• 1
  • 2
2025-10-20, 15:17
Medlem
Hej,

Skulle ni säga att DNB Global Indeks S är en bra indexfond att investera i om man inte tänkt röra pengarna på flera år?

1. Har det någon betydelse om man investerar en stor klumpsumma (ca 1,6 miljoner) på en gång eller lite mindre i taget? Är det inte lika bra att föra över hela summan på direkten om man inte behöver använda pengarna?

2. Jag har möjlighet att spara runt 10 000 kr i månaden, vore det klokt att köpa exempelvis DNB Global Indeks S för 10 000 kr varje månad då om man redan har investerat 1,6 miljoner i den fonden?

Anledningen till att jag tar upp just DNB Global Indeks S är för att jag läst att den inte utesluter aktier i lika hög utsträckning likt exempelvis Länsförsäkringar Global Index pga ESG.
Senast redigerad av HorribileDictu 2025-10-20 kl. 15:19.
Citera
2025-10-20, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Hej,

Skulle ni säga att DNB Global Indeks S är en bra indexfond att investera i om man inte tänkt röra pengarna på flera år?

1. Har det någon betydelse om man investerar en stor klumpsumma (ca 1,6 miljoner) på en gång eller lite mindre i taget? Är det inte lika bra att föra över hela summan på direkten om man inte behöver använda pengarna?

2. Jag har möjlighet att spara runt 10 000 kr i månaden, vore det klokt att köpa exempelvis DNB Global Indeks S för 10 000 kr varje månad då om man redan har investerat 1,6 miljoner i den fonden?

Anledningen till att jag tar upp just DNB Global Indeks S är för att jag läst att den inte utesluter aktier i lika hög utsträckning likt exempelvis Länsförsäkringar Global Index pga ESG.

Det vet du först då du tänker använda pengarna. Dvs om just detta var den bästa investeringen för x antal år sedan. Släng in pengarna och vänta och se.
Citera
2025-10-20, 15:57
Medlem
Citat:
Hej,

Ja det är en av de bästa globala indexfonderna.

1. Statistiskt sett är det bäst att köra in allt på en gång, men är du orolig så kan du dela upp det över tid om det känns bättre, skillnaden kommer inte vara jättestor.

2. En global indexfond räcker för de flesta, du kan komplettera med fler saker som t.ex. guld om du vill sänka risken. Fonder omfattas av något som heter investeringsskydd som bara gäller upp till 250 000kr i de flesta fall. Dock så är investerade pengar dina dvs banken ska inte kunna röra eller låna ut dem. Sedan om detta är verkligheten eller ej är ju svårt för en vanlig människa att veta men om vi ska lita på detta så är dina pengar säkra, även om banken eller fondbolaget går i konkurs.
Citera
2025-10-20, 18:42
Medlem
Citat:
Hej,

Helt rätt val av indexfond just pga den inte utesluter lika mycket bolag som övriga globala indexfonder gör. Gjorde själv det valet just pga den orsaken.
Citera
2025-10-20, 19:10
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Helt rätt val av indexfond just pga den inte utesluter lika mycket bolag som övriga globala indexfonder gör. Gjorde själv det valet just pga den orsaken.

Vilka bolag utesluts och av vilka fonder?
Citera
2025-10-20, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
2. En global indexfond räcker för de flesta, du kan komplettera med fler saker som t.ex. guld om du vill sänka risken. Fonder omfattas av något som heter investeringsskydd som bara gäller upp till 250 000kr i de flesta fall. Dock så är investerade pengar dina dvs banken ska inte kunna röra eller låna ut dem. Sedan om detta är verkligheten eller ej är ju svårt för en vanlig människa att veta men om vi ska lita på detta så är dina pengar säkra, även om banken eller fondbolaget går i konkurs.
En fond kan inte gå i konkurs, det är helt och fullt omöjligt. Pengarna finns i ett så kallat förvaringsinstitut, alltså INTE hos fondbolaget. Ett förvaringsinstitut kan vara en bank, men fondandelar är separerade från deras vanliga verksamhet. I de sällsynta fall där det skett slarv på en grov nivå kan detta investeringsskydd träda i kraft, men sannolikheten av sådant scenario är försvinnande liten så du kan utgå från att dina fondandelar är helt skyddade oavsett summa.
Citera
2025-10-20, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Vilka bolag utesluts och av vilka fonder?
Fonder utesluter i olika hög utsträckning branscher som exempelvis alkohol, tobak, försvarsindustri och kärnkraft för att nämna några. Man får läsa fondspecen för respektive fond för att se detaljer.
Citera
2025-10-20, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
En fond kan inte gå i konkurs, det är helt och fullt omöjligt. Pengarna finns i ett så kallat förvaringsinstitut, alltså INTE hos fondbolaget. Ett förvaringsinstitut kan vara en bank, men fondandelar är separerade från deras vanliga verksamhet. I de sällsynta fall där det skett slarv på en grov nivå kan detta investeringsskydd träda i kraft, men sannolikheten av sådant scenario är försvinnande liten så du kan utgå från att dina fondandelar är helt skyddade oavsett summa.

Precis fonden kan inte gå i konkurs men fondbolaget eller banken kan det. Om detta system fungerar som det ska så drabbar detta inte din fond och dina pengar är säkra. Investeringsskyddet är där ifall grovt slarv eller brottslighet finns inblandat.
Senast redigerad av Finporslinet 2025-10-20 kl. 21:18.
Citera
2025-10-21, 03:41
Medlem
bithaxs avatar
Om det blir krig så finns risk att alla fonder värdelösa. Och då blir ”investerarskyddet” värdelöst också.

Därför att det måste finnas en fungerande stat som kam upprätthålla gällande lag.

I en krissituation så kan bankerna länsas på pengar och polisen kanske är upplöst eller upptagen med annat.
Senast redigerad av bithax 2025-10-21 kl. 03:47.
Citera
2025-10-21, 07:00
Medlem
Citat:
Hej,

Du ska helst inte köpa klumpsumma nej.
Citera
2025-10-21, 07:23
Medlem
[quote=Finporslinet|93272351]
Ja det är en av de bästa globala indexfonderna.

1. Statistiskt sett är det bäst att köra in allt på en gång, men är du orolig så kan du dela upp det över tid om det känns bättre, skillnaden kommer inte vara jättestor.

[/QUOT

Hej!

Lyssnade på en svensk ekonomi- snubbe som heter Jesper. Han är en FIRE- personlighet.

Jag kan noll om saken men han pratade om breda globala index- fonder man investerar i på lång sikt.
1. Håller du med?

2. Isf vet du några olika du kan ge exempel på?

Jag försöker bli ekonomiskt oberoende och behöver inga pengar till mitt rullande liv. Inga lån, äger boendet. Tänkte stoppa in ev ca en miljon och 20.000 varje månad framöver.

Tacksam för svar!😃
Citera
2025-10-21, 11:49
Medlem
Felsvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto