna/dagarna och bestämde oss att leta upp en beggad bänkdiskmaskin. Vi plocka upp en för relativt pris (en BOSCH Silence plus).
Vi tänkte att vi skulle koppla slangen för intaget av vattnet i vattenkranen (minns att när jag var yngre hade vi en bänkdiskmaskin på landet kopplat på detta sätt).
Googalde runt lite och har inte fått någon riktig uppfattning på hur fasen man kör på den? Hittade en så kallad "bussing" här hemma, måttet passade för själva slangen ifrån bänkdiskmaskinen men fasen inte på vattenkranen. Har någon tips på installation och vad för typ av eventuella kopplingar man kan behöva?
Citera
2025-10-21, 16:18
Medlem
Alltid och jämt så är det bäst att fråga hyresvärden.

Alltid.
Citera
2025-10-21, 16:26
Medlem
sommarlovs avatar
Byt till kran med riktig koppling, att sätt slangen på röret där vattnet kommer ut kan sluta med olyckor, den är inte gjord för trycket.
Citera
2025-10-21, 16:27
Medlem
Du ska ha en blandare med separat kran och anslutning för diskmaskinsinkopplingen.
Är det felkopplat och det blir översvämmning får du nog betala skiten själv, försäkringsbolaget lär inte ta i det.
Vad du behöver beror på vad du har för köksblandare nu.
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-10-21 kl. 16:36.
Citera
2025-10-21, 17:20
Medlem
Trakessons avatar
Jag kopplade in en bänkmaskin en gång. Då hittade jag två ”distanser”, en för varmt och en för kallt, där den ena hade anslutning för diskmaskinen. Det var bara att lossa blandaren och sätta dit distanserna för att sedan skruva dit inloppslangen. Gick på 10 minuter. Fast som någon redan skrivit beror det på vilken sorts blandare eller kran du har.
Citera
2025-10-21, 17:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeYeAight
Tjena flashbaack. Jag och min sambo flyttade in till en hyresrätt för lite mer än 1 månad sen. Vi har hitills köttat på utan diskmaskin och diskat allt för hand. Vi tröttnade relativt snabbt på tiden de tog upp på kvällarna/dagarna och bestämde oss att leta upp en beggad bänkdiskmaskin. Vi plocka upp en för relativt pris (en BOSCH Silence plus).
Vi tänkte att vi skulle koppla slangen för intaget av vattnet i vattenkranen (minns att när jag var yngre hade vi en bänkdiskmaskin på landet kopplat på detta sätt).
Googalde runt lite och har inte fått någon riktig uppfattning på hur fasen man kör på den? Hittade en så kallad "bussing" här hemma, måttet passade för själva slangen ifrån bänkdiskmaskinen men fasen inte på vattenkranen. Har någon tips på installation och vad för typ av eventuella kopplingar man kan behöva?

Att koppla på kranen är dumheter. De är inte gjorda för trycket.
Citera
2025-10-21, 18:28
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Att koppla på kranen är dumheter. De är inte gjorda för trycket.
Hur kopplar du in en bänkdiskmaskin då?
De är ju tänkta att stå på diskbänken och att man ska slippa borra en massa hål i den.
De flesta jag sett har varit påskruvade på själva kranen, men jag orkade inte hålla på att skruva dit och skruvs bort så jag kopplade in den på ”distansen” innan kranen. Hur skulle vad kranen tål för tryck påverkas av det? Det är samma tryck i vattenledningen oavsett om man kopplat in maskinen eller inte, och på vilket vis är det bättre att gå på vattenledningen någon annanstans än precis under kranen över diskbänken?
Citera
2025-10-21, 19:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Hur kopplar du in en bänkdiskmaskin då?
De är ju tänkta att stå på diskbänken och att man ska slippa borra en massa hål i den.
De flesta jag sett har varit påskruvade på själva kranen, men jag orkade inte hålla på att skruva dit och skruvs bort så jag kopplade in den på ”distansen” innan kranen. Hur skulle vad kranen tål för tryck påverkas av det? Det är samma tryck i vattenledningen oavsett om man kopplat in maskinen eller inte, och på vilket vis är det bättre att gå på vattenledningen någon annanstans än precis under kranen över diskbänken?

Man har en blandare avsedd för bänkdiskmaskin, alltså en som har vattenanslutning ovanför diskbänken/bänkskivan.

Exempel:

https://www.golvpoolen.se/badrum/bla...-393207-372303

Det är själva pipen på blandaren som inte tål trycket, varken leden där nere mot ventilen eller gängorna uppe vid perlatorn. De är normalt aldrig utsatta för tryck då den enda gången det är vatten där är när det spolas i blandaren.

Kopplas det på en diskmaskin på pipen kommer det plötsligt att bli samma tryck som i rörledningarna när diskmaskinen är igång men inte fyller på vatten och det är pipen definitivt inte konstruerad för.

Jämför de fina gängorna vid perlatorn med de grova gängorna i en rörkoppling. Det finns en orsak till skillnaden och orsaken är om gängorna ska tåla rörledningstryck eller inte.
Citera
2025-10-22, 06:11
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeYeAight
Du har fått bra tips i tråden men för guds skull fråga hyresvärden - säg att du har tummen mitt i handen och vill gärna koppla in maskinen. Oftast får man hjälp då dom inte vill ha vattenskador pga någon amatör som tror sig kan.
Citera
2025-10-23, 18:41
Moderator
Hemelektronik, ljud och bild --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in