2025-10-20, 13:17
Medlem
SVT uppmärksammar investeringsbedrägerier. Falska tips förmår småsparare att köpa aktier i små bolag vars kurs pressas upp. Sedan säljer bedragarna och kursen kraschar. Småspararen står där med sina nästan värdelösa aktier.

Ibland "lånar" de en kändis också, genom att använda kändisens namn utan dennes vetskap, och ibland finns fejkade bilder också.

SVT skriver: "Catherine Bråkenhielm förlorade 600 000 kronor efter falska tips från vem hon trodde var företagsprofilen Adam Gerge. Båda har polisanmält händelsen."

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/falska-investeringstipsen-smasparare-bedragna-pa-en-halv-miljard
Citera
2025-10-20, 15:38
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
SVT uppmärksammar investeringsbedrägerier. Falska tips förmår småsparare att köpa aktier i små bolag vars kurs pressas upp. Sedan säljer bedragarna och kursen kraschar. Småspararen står där med sina nästan värdelösa aktier.

Ibland "lånar" de en kändis också, genom att använda kändisens namn utan dennes vetskap, och ibland finns fejkade bilder också.

SVT skriver: "Catherine Bråkenhielm förlorade 600 000 kronor efter falska tips från vem hon trodde var företagsprofilen Adam Gerge. Båda har polisanmält händelsen."

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/falska-investeringstipsen-smasparare-bedragna-pa-en-halv-miljard

Men, vad är det för människor som går på dessa bedrägerier ? Har folk noll förmåga att analysera
om något är ett bedrägeri ?
Citera
2025-10-20, 20:53
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men, vad är det för människor som går på dessa bedrägerier ? Har folk noll förmåga att analysera

Jag antar att det är någon sorts bedrägeri att utge sig för att vara någon man inte är.

Men annars, vad är problemet?
Är inte tanken med aktier att man ska kunna köpa och sälja dem på en aktiemarknad,
där köpare och säljare kommer överens om priset.
Är det inte bara det som har hänt här?

Om det riktige Adam Gerge sagt åt tanten att köpa några aktier till ett pris som sedan sjunkit.
Hade han straffats då?
Har den riktige Adam Gerge en kristallkula?
Citera
2025-10-20, 21:05
Medlem
svengörans avatar
Förstår inte heller vad bedrägeriet är, om någon kommer fram till mig på ICA och säger att jag ska köpa xxxx aktie så är det upp till mig själv om jag vill göra det.
Man ska inte skylla egna dumma beslut på någon annan
Citera
2025-10-20, 22:44
Medlem
SVT följer upp tidigare rapportering med programmet "Ekonomibyrån"

"Kursen rusar - sen rasar allt. Över 5000 svenskar har i år blivit offer för ett pyramidliknande bedrägeri, där bedragare blåser upp värdelösa aktier. Offren har tillsammans förlorat runt en halv miljard kronor. Hur går det till och hur kan du skydda dig? "

https://www.svtplay.se/video/8Myy99D/ekonomibyran/blast-pa-pengarna
Citera
2025-10-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag antar att det är någon sorts bedrägeri att utge sig för att vara någon man inte är.

Men annars, vad är problemet?
Är inte tanken med aktier att man ska kunna köpa och sälja dem på en aktiemarknad,
där köpare och säljare kommer överens om priset.
Är det inte bara det som har hänt här?

Om det riktige Adam Gerge sagt åt tanten att köpa några aktier till ett pris som sedan sjunkit.
Hade han straffats då?
Har den riktige Adam Gerge en kristallkula?

Precis, Adam Gerge har utnyttjas som reklampelare för ett upplägg som han inte är inblandad i.

Vanliga banker har ett regelverk att följa vid investeringar, och Finansinspektionen kontrollerar att det följs.

Det är viktigt att vi påminner allmänheten ofta om att sådant förekommer, och att de inte ska gå på det.

Catherine Bråkenhielm säger i intervjun med SVT att det inte föll henne in att "Adam Gerge" inte var Adam Gerge. Vi måste plantera den tanken i folks huvuden genom att skriva dessa inlägg på Flashback.

https://www.flashback.org/t3661747

I Ekonomibyrån sades också att bara en tredjedel anmäler, när de ser bedrägerier. Men de sa inte vad som händer med dessa anmälningar. När jag sett en falsk annons på Facebook och anmält den, har ingenting hänt. Facebook skriver tillbaka till mig att det "inte är något fel på annonsen".

Och när jag såg en annons på Facebook om att "Erik Thedéen" rekommenderade att du skulle ladda ner en app, ringde jag till Riksbanken, hon som svarade tackade mig för att jag ringde, men sedan har jag inte hört något mer: Vilka rättsliga åtgärder har Riksbanken tagit mot Facebook och deras annonsör?
Citera
2025-10-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

Ja, de är helt inne i bedragarens narrativ. Det är därför de måste påminnas om att det finns andra människor, ibland rena bedragare, som bygger upp dessa narrativ och tillåts av sociala medier, framför allt i våran tid, att sprida dessa narrativ, okontrollerat. Folk förstår inte att det är tillåtet att ljuga i sociala medier.
Citera
2025-10-21, 00:26
Medlem
Finansinspektionen har gjort ett inspel i frågan:

Många risker med finansiella tips i sociala medier

2025-10-10 | Spara Nyheter Konsumentskydd

Allt fler unga tar investeringsbeslut utifrån råd i sociala medier. Nu startar FI en insats för att öka kunskapen om riskerna.

https://www.finansinspektionen.se/sv/publicerat/nyheter/2025/manga-risker-med-finansiella-tips-i-sociala-medier/
Citera
2025-10-21, 00:35
Medlem
Finansinspektionen ger råd till finfluencers:

"Om du marknadsför investeringar som kan utgöra ett bedrägeri kan du begå ett brott. Dina följare riskerar att förlora allt de investerat, och du kan bli åtalad."

"Att säga vad andra ska investera i, eller inte investera i, kan räknas som investeringsrådgivning om [sic!] omfattas av många olika regler. Var medveten om att direkta rekommendationer eller råd om vad dina följare ska köpa, sälja eller behålla kan omfattas av tillståndsplikt."

"Om du redan har investerat i det du pratar om, behöver du vara tydlig med det. Det är inte tillåtet att försöka få andra att investera i en viss aktie som du själv investerat i för att driva upp värdet på aktien."
Citera
2025-10-21, 00:38
Avstängd
Citat:

Småsparare - alla får väl vara med o satsa eller nekar dom de rika o storfräsarna att få vara med?

Jag kan faan inte fatta att folk satsar pengar på:

1. Mailtigg från Okänd

2. Tigg via Facebook - Facebook Marketing

3. Gemensamt för de satsande är att de tror att de skall tjäna i praktiken astronomiska summor på
satsade pengar - OM detta är så säkert varför släpper man in folk istället för att ta banklån o hela o alla vinsterna själv.

4. Om någon skulle gå ut o säga - satsa vi har kokain - skulle folk satsa då - här veet man ju att man faktiskt kan göra astromiska summor med satsade pengar

Är det här så mycket värre än svenska spel o atg - alla kan vinna
Senast redigerad av SC430 2025-10-21 kl. 00:44.
Citera
2025-10-21, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Småsparare - alla får väl vara med o satsa eller nekar dom de rika o storfräsarna att få vara med?

Är det här så mycket värre än svenska spel o atg - alla kan vinna

Ja, självklart låter bedragarna dig luras även om du är storfräsare.

Svenska Spel är öppna med att det är ett spel och att de flesta förlorar för det mesta. Därför är det tillåtet. Men det finns krav på tillhandahållare av spel också. Det finns krav på att det ska gå att skaffa ett spelstopp och att hjälp mot spelmissbruk ska informeras om.

Kraven på finfluensers handlar också mycket om att man ska var öppen med vad man riskerar och vem som tjänar på affärerna.

Det finns ännu större narrativ att ifrågasätta/belysa: Att alla tillgångsslag är uppblåsta. Att finansmarknaderna är högt värderade. Det finns bevingade ord: Ljug bara tillräckligt stort, så finns det ingen som tror att du ljuger.

Bank-id har numera varningar.
Citera
2025-10-21, 01:05
Avstängd
Citat:
Ja, självklart låter bedragarna dig luras även om du är storfräsare.

Svenska Spel är öppna med att det är ett spel och att de flesta förlorar för det mesta. Därför är det tillåtet. Men det finns krav på tillhandahållare av spel också. Det finns krav på att det ska gå att skaffa ett spelstopp och att hjälp mot spelmissbruk ska informeras om.

Kraven på finfluensers handlar också mycket om att man ska var öppen med vad man riskerar och vem som tjänar på affärerna.

Det finns ännu större narrativ att ifrågasätta/belysa: Att alla tillgångsslag är uppblåsta. Att finansmarknaderna är högt värderade. Det finns bevingade ord: Ljug bara tillräckligt stort, så finns det ingen som tror att du ljuger.

Bank-id har numera varningar.

ATG/Harry Boy - Med nya reklamfilmer från Åkestam Holst fortsätter ATG visa att alla kan vinna.
Så alla som satsar kan vinna på en gång - fy faan vilken jävla bluff o båg det är ju bedragarnivå

Men det fattar väl alla att det är svårt att garantera vinst - men min farsa sa jag satsar på ett lotteri med garanterad vinst o det gjorde han - Vad Gjorde Han?

Köpte D-mark 1975 o väntade o växlade tillbaka - det var kriminellt o olagligt (då) men skall detta
vara brottsligt - jämfört med riktiga bedrägerier som samhället bara sväljer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in