Citat:
Ursprungligen postat av
riktigamannen95
Jag håller med dig men jag har också förstått att könsherpes (HSV typ 2) inte ”räknas in” här eftersom att det inte regleras av smittskyddslagen. Argumentet som användes var att man inte kan åtala någon för att den med likgiltighetsuppsåt smittat en med exempelvis kräksjuka.
För ditt senare argument, att man inte kan peka på våldtäkt om man får klart för sig att den man samtyckt till att ligga med inte är den kändisen den utgav sig för att vara. Att ligga med en lögnare har ju inte samma konsekvenser för liv och hälsa som att få en könssjukdom som dessutom är permanent så någonstans borde det finnas en skillnad här.
Ja, det är väl möjligen svårt att bevisa. Det hade öppnat många dörrar om man kunde hålla en person straffrättsligt ansvarig för att ha spridit vanliga sjukdomar som inte är dödliga. Då hade man kunnat åtala såna som går sjuka till skola och jobb för misshandel. Däremot ser jag inte att det rent objektivt skulle gå att hålla någon ansvarig för det, det hade däremot varit svårt, för att inte säga omöjligt, att bevisa att det är just den som spridit kräksjukan, eller om det var någon annan som gjorde det.
Våldtäkt tar sikte på vad man samtycker till vid ögonblicket för samlaget. Det spelar således ingen roll vad någon kände inför. Samtycket kan dras tillbaka närsomhelst, och fortsätter någon utföra det även fast den andre tydligt säger nej eller på annat sätt visar att man inte vill delta, då utför man en våldtäkt, även om personen var väldigt kåt och upphetsad inför. På samma sätt spelar det ingen roll om en deltagare ångrar sig efteråt, oavsett vilket skäl man har till det. Om någon vid tillfället deltog frivilligt är det omöjligt att hålla någon ansvarig för våldtäkt. Om någon uppsåtligen knullat med någon samtidigt som man har en könssjukdom som man vet kommer smitta av sig eller i alla fall förstår att det finns en väldigt stor risk kommer göra det, ser jag däremot inget hinder att den personen kan hållas ansvarig för misshandel. Jag tror du har fel där faktiskt.