2025-10-20, 19:33
Medlem
Körde genom Brommaplansrondellen, och skulle från Drottningholm mot Solna.

Har tidigare alltid legat i högerfilen och kört rakt fram i rondellen så att säga, nu har ju denna rondell 6 på och avfarter så jag skulle av på 3:e avfarten.

https://share.google/xv5711kEPIR23JuWP

Nu är det ombyggt till tre filer in i rondellen, varav den i mitten blivit bussfil. Bilden stämmer inte riktigt i länken.

Högerfilen är numera bara för avfart 1 & 2 när du kommer från Drottningholm.

Sen är det en väjningslinje när man kommer in en bit i rondellen för högerfilen.

Ni som åker där ofta, funkar det bra med den nya lösningen eller är det snurrigt?

Det har ju varit en av de mest olycksdrabbade rondellerna, nu känns den ännu värre.
Senast redigerad av Robbe-64 2025-10-20 kl. 19:56.
Citera
2025-10-20, 19:49
Medlem
BernardLoutres avatar
Det är tydligen Hell-den som ligger bakom det hela så det blev säkert bra. OBS, ironi!!!
Citera
2025-10-20, 20:10
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Körde genom Brommaplansrondellen, och skulle från Drottningholm mot Solna.

Har tidigare alltid legat i högerfilen och kört rakt fram i rondellen så att säga, nu har ju denna rondell 6 på och avfarter så jag skulle av på 3:e avfarten.

https://share.google/xv5711kEPIR23JuWP

Nu är det ombyggt till tre filer in i rondellen, varav den i mitten blivit bussfil. Bilden stämmer inte riktigt i länken.

Högerfilen är numera bara för avfart 1 & 2 när du kommer från Drottningholm.

Sen är det en väjningslinje när man kommer in en bit i rondellen för högerfilen.

Ni som åker där ofta, funkar det bra med den nya lösningen eller är det snurrigt?

Det har ju varit en av de mest olycksdrabbade rondellerna, nu känns den ännu värre.

Det där kommer döda fler.

Det är redan en cirkulationsplats där folk beter sig som svin.

Bussarna är ledade, man ser noll.
Citera
2025-10-20, 22:02
Medlem
HBTKuks avatar
Det är en mycket olycksdrabbad rondell, kanske ör det därför de byggt om. Jag har aldrig riktigt förstått varför, och har aldrig haft problem att köra i den själv heller.

Inte ens tänkt på att de byggt om, faktiskt.
Citera
2025-10-21, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Det är en mycket olycksdrabbad rondell, kanske ör det därför de byggt om. Jag har aldrig riktigt förstått varför, och har aldrig haft problem att köra i den själv heller.

Inte ens tänkt på att de byggt om, faktiskt.

Jag har också kört genom denna från alla håll en massa gånger genom åren, alla tider på dygnet, och visst är den lite annorlunda med alla anslutningar, och det kan vara lite hektiskt vissa tider på dygnet. Men det har egentligen inte varit några problem vare sig jag kört liten personbil eller stor lastbil med eller utan släp. Ser man bara till att ara extra tydlig själv med signalgivning och fordonets ”kroppsspråk”, inte för vek/velig och inte heller offensiv/hetsa, så går det oftast smidigt och bra genom den.
Citera
2025-10-21, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har också kört genom denna från alla håll en massa gånger genom åren, alla tider på dygnet, och visst är den lite annorlunda med alla anslutningar, och det kan vara lite hektiskt vissa tider på dygnet. Men det har egentligen inte varit några problem vare sig jag kört liten personbil eller stor lastbil med eller utan släp. Ser man bara till att ara extra tydlig själv med signalgivning och fordonets ”kroppsspråk”, inte för vek/velig och inte heller offensiv/hetsa, så går det oftast smidigt och bra genom den.

Det som korkar igen rondellen är när någon gående ska över och trycker på knappen så det blir rött ljus. Då stannar flödet upp. Ser inte att de nya filerna löser det problemet. Upplever att det blir fler filbyten inne i rondellen med de nya filerna. Det borde riskera att leda till fler olyckor, inte färre.
Citera
2025-10-21, 07:01
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorRuffel
Det som korkar igen rondellen är när någon gående ska över och trycker på knappen så det blir rött ljus. Då stannar flödet upp. Ser inte att de nya filerna löser det problemet. Upplever att det blir fler filbyten inne i rondellen med de nya filerna. Det borde riskera att leda till fler olyckor, inte färre.
Förändringen är inte gjort för att minska olyckorna, den är gjord för att ge bussarna enklare att gå i tid.

Det är bra att man har tagit bort möjligheten för "ekeröborna" att åka rakt fram i högerfilen. Under 10år av pendling förbi rondellen är det dom som står för mest "kasta sig ut framför andra bilar, fast det inte finns plats." Samt placera sig fel i cirkulationen.
Citera
2025-10-21, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorRuffel

Jag tycker det verkar som att de flesta skärper till sig ordentligt när de kör in i denna rondell så det har fungerat skapligt ändå med så mycket trafik. Så länge inga gående trycker på knappen så det blir rött vid utfarterna så funkar det rätt bra. Men när det korkar igen sig vid ett trafikljus får ju ofta de andra infarterna lite lättare att komma in i rondellen, så det har ändå fungerat på något sätt.

Nu med busskörfält rakt in i rondellen känns det betydligt stökigare.

Att folk nu för tiden kastar sig ut i rondellerna i alldeles för små luckor, kan det bero på att trafiken har ökat så mycket? Eller är det allmän stress eller trafikkultur från sydligare breddgrader?
Senast redigerad av Robbe-64 2025-10-21 kl. 10:40.
Citera
2025-10-21, 15:33
Medlem
StorFetAnkas avatar
Bara å läsa skyltarna och sen välja rätt fil utifrån vart du är på väg. Brukar vara det enklaste sättet att ta sig dit man ska i Stockholm utan att köra fel eller krocka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in