Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-10-20, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag ska hålla ögonen öppna för att se om jag kan få fram någon mer info.
https://www.youtube.com/@riktigaeurocop/videos
Vet inte om jag är korkad nu, men hur är den kanalen relaterad till ämnet?
Citera
2025-10-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
https://www.kkuriren.se/nyheter/restaurang/artikel/marcus-at-fyra-biffar-pa-buffen-blev-uppringd-av-restaurangen/jp23k70r

"När Marcus Vadeby besöker Commats lunchbuffé tillsammans med en kompis i början av oktober serveras pannbiff med potatismos.
– Jag tog tre pannbiffar och en klick potatismos. Sen fyllde jag på med en pannbiff till. Så det blev totalt fyra pannbiffar. Jag åt upp allt. Möjligtvis att det fanns lite sås kvar som jag inte kunde skrapa upp, berättar han.
Ett par timmar senare blir Marcus Vadeby uppringd av restaurangen. Lunchkompisen hör hela konversationen.
– Jag blir tillsagd att jag har brutit mot buffélagen. Enligt den skulle man bara få ta två pannbiffar.
Restaurangen menar att de lagt märke till att Marcus Vadeby återkommande kastat mat i onödan. Marcus Vadeby delar inte den uppfattningen dessutom menar de att pratet om en buffélag beror på språkförbistring.
– Nej, sånt håller jag inte på med. Jag äter normalt för att vara mig. Och äter upp, svarar han".

Ord står mot ord, någon som vet mer om fallet Commat vs Markus Vadeby?

Det finns naturligtvis ingen buffélag.

Däremot betyder inte buffé all you can eat.

En restaurangägare kan möjligen neka en person att ta mer om denna äter extrema mängder genom att avtalsrättsligt hänvisa till sedvänjor.

Att ringa upp någon i efterhand är dock ytterst tveksamt.
Citera
2025-10-20, 21:28
Jag får skicka dut några riktiga biffar som sätter i sig en hel lunchbuffé per man .
Citera
2025-10-20, 21:29
Medlem
Hela grejen med buffé är att man ska få äta så mycket man vill, annars köper man en vanlig portion. 4 små/medium biffar är en normal portion(även för oss smala om man äter tillräckligt med protein och inte hjärntvättats av vegansk propaganda om att kött skulle vara onyttigt vilket debunkats av vetenskapen som säger att veganism leder till diverse näringsbrist och bristsjukdomar i längden för många) och borde inte ens kräva att man beställt buffé för att få det serverat.

Tycker alla restauranger som sätter limiteringar på buffé bör bojkottas då det är missvisande marknadsföring.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Måste ha invägning med, så att man inte ljuger. 160 kr kan jag gott betala om buffén är bra. Går aldrig och äter buffé för att bara äta, då väljer jag något annat. Det är alltid frosseri som drivit mig till just bufféer.
Det som är hela grejen med bufféer ju, annars hade man tagit något annat.
Senast redigerad av EpicUsername 2025-10-20 kl. 21:32.
Citera
2025-10-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Hela grejen med buffé är att man ska få äta så mycket man vill, annars köper man en vanlig portion. 4 små/medium biffar är en normal portion(även för oss smala om man äter tillräckligt med protein och inte hjärntvättats av vegansk propaganda om att kött skulle vara onyttigt) och borde inte ens kräva att man beställt buffé för att få det serverat.

Tycker alla restauranger som sätter limiteringar på buffé bör bojkottas då det är missvisande marknadsföring.

Exakt.

Buffé innebär inte all you can eat rent rättsligt, men restauranger som bitchar om det ska bojkottas.

Vi måste motarbeta snikna restauranger, veganpropaganda och globalistisk klimatpropaganda som förespråkar 15 g kött per dag.
Citera
2025-10-20, 21:39
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Inte nödvändigtvis, även om jag håller med dig om att man förutsätter det, här i Sverige.

Buffé betyder egentligen bara att man tar sin mat själv, självservering, och att man kan gå flera gånger och ta olika rätter.
Inte nödvändigtvis att man får ta hur mycket man vill.

På engelska och många andra språk gör man skillnad på "buffet" och "all-you-can-eat buffet".

På svenska saknas dock detta begrepp, så buffé kan betyda både och.
Men gemene man förutsätter att man får äta hur mycket man vill, om inget annat framgår.

Att 4 små pannbiffar skulle innebära ett "brott mot buffélagen" är det dummaste jag hört.

Hela grejen med "buffélagen" gav mig ett gott skratt. Utlänningar kan säga så tokroliga saker, utan att de ens fattar det själva.

Jag antar att pratet om "buffélagen" är utlänningens sätt att kommunicera att han har någon lapp i lokalen, med någon regel angående hur mycket mat man får ta från buffén. Kanske.

Det sjukaste är ju fortfarande att de tog reda på vem han var och kontaktade honom på telefon.
Hade ju varit en förmildrande omständighet om det hade varit så att det bara var något de nämnde när de sågs på restaurangen.

Att dom verkligen sökte på hans nummer är lite väl knäppt
Citera
2025-10-20, 21:47
Medlem
Det han gjorde är inte bra för klimatet
Citera
2025-10-20, 22:00
Medlem
Hela poängen med buffé är ju att man får ta hur mycket man vill. Om man bara får ta exakt 2 pannbiffar kan de ju lika gärna strunta i det och ge ut färdiga tallrikar. Verkar vara en riktig mupp som driver det där stället.
Citera
2025-10-20, 22:02
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

En restaurangägare kan möjligen neka en person att ta mer om denna äter extrema mängder genom att avtalsrättsligt hänvisa till sedvänjor.

Kan och kan, man gör bort sig om man gör.
Ställer man upp med buffé är det pga att man inte tror folk kommer och köper per tallrik och att det gör en lönsam business. Då får man räkna med att det kommer dom som äter mycket. Dom tjänar nog in det i längden om man har många kunder aka gör en bra grej.
Citera
2025-10-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
En "expert" borde begripa, att det inte funkar att servera 4 portioner för samma pris som en.
Oavsett vad det kallas.
Det förutsätts ju en viss uppförandenivå när det inte är boskap eller hundar som utfodras.

En pannbiff är ju knappast en normal portion. Pannbiffar kan väga typ 50 g.

En normal portion av nötkött ligger väl på 200-250 g.
Citera
2025-10-20, 22:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Ska vara den här snubben.

Bolagskarusell leder till problem för nya krögaren
https://ips.ntm.se/jd35q7vl
https://www.kkuriren.se/nyheter/katrineholm/artikel/bolagskarusell-leder-till-problem-for-nya-krogaren/j8e132yj
Haha.. Verkar som ägaren också ätit för många pannbiffar! Vilket jävla miffo, nu får han gå in på toa och smiska sig själv blodig.
Citera
2025-10-20, 22:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreBagwell
Hela poängen med buffé är ju att man får ta hur mycket man vill. Om man bara får ta exakt 2 pannbiffar kan de ju lika gärna strunta i det och ge ut färdiga tallrikar. Verkar vara en riktig mupp som driver det där stället.
Exakt!
Den här restaurangen borde ju servera en typ dagens lunch, där de informerar om att det är två pannbiffar som är max.
Förstår inte hur de kan servera buff'e för att sedan tala om för gästen att de tagit för mycket pannbiff??

Och hur de öht kan leka detektiver och söka rätt på en gäst och ringa upp denne för att tala om att den tog för mycket pannbiff...
Alltså man blir ju matt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in