2025-10-21, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jools71
Ni betalar inte för mycket, ni betalar exakt det ni har kommit överens om att betala :-)
Du får gärna säga "du" till mig. Du har inte en aning om vad jag betalar för ränta, om jag ens betalar någon ränta, och om jag gör det - ifall jag är missnöjd.
Citera
2025-10-21, 17:10
Medlem
Har man bundit så har man, ibland vinner man, ibland förlorar man, bara att gå vidare.

Binder också nästan alltid, föredrar det och sen bryr jag mig inte om hur räntorna utvecklas.
Citera
2025-10-21, 19:08
Medlem
Ni har inte fattat att det är lite gambling med rörlig och fast ränta?
Ingen klagade när räntan skenade efter pandemin och man hade bundet på typ 1 procent.

Nu är.det nya villkor då ska mam bryta avtal o ändra
Citera
2025-10-21, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Ni har inte fattat att det är lite gambling med rörlig och fast ränta?
Ingen klagade när räntan skenade efter pandemin och man hade bundet på typ 1 procent.

Nu är.det nya villkor då ska mam bryta avtal o ändra

Håller helt med, man kan inte både äta kakan och ha den kvar
Citera
2025-10-22, 07:03
Medlem
Alltså, det är ju en slags ”försäkring” du köpt. Och den har ju varit väldigt bra för dig i ca 1,5-2 år + att du vet inte vad som händer med räntan framöver. RB har varit tydlig i sin kommunikation att nu är det färdigsänkt.

Att gnälla över sin bundna ränta, är lite som att vilja säga upp hemförsäkringen efter 2 år för att ”huset brinner ju ändå aldrig ner”.
Senast redigerad av olofzzon 2025-10-22 kl. 07:32.
Citera
2025-10-22, 15:02
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melonfarmer90
Hej

För ett och ett halvt år sedan köpte vi vårt hus och förhandlade räntan och med en bra ränterabatt (0,8%) landande vi på 3,6% vilket var det vi hade budgeterat för så vi band räntan på 5 år. Bespara er kommentarerna om att det var dumt gjort, jag vet.
Finns det något sätt man kan förhandla med banken så de ändrar om avtalet till rörligt, eller kanske till 3 år istället för 5? Utan att betala resterande ränta alltså.
Lånet ligger på 3,5 milj så det gör rätt ont att veta att vi betalar 1 procent för mycket i dagsläget.

Det enda du kan göra för att "sno" banken på bundna räntor är att höja månadsamorteringen. Sänker du skulden får de mindre i ränta för motsvarande belopp. Gör man extraamortering får banken ta ut ränteersättning på bundna lån, men på månadsamorteringen får de inte göra så.
Citera
2025-10-22, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Det enda du kan göra för att "sno" banken på bundna räntor är att höja månadsamorteringen. Sänker du skulden får de mindre i ränta för motsvarande belopp. Gör man extraamortering får banken ta ut ränteersättning på bundna lån, men på månadsamorteringen får de inte göra så.

Storleken på månadsamorteringen är.väl.en del i avtalet om den bundna räntan eller missar jag något?
Citera
2025-10-24, 15:30
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Storleken på månadsamorteringen är.väl.en del i avtalet om den bundna räntan eller missar jag något?

Höja amortering har inte varit något problem för mig hos en storbank, men alla banker kanske inte håller med. Det avtalade har bara varit miniminivån som man måste göra enligt lagen.
Citera
2025-10-25, 23:05
Medlem
Jag fick precis 2.24 procent på 3 månader så förstår inte riktigt vad ni menar med att 3.6 är en bra ränta? Horribelt dålig skulle jag säga.
Citera
Igår, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Jag fick precis 2.24 procent på 3 månader så förstår inte riktigt vad ni menar med att 3.6 är en bra ränta? Horribelt dålig skulle jag säga.

Nu ja, man måste beakta hela avtalsperioden (5år) för att avgöra om 3.6 är en bra ränta eller inte.
Citera
Igår, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Var fick du 2.24% ränta, och med vilken bindningstid? Tycker det låter som osannolikt lågt. Min ligger på 2.9% med väldigt låg belåningsgrad och rörligt.
Citera
Igår, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Var fick du 2.24% ränta, och med vilken bindningstid? Tycker det låter som osannolikt lågt. Min ligger på 2.9% med väldigt låg belåningsgrad och rörligt.

SEB, knappt 7 miljoner i lån har även sparande och företagsbank där. Sambon fick även någon rabatt via sitt vårdfack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in