• 1
  • 2
2025-10-21, 13:03
Medlem
melonfarmer90s avatar
Hej

För ett och ett halvt år sedan köpte vi vårt hus och förhandlade räntan och med en bra ränterabatt (0,8%) landande vi på 3,6% vilket var det vi hade budgeterat för så vi band räntan på 5 år. Bespara er kommentarerna om att det var dumt gjort, jag vet.
Finns det något sätt man kan förhandla med banken så de ändrar om avtalet till rörligt, eller kanske till 3 år istället för 5? Utan att betala resterande ränta alltså.
Lånet ligger på 3,5 milj så det gör rätt ont att veta att vi betalar 1 procent för mycket i dagsläget.
Citera
2025-10-21, 13:06
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melonfarmer90
Hej

För ett och ett halvt år sedan köpte vi vårt hus och förhandlade räntan och med en bra ränterabatt (0,8%) landande vi på 3,6% vilket var det vi hade budgeterat för så vi band räntan på 5 år. Bespara er kommentarerna om att det var dumt gjort, jag vet.
Finns det något sätt man kan förhandla med banken så de ändrar om avtalet till rörligt, eller kanske till 3 år istället för 5? Utan att betala resterande ränta alltså.
Lånet ligger på 3,5 milj så det gör rätt ont att veta att vi betalar 1 procent för mycket i dagsläget.

Du kan lösa det om ni betalar ränteskillnadsersättning till banken så att de får pengarna de går miste om.
Citera
2025-10-21, 13:07
Medlem
Citat:
Hej

Man brukar kunna säga upp ett bundet lån och skriva ett nytt, men du kommer med allra största sannolikhet att få betala ränteskillnadsersättning till banken. Om du kommer tjäna på det, är tveksamt.

Här kan du tydligen räkna på det, https://www.konsumenternas.se/konsum...adsersattning/

Citat:
1 procentenhet, inte 1 procent.
Citera
2025-10-21, 13:20
Medlem
Citat:
Hej

Du kommer garanterat behöva betala ränteskillnadserästtning.

För att få bättre villkor så fråga banken om de finns något ni kan göra för att de ska erbjuda er något bättre. Te.x teckna hemförsäkring, bilförsäkring, personförsäkring m.m

Kör hårt!
Citera
2025-10-21, 13:20
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:

Jag tycker inte ens det var särskilt dumt gjort. 3.6% är en historiskt bra ränta och ni fick till en bra deal på ränterabatten.

Du skriver att det är surt att du betalar 1% "för mycket" i dagsläget. Visst så kan man se det. Eller kan man se det såhär: du betalar extra 1% på lånet om 3,5 Mkr = 35000 som efter ränteavdraget är 24500 eller ganska exakt 2000 kr i månaden. Detta är priset för en försäkring mot allt skit som kan hända med räntan de kommande 3,5 åren du har bindningstiden kvar. Jag tycker du kan vara hyfsat nöjd med den dealen.

Och nej, du kan inte "komma ur" detta på annat sätt än att betala ränteskillnadsersättning. Om alla bara kunde låsa och sen låsa upp kostnadsfritt när de känner för det skulle bankerna inte ens erbjuda låst ränta - det är väldigt enkelt att förstå om du bara tänker till lite.
Citera
2025-10-21, 15:23
Medlem
Lovables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag tycker inte ens det var särskilt dumt gjort. 3.6% är en historiskt bra ränta och ni fick till en bra deal på ränterabatten.

Du skriver att det är surt att du betalar 1% "för mycket" i dagsläget. Visst så kan man se det. Eller kan man se det såhär: du betalar extra 1% på lånet om 3,5 Mkr = 35000 som efter ränteavdraget är 24500 eller ganska exakt 2000 kr i månaden. Detta är priset för en försäkring mot allt skit som kan hända med räntan de kommande 3,5 åren du har bindningstiden kvar. Jag tycker du kan vara hyfsat nöjd med den dealen.

Och nej, du kan inte "komma ur" detta på annat sätt än att betala ränteskillnadsersättning. Om alla bara kunde låsa och sen låsa upp kostnadsfritt när de känner för det skulle bankerna inte ens erbjuda låst ränta - det är väldigt enkelt att förstå om du bara tänker till lite.

Håller med.

Jag har bunden ränta till 3.75% och är ändå helt nöjd.
Min rörliga ränta är på 2.93% och skulle jag binda den idag så skulle den landa på 3.38% på 5 år.

Detta är hypoteket förresten.
Citera
2025-10-21, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lovable
Detta är hypoteket förresten.
Det finns både Stadshypotek och Landshypotek.
Citera
2025-10-21, 15:27
Medlem
Lovables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det finns både Stadshypotek och Landshypotek.

Det heter bara hypoteket.

https://hypoteket.com/
Citera
2025-10-21, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lovable
Det heter bara hypoteket.

https://hypoteket.com/
Ah, okej.
Citera
2025-10-21, 16:34
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag har gjort samma misstag och kör därför allt rörligt nu. 3,6 är väl inte skit? Rent teoretiskt finns det ju en chans att du tjänar in det sista åren. Jag hade låtit det löpa på. Det var ändå en kalkylerad utgift.
Citera
2025-10-21, 17:04
Medlem
jools71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Man brukar kunna säga upp ett bundet lån och skriva ett nytt, men du kommer med allra största sannolikhet att få betala ränteskillnadsersättning till banken. Om du kommer tjäna på det, är tveksamt.

Här kan du tydligen räkna på det, https://www.konsumenternas.se/konsum...adsersattning/

1 procentenhet, inte 1 procent.
Ni betalar inte för mycket, ni betalar exakt det ni har kommit överens om att betala :-)
Citera
2025-10-21, 17:06
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Hej

Det kanske inte är orimligt att tro detta var en riktigt bra deal, fem år senare...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in