Citat:
Ursprungligen postat av
Trakesson
Hur kopplar du in en bänkdiskmaskin då?
De är ju tänkta att stå på diskbänken och att man ska slippa borra en massa hål i den.
De flesta jag sett har varit påskruvade på själva kranen, men jag orkade inte hålla på att skruva dit och skruvs bort så jag kopplade in den på ”distansen” innan kranen. Hur skulle vad kranen tål för tryck påverkas av det? Det är samma tryck i vattenledningen oavsett om man kopplat in maskinen eller inte, och på vilket vis är det bättre att gå på vattenledningen någon annanstans än precis under kranen över diskbänken?
Man har en blandare avsedd för bänkdiskmaskin, alltså en som har vattenanslutning ovanför diskbänken/bänkskivan.
Exempel:
https://www.golvpoolen.se/badrum/bla...-393207-372303
Det är själva pipen på blandaren som inte tål trycket, varken leden där nere mot ventilen eller gängorna uppe vid perlatorn. De är normalt aldrig utsatta för tryck då den enda gången det är vatten där är när det spolas i blandaren.
Kopplas det på en diskmaskin på pipen kommer det plötsligt att bli samma tryck som i rörledningarna när diskmaskinen är igång men inte fyller på vatten och det är pipen definitivt inte konstruerad för.
Jämför de fina gängorna vid perlatorn med de grova gängorna i en rörkoppling. Det finns en orsak till skillnaden och orsaken är om gängorna ska tåla rörledningstryck eller inte.