Citat:
Ursprungligen postat av
melonfarmer90
För ett och ett halvt år sedan köpte vi vårt hus och förhandlade räntan och med en bra ränterabatt (0,8%) landande vi på 3,6% vilket var det vi hade budgeterat för så vi band räntan på 5 år. Bespara er kommentarerna om att det var dumt gjort, jag vet.
Jag tycker inte ens det var särskilt dumt gjort. 3.6% är en historiskt bra ränta och ni fick till en bra deal på ränterabatten.
Du skriver att det är surt att du betalar 1% "för mycket" i dagsläget. Visst så kan man se det. Eller kan man se det såhär: du betalar extra 1% på lånet om 3,5 Mkr = 35000 som efter ränteavdraget är 24500 eller ganska exakt 2000 kr i månaden. Detta är priset för en försäkring mot allt skit som kan hända med räntan de kommande 3,5 åren du har bindningstiden kvar. Jag tycker du kan vara hyfsat nöjd med den dealen.
Och nej, du kan inte "komma ur" detta på annat sätt än att betala ränteskillnadsersättning. Om alla bara kunde låsa och sen låsa upp kostnadsfritt när de känner för det skulle bankerna inte ens erbjuda låst ränta - det är väldigt enkelt att förstå om du bara tänker till lite.